Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2902 ggr
Novelia
8

Till vilket pris, hälsa

Nu kommer jag att ta upp ett ämne som säkerligen kommer att uppröra många. 

Jag vill diskutera vad vi utsätter djur för i strävan efter att det ska bli som vi människor vill ha det. Vissa raskatter/rashundar. 

Ni som har "utsatta" raser, tycker ni verkligen att det är värt det lidande som djuret får utstå med tex andningsvårigheter, kanske operationer flera gr i livet? Om vi kunde välja utseende på våra barn, skulle ni då sträva efter ett utseende som ger en ansträngd levnadsituation bara för att nå ett visst utseende? Just andningen ska ju vara så naturlig som möjligt. Alla har rätt till att kunna andas naturligt liksom. Alla utom perser, mopsar, franska bulldogar, dogue de bordeux, boxer mfl enligt oss människor. 

Finns även flera exempel på dålig hälsa, hud, för stora, för små, kan inte föda normalt, en del naken raser, vissa raser som tenderar att födas döva, ögon. Listan kan göras lång. Och det är djur som får offra sitt välmående för våran skull. För att vi vill ha ett visst utseende. Många uppfödare kämpar inom raserna för att djuren ska bli mer hälsosamma, tex när det kommer till ögon, leder, höfter osv. Men just dom här ovanämnda raserna förblir likadana med samma svårigheter. Kollar vi på dom senaste årtionden så har det snarare gått käpprättåthelvete. Men det är väl för att bevara deras udda utseende. En katt kan inte andas korrekt utan ansträngelse med ett platt ansikte eller näsan precis mellan ögonen, och folket inom rasen kanske prioriterar utseendet mer? För några år sen så såg tex persern faktist inte ut som den gör idag. Den var sundare. Men vi ska ju alltid ta allting till det extrema, men till vilket pris? 

(Ser det stökigt ut i texten så beror det på att jag har kortat av inlägget och tagit bort stora stycken, vilket får det att se lite osammanhängande ut kanske)

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
2

Sen kan såklart alla få en sjuk katt. Men just inom sådana här raser är det givet större risk. Och varför ska katterna riskera sitt välmående för våran skull?

I have no sympathy for people without empathy

Mona22
3

Kan hålla med om att det gått utför rejält för vissa raser, i synnerhet bland hundar. Kan verkligen inte förstå varför man vill ha en hund som inte kan andas eller knappt orkar gå själv!

elli-kleo
3

Är imot det där extrema. Tycker om gamla modellen schäfer och gamla modellen perser. Inte som dom ser ut idag. Det är hemskt. Det borde finnas gränser

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

indra-bus
4

Mycket bra fråga.

Ras aveln är inte så sund som många tror,

Förstår inte varför huskatten inte duger. Där finns inga framavlade åkommor.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

grandma
3

Håller med er. Det är verkligen synd om djur som knappt kan andas p.g.a att nosen är så intryckt att satte man dit svansen så skulle man inte se någon skillnad på fram eller bak. Har själv astma och det är inte roligt när man knappt får luft. 

Det som jag tycker är viktigt med avel är att uppfödare ska samarbeta för att förbättra rasen genom att ta fram friska sunda katter. En del uppfödare vill inte att man ska prata om eventuella sjukdomar av rädsla för att ingen vill köpa deras katter då, men jag tror att de flesta är öppna och har vettiga mål i sin avel. 

Eftersom det är ett kattforum så tänker jag inte gå in på min gamla Schäfer.😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[Emma--]
2

Jag tycker helt klart det gått för lång inom vissa raser, speciellt hundar. När djuren får svårt att andas, får ont av att röra sig och inte ens kan föda naturligt längre så tycker jag det gått för långt. #4 svårt att säga vad för problem som redan finns i den okontrollerade huskattsaveln.

grandma
1

#4 Nu är du väl ändå ute och cyklar🙂

// Nalle Puh// 

indra-bus
3

#4 Va menar du? Platt ansikte ger andnings problem för korta ben o lång rygg ger rygg problem nedsvängda öron ger öron problem osv. O de är framavlat. Ingen katt såg ut så från början. De är fram avlat.

grandma
4

#8 Det lät på dig som att huskatten är så frisk och sund. Vad grundar du det på, i så fall?

// Nalle Puh// 

[silkesnosen]
3

Det är självklart inte okej om djuret får andningsproblem eller andra problem. Det är definitivt inte vanligt att exempelvis perser har andningsproblem, då skulle man inte vilja ha den kattrasen. Sedan finns det alltid enstaka uppfödare, framförallt sådana som föder upp utan stamtavla, som inte har kunskap, som därmed orsakar djuren onödigt lidande. Jag var mkt noga att den katten jag skulle köpa mådde bra. Jag fann min Exotic och han är inte ovanlig. De flesta kan andas alldeles utmärkt. Det finns definitivt problem, men jag har ramlat på en hel del mopsar som låter oroväckande ansträngda när de andas och en del har felaktiga ryggar o.s.v. Jag vägrar stödja avel, som ger att djuret lider. Alla som köper ett djur bär ansvar för att inte gynna en sådan uppfödare!

Huskatter kan definitivt har problem, då de avlas av människor utan kunskap, vanligtvis.

indra-bus
4

#9 Den har inga fam avlade problem. Därför är den sundare.

fvanilla
3

#8 Du glömmer att alla våra raskatter var huskatter ifrån början, och många av dessa "åkommor" dyker upp naturligt, t.ex korta ben och vikta öron. Raser som har dessa attribut är inte godkända i SVERAK vad jag vet, men visst föds huskatter så.

Och huskatten duger inte för alla för alla har olika krav på sitt husdjur och hur de är och krav såsom pälsvärd och energinivå, samma som att hur blandrashundar inte funkar för alla.

#9 Bevis på att huskatten är sundare? Låter samma som myten att blandrashundar är sundare med.

OberonsMatte
13

Den enda godkända rasen i Sverige som har "framavlade" problem p.g.a. utseendemässiga önskemål är perser/exotic och de rasernas populäritet har minskat drastiskt de senaste åren till förmån för andra långhårsraser. De fyra populäraste raserna just nu är Ragdoll, Norsk skogkatt, Helig Birma och Maine Coon. De hälsoproblem som upptäckts hos de raserna är saker som förekommer hos alla katter, men som man tagit med i dessa rasers hälsoprogram, vilket innebär att man fritestar föräldradjuren innan man använder dem i avel. Allt för att minska risken för att ärftliga hälsoproblem förs vidare.

Sajtvärd Katter iFokus

grandma
1

…..och är det någon som hört om fritestade huskatter? 🤔

// Nalle Puh// 

indra-bus
4

Ja hunden var en varg från början.

De jag menar man avlar på defekter för att få ett visst utseende. Katter utan päls är oxå en sådan.

Katten har man för sällskap olika krav på katten vad skall du ha den till annars?

Men att använda en mops som bevaknings eller räddnings hund i alperna funkar inte jaga meden border collie eller valla med en älghund.

De går inte att jämföra.

Sen är inte en huskatt en blandras. Blandrashundar i första generationen är friskare. O jag har inte träffat någon veterinär som sagt att raskatter är friskare utan tvärt om. 

O min erfaren het bekräftar de. Här har jag läst fler trådar om pers som fått hem sjuka raskatter. tex,

[Emma--]
3

#15 men bara för att jag hört och läst om sjuka huskatter så betyder det inte att huskatter ofta är sjuka.

grandma
4

#15 Det går inte att jämföra eftersom det är så extremt många oförsäkrade huskatter och många ägare som inte tar katten till veterinär när den blir sjuk.

// Nalle Puh// 

OberonsMatte
7

#15 Det är ingen som påstår att raskatter inte kan bli sjuka, det kan alla katter bli. Jag vågar dock påstå att det är betydligt mer sällan en veterinärbesiktigad raskattunge är drabbad av inälvsmask, kattsnuva och öronskabb, jämfört med random huskattunge.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
2

Nej, men ingen har bevisat motsatsen häller o ja tror inte mer på raskatts uppfödarna. O de vill sälja sin vara så jag ser de inte som en opartisk källa.

Sen har jag aldrig pratat om bara Sverige. O varken katter, hundar, marsvin utan päls är inte sunt. Pälsen är till för att skydda de är därför djuren föds med den. Att avla bort de naturliga skyddet är inte ok.

fvanilla
0

#15 Papillon och mops har man båda för sällskap, och du kan ju knappast ha dom som vallhund eller jakthund. Så ska dessa hundraser bort?

Och jo, pälskrav, aktivitetsnivå, deras ljudnivå/pratighet, lynne osv. spelar mycket roll även när det är s.k bara är till sällskap. Skulle jag inte fått ha mina raser, så skulle jag inte ha skaffat katt. Det var tack vare jag kom på dessa raser jag VILLE skaffa katt och då dessa raser. Innan dess var jag inte intresserad.

Djur utan päls kan lätt må bra, däremot vet jag att det inte är bra för råttor då råttor bråkar och brottas ofta, och det kan sluta med riven hud, alltså inte en bra idé.

Hos burma finns det gott som ingen HCM. HCM påträffas tror man hos runt 10% av de flesta katter, inklusive huskatter. Jag kan nog säga att burman är en friskare katt där. Eller?

Och säg om vi parar hundras A med hundras B. Bär båda på samma sjukdom så lär ju avkomman göra densamma. Alltså, en blandrashund behöver tvunget inte vara friskare. Har stött på många blandrashundar med höftdysplasi av en hög grad. Är de friskare än en renrasig hund med A-höfter?

Och "sälja en vara"? Du snackar som om de vore ett sorts företag som producerar varor de tjänar pengar på. Hur är det med noviser, förresten? De har ju stamtavla och är alltså raskatt och måste då enligt dig vara lika "sjuka djur" som andra inom rasen, fast de är födda som huskatter.

grandma
0

#20 jag är så ny med burma men jag vet ju att alla testar för HCM numera och jag har då inte sett någon sida hos våra uppfödare där det INTE står att de testat för HCM.  Den bästa att svara på det här är en uppfödare som verkligen jobbar för en friskare och sundare ras och för öppenhet och som dessutom är utbildad. Det vet vi nog båda vem det är, tror jag.

Även FIV och FeLV testas liksom en del andra tester.

// Nalle Puh// 

fvanilla
2

#21 Ja, men HCM är vad jag har läst ytterst ovanlig hos burman och procentandelen var låg. Däremot bör man scanna mot HCM då man aldrig vet, eftersom det är så vanligt hos katter och brukar dyka upp och kan. Jag kan ha fel dock, men jag läste det online i en undersökning som hade gjorts.

På tal om veterinärer tvekar jag på att veterinärer är djurexperter, och jag tror inte att deras utbildning inkluderar kunskap om alla sällskapsdjur och deras raser och typer. Skulle jag gå och fråga om råttor hos en veterinär så skulle de nog inte veta, faktiskt.

grandma
0

#22 Hon är inte veterinär men självklart finns det veterinärer som inte kan alla djur. Vet inte om du missförstod mig.

#15 är BYB du menar, det verkar som det iaf.

// Nalle Puh// 

Nerdysiamese
8

min sambos moster hade en förvildad gatukatt som bodde hos henne i peroider, hon hade allvarliga missbildningar bl.a. på nosen, hon lät lite konstigt när hon andades och jamade.

kan också påpeka att hon strödde runt okastrerad över långa perioder, du kan ju tänka dig vad för gener hon förde vidare till sina huskattsungar…

du kan se på blocket högar av människor som avlar på "skeppskatter" dvs katter som har en extra klo som i kontrollerad avel (dvs raskattsavel) man inte ens får avla på för att det kan uppstå hälsoproblem om man avlar på det.

så berätta för mig igen hur huskatten inte har några "framavlade problem"….

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Mustangcab]
1

# 20 En studie, som jag dessvärre inte hittar nu, visar att HCM var dubbelt så vanligt hos huskkatter som hos raskatter. Hos raskatter låg den numera på 5 % medan den låg på 10% hos huskatter. Sen var det huskatter om hade testats alla de som inte gjort det vet vi  inget om.

I övrigt så undrar jag att ni som slår ned på perser och exotic ska se er om för seriösa uppfödare har numera inga problem med att katterna inte kan andas pga sin korta nos. Vad man sen tycker om hur det ser ut är en annan femma.

fvanilla
1

#23 Ah, nej, menade det som hade sagts innan, inte det som personen du skrev om sa. 🙂 Det blev kanske lite småvirrignt i mitt inlägg.

indra-bus
2

För de första är en pappilon ingen sällskaps hund de är en mycket aktiv hund. O jag har aldrig sagt att vi inte skall ha sällskaps hundar, men hundar används till annat än sällskap. men inte katten därför är de onödigt att avla fram olika raser påhittade av människan. Utan en naturlig päls eller en lång som måste borstas för att inte tova , som de inte kan sköta själva. osv. 

Sen pratar ja generellt om både hundar o katter de trodde jag att du förstod.

#25 De vet vi inget om de kanske låg på 0 %.

fvanilla
7

#27 Alla jag har känt som har haft en papillon hade den för sällskap och inget annat. Och du säger att sällskapshundar är ok och att avla fram dom, för att hundar (av andra sorts raser) kan man ha annan nytta av också, men det är däremot inte ok hos andra djur? Katter får ju lång päls naturligt? Hur tror du det annars uppkom? Många av våra raser är faktiskt naturraser som alltså uppstod naturligt, och är regionala variationer i världen som man försöker behålla, och är viktiga för många länder, kanske sentimentalt men ändå viktigt. Menar du då också att alltså vår Europé är "framavlad", när det är vår ursprungliga tamkatt här i Norden?

Jag tror du helt enkelt är trångsynt och ogillar raskatter och dom personerna som har annan smak eller krav än dig, eller så tycker du helt enkelt inte tycker om katter som inte ser ut som dina.

[Mustangcab]
2

# 27 har du svårt att ta sakargument? Det låg på 10% skriver jag eller har du svårt att förstå. Tala om vilket.

# 28 Helt riktigt😃

[Emma--]
2

#27 hcm finns bland alla katter. Även vilda katter.

indra-bus
4

Om de du känner har pappilon som sällskaps hund så betyder de inte att den är de. 

De är skillnad på långhår o långhår. Vilka raser kallar du naturliga? Förutom europen?

Alla katter är för sällskap därför behövs inte olika raser som inte gynnar.

Jag älskar alla katter oavsett hur de ser ut eller deras personlighet. Synd att inte fler gör de o hjälper de stackars hemlösa katterna i stället för att "hitta på nya finare katter.

[Mustangcab]
0

# 31 Tala om exakt vilka kattraser som människan har hittat på.

indra-bus
2

Hittat på, jag menade avlat fram de var kanske lite klumpigt uttryckt.

[Emma--]
5

#31 du älskar huskatter, och då är det ju bara att tänka sig in hur det är när man faller för en viss sorts katt? Jag vill veta vad jag får, jag vill veta min katts bakgrund, jag vill ha en allergivänlig katt som inte fäller. Och jag älskar rexkatternas temperament. :) Det är många hundraser som enbart är sällskap men som för den delen är aktiva osv. Förstår inte varför det är så konstigt med önskemål hur en katt ska vara? Man kan älska katter, och göra det man kan för hemlösa utan att vilja eller kunna ta hem en huskatt själv.

[Mustangcab]
1

# 33 Och vilka raser har människan avlat fram då?

grandma
5

# 31 Jesus Christ flicka, är du djurrasist? nu ska du alltså tvinga folk att ta de katter du tycker att vi ska ha. Jag älskar också alla katter men hade aldrig skaffat katt om jag inte träffat burman. Jag tycker det är synd att du inte hjälper alla föräldralösa barn som finns i världen. 😃

// Nalle Puh// 

Bellbooh
6

#31 du verkar inte ha några naturvetenskapliga kunskaper alls kan jag konstatera utifrån det du hittills skrivit i den här tråden. Du menar att det är hemskt med djur som inte har "normalt" mycket hår enligt dig. Du verkar ju tycka att allt som inte du tycker är normalt(förmodligen en vanlig korthårig huskatt) är dåligt, vilket är det mest trångsynta jag någonsin stött på. Ne en nakenkatt eller hund har inte så mycket hår och ditt argument för att det är ohälsosamt är att den då saknar skydd. Längre hår har som huvudsakligen funktion att skydda mot damm osv, och då är det viktigt i sådana fall att djuret har ögonfransar för att inte få så mycket damm i ögonen åtminstone vilket de ju har. Det är däremot huden hos djur som fungerar som en av de mest skyddande organen i kroppen mot virus/bakterier/etc, men det verkar du inte veta något om. Och sen om den har längre hår än en "vanlig" huskatt enligt dig, ja då är det hemskt tycker du fastän det långa håret har av evolutionen själv utvecklats hos katter för många många år sen.

fvanilla
8

#31 Fast papillonen ÄR en sällskapshund? Den har rötter som sällskapshund, används som sällskapshund, osv. Det är inte direkt en jakthund eller vallhund. Den tillhör även grupp 9, vilket är sällskapshundar.

Hurså skillnad?

Förutom europé, norsk skogkatt, maine coon, siames, burma, korat, sibirisk katt, russian blue, chartreux, brittiskt korthår, singapura, japansk bobtail, manx, cymric, kurilean korthår/långhår, osv. Listan kan göras lång.

Bara för att de inte gynnar, enligt dig, så gynnar de inte för andra? För att det inte gynnar dig, så ska folk som jag, de som är allergiska osv. inte ha katt, och länder i världen ska inte få behålla sina egna regionalala varianter?

Och vem säger att raskatter är finare? Sen när har vi kommit på nya raser på senaste tiden? Visst, de pysslar med sånt i USA, men det är inget som direkt egentligen sker i Europa, även om vissa har börjat importera dessa nya amerikanska kattraser. Och alla vill inte ha huskatt, det får du helt enkelt respektera att andra har olika krav på sina husdjur än vad du har.

grandma
3

Jag vill be om ursäkt i fall jag har sårat någon perser/exoticägare. På 70-talet hade min väninna 2 perserkatter som väl idag skulle kallas för klassisk perser. De var sunda och friska och levde länge. När jag sedan för några år sedan träffade perser med platt nos och som dessutom inte kunde andas ordentligt blev jag bestört. Trodde att det inte längre fanns den klassiska. Jag förstår att det hänt en del sen dess, iaf  hoppas jag att de lyckats få bort den defekten. 

Vad jag sen tycker om utseendet hör ju inte hit. Det är en smaksak, det har du alldeles rätt i, Mustangcab. ☺️

// Nalle Puh// 

Mullemu
1

Varför är det så mycket hundsnack på det här kattforumet? Det är två helt olika djurarter och att jämföra blir bara knasigt.

Silvestris
8

Är det fel att avla på djur som nedärver hälsoproblem? Ja. Självklart.

Så var det avklarat.

Men kan folk någonsin sluta romantisera huskatterna? Vet ni hur många inavlade små huskattpopulationer det finns ute i Sveriges utdöende glesbygder? Populationer där svanslöshet, polydaktyli, småväxthet, navelbråck, bettfel, gomspalt och all sköns vanliga defekter är befästa och orsakar problem. Okontrollerad avel är inte det vettiga alternativet till kass raskattavel.

En sund och kontrollerad raskattavel är det som ger friska katter och vet ni vad? De flesta katter är friska! Iaf helt fria från "rasproblem".

Och är första generationens blandraser alltid friska? Nej. Jag lovar, para en GD med D-höfter med en leonberger som har D-höfter så får ni kassa höfter.

Hybrid vigour-effekten förutsätter att man parar två helt obesläktade individer med varandra och att de inte bär på samma recessiva anlag. Det finns gott om dominanta sjukdomsanlag och alla de sjukdomar som förekommer hos raskatter förekommer hos huskatter också dvs. anlagen finns där och kan dubbleras.

Jag parar ut för att minska den totala inavelsgraden inom min ras och jag har aldrig testat mina katter så rigoröst som nu när jag sitter med varianter.

[silkesnosen]
4

Det viktigaste med mitt kattköp var att finna en katt med ett temperament som passade mitt liv. Det blir helt enkelt enklare att finna vad man söker med raser, precis som hos hundar eller hästar för den delen. De har olika karaktärer och det är ju underbart. det finns dock en himla massa fördomar mot min ras, suck….Det är bredden på nosen som avgör andningen inte huruvida den är lång eller kort. Jag har sett ett antal långnosade katter, som jag aldrig skulle köpa, då jag ser att de är för trånga.

sedan finns det altid en risk med att avel går för långt, när det kommer till tävling och där anser jag att domare har ett enormt stort ansvar att inte premiera sådant, som är till nackdel för djuret.

Rafflan
4

Problemet med osund avel är värre på hund än på katt, den enda vanliga kattras som är osund är perser. Annars kan dem andra vanliga raserna, gå, röra sig och andas.

Sen finns det ett få antal med defekta öron, svans, korta ben, osv, men dem är inte lika vanliga som falla eller mops inom hundvärlden.

Sen är huskatter hälsosammare än perser i ansiktet, men det är även maine coon, norsk skogkatt, birma, osv :P

[silkesnosen]
0

#43 Vad har du för grund för det? jag upplever att det blivit betydligt bättre de senaste åren. Jag skulle nog vilja säga att Scottish fold är en ras jag skulle undvika, då det handlar om broskproblem.

indra-bus
2

Jag tycker att man skall sluta att romantisera ras katter.

Har aldrig träffat en huskatt med de felen. O de är då inte mer inavlade än ras katten.

För ett halv år  en fick en kompis till mig en en norsk skogkatt med bett fel gratis för uppfödaren ville bli av med katten. Den hade avlivats annars.

Silvestris
7

Och hur många helt friska och normala huskattungar avlivas årligen bara för att de finns?

grandma
7

#45 och då är det fel på alla raskatter??? Du får ursäkta, men du verkar inte se längre än näsan räcker. Det är inte raskattsägare som romantiserar, de har ofta vanliga huskatter med i familjen och har inget emot huskatter. Det är snarare så att vissa huskattsägare retar sig på raskatter av någon konstig anledning.

// Nalle Puh// 

Bellbooh
8

#45 ja du har nog inte sett en huskatt med de felen eftersom de avlivas fort när problemet börjar bli en börda för den som ska försöka sälja den eller ge bort den, och tro mig det är lättare för en person som låter sina huskatter paras hur som helst att göra sig av med en defekt katt, och det sker sällan på ett humant sätt. En seriös uppfödare säljer endast defekta katter som sällskapskatter och de raskatter som inte avlivas är iaf såna som kan leva ett hyfsat normalt liv med sina defekter.

fvanilla
6

#45 Du snackar om "raskatten" som om att alla raskatter vore en och samma ras. Inom raskattsavel undviker man ju även att det blir inavel, men en huskatt kan vara väldigt inavlad för folk har sällan koll.

Sen är det väl, som sagt, som #47 sa, att det är snarare vissa huskattsägare som romantiserar raskatter som "fina katter" och sen retar sig på dom.

indra-bus
2

#46 Fler än jag vill veta jag, försvarar inte aveln.

#46. De har jag aldrig sagt.

Men jag tycker vi borde ta hand om de hemlösa katter som finns i stället för att avla nya varken huskatt eller ras katter. Sen ser jag inte ras avln som så sund  som de påstås.

Är man äkta djurvän så hjälper man katter i nöd som finns där ute o behöver hjälp NU. De kan inte vänta.

O nej de går inte att hjämföra katter o hundar.

Ja tycker inte de finns någon anledning att avla fram olika katt raser bättre o satsa på friska hus katter.

Min åsikt är inte populär de vet jag men detta står jag för.

Silvestris
5

Jag kan hjälpa katter i nöd och föda upp katter på ett sunt och seriöst sätt. Det ena utesluter inte det andra. Det är ju inte direkt så att folk kommer sluta producera ett överskott av huskatter om vi raskattuppfödare skulle sluta föda upp. 

Varför skulle det vara bättre att föda upp friska huskatter än friska raskatter? Raskattsförakt?

[Mustangcab]
4

# 50 Helt uppenbart så förstår du inte det som du läser eller så läser du inte det andra skriver.🥵

grandma
2

#50 Så vi får avla på friska huskatter men inte på raskatter? Du säger mot dig själv där. Vi skulle ju hjälpa katter i nöd???? Inte börja avla på dem.

// Nalle Puh// 

[Mustangcab]
8

# 50 Men har du inte förstått att en britt är  en engelsk huskatt och en siames är en thailänks huskatt? En norsk skogkatt är en norsk huskatt och en sibirisk katt är en rysk huskatt? Fattar du inte detta så avslutar jag härmed diskussionen med dig. Du är rasist då du bara vill ha våra svenska huskatter kvar. Vem mer ska du utvisa än katterna? Och får man ha kvar sina raskatter i så fall till de dör eller måste man avliva dem och ta en svensk huskatt istället?😕

Silvestris
5

Och maine coon är en amerikansk huskatt (det mönstras fortfarande in huskatter från Maine), burman en burmesisk huskatt, koraten en annan variant av thailändsk huskatt (det mönstras fortfarande in huskatter från Thailand), devon rex härstammar från förvildade katter i Devonshire (England), turkisk van och angora härstammar från Turkiet…

De flesta raser är på något sätt skapade för att bevara en naturligt utvecklad variant. Även om inte alla kallas för naturraser.

indra-bus
3

Ja menar när de inte finns hemlösa katter. Tills dess ingen avel alls.

Silvestris
6

Och sedan ska vi börja om från scratch? Bra tänkt där… låt oss uppfinna hjulet på nytt.

[Mustangcab]
2

# 57 Just precis.

# 56 Ska vi ta hand om dessa huskatter som BYB säljer för hutlösa summor också eller ska de avlivas och får vi behålla våra vanliga katter som vi alla redan har? Varför ska vi ta hand om ett problem som andra skapat? Jag blir så in  i h-vete trött på detta resonemang.

indra-bus
1

# 54 Kommer att att anmäla dig för förtal. Ja e inte rasist. O har inte häller sagt att vi skall avliva någon katt.

Jämför du ett djur med ett jul? 

O tydligen duger inte den svenska hus katten.

Katter ska inte sitta i en pyntad bur o vinna fina rosetter åt uppfödarna.

Djur skall få vara djur o inte utställnigs objekt. Preparerade med bad glans sprej.

grandma
3

#56 Men hallåååå, är det någon hemma ?🤪

// Nalle Puh// 

Nerdysiamese
6

#56 jag kanske missat något, men vad exakt tror du att det skulle lösa? Vi tar bort den enda respektfulla aveln vi har och utplåna den goda status iaf raskatter har, och så tillslut kanske vi lyckas ge alla hemlösa huskatter ett hem, och sen då? Tror du att attityden gentemot ansvarslös avel eller lösgående okastrerade katter skulle ändras för att du tar bort den del av kattpopulationen som INTE har alla de statusproblemen och hemlöshet? Jag kan ju inte säga att jag är imponerad av din plan

Medarbetare på Datorspel I Fokus

grandma
2

#59 Du verkar ha för lite att göra och polisen och åklagare har dessvärre för mycket att göra för att idas bry sig om kattkärringar  som diskuterar raskatter/huskatter.

// Nalle Puh// 

[Mustangcab]
4

# 59 Det var någon tidigare som kallde dig  rasist har du anmält denne också. Jag har  två huskatter det räcker så bra så med det och jag har ingen aning vare sig vem som är far eller mor till dem. Och den ena är 13 år gammal. De är försäkrade, vaccinerade, kastrerade och går på en årlig kontroll och får vid behov även veterinärvård. Förra året så kostade den ena mig 18.000 varav jag fick ut 15´på försäkringen. Hade jag inte varit ansvarsfull så hade jag låtit avlivat den.

Men svara på min frågà? Varför ska vi ta ansvar för det som andra människor ställer till problem med bara för att vi vill ha en katt?????

grandma
2

#63 Man får sällan svar på sina frågor av Indra-bus därför att hon inte kan svara på dem.

// Nalle Puh// 

[Mustangcab]
5

# 64 Du har så rätt så😃Det är många frågor jag ställt till hen i denna tråd men inte fått något svar. Ibland så undrar jag ifall hen verkligen förstår det man skriver för det förefaller inte var så. Man kan inte jämföra en katt och ett hjul som hen skrev  tidigare när någon hade föreslagit att uppfinna hjulet igen, i # 57. Hon förstår orden men inte innebörden.

Silvestris
2

Nej, det gör jag inte. Det är ett ordspråk, ett talesätt. Googla om du inte känner till det.

Sedan är det ju helt uppenbart att du inte har någon större erfarenhet och kunskap av/om "raskattvärlden". Majoriteten av alla raskatter sätter aldrig en tass på en utställning. Det är inte utställningar raskatter handlar om.

Ställer jag ut en katt (vilket händer, men det är sällan) har det 0 och ingenting med rosetter att göra.

fvanilla
8

#50 På vissa sätt kan man. Det sitter en massa hemlösa amstaffskorsningar på hundstall som inte adopteras för folk köper hellre en söt hund av en mindre ras som sällskap. Flera hundraser är endast till för sällskap. Varför inte lägga ned all avel på dessa sällskapshundar tills alla dessa amstaffskorsningar får ett hem?

Eller, så slutar folk helt enkelt att ta kullar på sin söta katt/fina hund för det är kul med en kull när det finns hemlösa djur av den sorten?

#59 Mina katter sitter inte i utställningsburar eller är prydnader, och de badas inte med en massa sprej heller för det sköter dom ju själva helt fint. Mina djur får vara djur. Och nej, den "svenska huskatten" (alltså det Europén kallades först) passar inte alla.

Visste du att huskatter också ställs ut?

indra-bus
2

#63 Den frågan behöver inte en djur vän inte ställa.  Så de kan du fundera på.

[Emma--]
1

#68 Djurvän är inte något som går att använda allmänt då det är något som varierar vad det egentligen betyder. Det är en personlig åsikt kort och gott. 🙂

Det är mycket du inte svarat på i tråden, vilket gör det omöjligt att hålla en diskussion.

OberonsMatte
8

Det är tack vare raskattaveln som det numera står inskrivet i djurskyddslagen att inga kattungar får skiljas från sin mamma före 12 veckors ålder. Innan dess var det endast registrerade uppfödare (dvs. raskattuppfödare) som därmed var tvungna att följa sitt kattförbunds regler som detta gällde för. I en gammal kattbok jag har från den tiden står det t.o.m. att kattungar kan lämna sin mamma vid 10 veckors ålder, men att man måste vänta till 12 veckor om det är en raskattunge.

Registrerade uppfödares kattungar måste enligt kattförbundens regler även vara vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade vid försäljning. Den regeln finns ännu inte med i djurskyddslagen och gäller därför inte huskattungar (ännu). De flesta katthem har dock frivilligt anammat dessa regler, så återigen är det raskattuppfödarna (och de som tar omsorgen om katter på allvar) som föregår med gott exempel och visar hur omsorg om katter kan (och bör) se ut.

Tar man bort allt vad raskattavel heter tar man även bort den förebilden. Om inga kattungar behöver vara vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade vid försäljning kommer de som blir det knappast öka.

Sajtvärd Katter iFokus

grandma
3

#69 Jag tror att det är bäst att lägga ner när det inte går att föra en diskussion. " DEn frågan behöver inte en djurvän inte ställa, så det kan du fundera på"  Säger väl en hel del. 😴

// Nalle Puh// 

indra-bus
2

O den frågan bekräftar de jag menar. 

#70 Vad hjälper de en hemlös katt som svälter ut nu?

[Emma--]
4

#72 Det är väl som med mycket annat att i längden hjälper det. 
Att i laglig väg demonstrera mot saker tar sin tid. Handlar det om djur kanske man inte hinner hjälpa dom som finns idag, men bygger en grund för alla djuren i framtiden. 

Att ta bort den förebilden det finns, gör att man kanske för tillfället får hjälpa några extra katter idag, men utan att bygga grunden som kan göra skillnaden i framtiden. 

Som #70 skrev så har raskattaveln gjort skillnad mot det bättre för alla. Varför ska man ta bort något som tydligen funkar och gör skillnad?

Det är en pusselbit för att lösa problemet.

OberonsMatte
5

#72 Ansvarsfull avel där omsorgen om avelskatter och avkommor regleras genom strikta regler arbetar för att katter inte ska hamna i hemlöshet och alla de umbäranden det innebär. Det är inte id-märkta och ägarregistrerade raskatter som tvingas föda kull på kull utomhus och som hotas av avlivning när de fångas in och ingen vill kännas vid dem eller deras avkommor.

Man hjälper de hemlösa katterna genom att stödja ansvarfull, registrerad avel och genom att stödja de katthjälpsorganisationer som finns. Och genom att alltid, alltid avråda från planerad huskattavel och uppmana folk att kastrera, id-märka och ägarregistrera sina huskatter.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
8

Du verkar ha svårt att förstå att djurskyddsarbete sker i flera steg. Det handlar dels om att hjälpa akut utsatta individer, men det handlar även om det långsiktiga arbetet att förändra synen på i det här fallet katten. God katthållning blir normbildande och just raskattägare har varit föredömen. Raskatter var de första katterna som gick att försäkra eftersom att raskattägare drev på detta. Raskattägare har traditionellt varit de som varit villiga att betala för veterinärvård vilket har lett till att vi har fått veterinärer som lärt sig mer om katter. Raskattföreningar skänker pengar till veterinärmedicinsk forskning som gynnar ALLA katter. Raskattuppfödare har eftersökt bra foder och modermjölksersättningar, således finns det gott om sådant att tillgå. Det gynnar ALLA katter.

Osv.

indra-bus
1

#73 o 74 Jag förstår eran poäng. Men vad skall vi göra då?

Avliva alla oönskade katter? Vad kickar de för signaler? Att huskatter är de bara att göra sig av med när de inte passar för de är inte värda något. De har inga utvalda avels föräldrar. 

Raskatt uppfödare upplever jag trycker på vad "dålig" o sjuk dessa är för att de inte är" i hopp satta" av människan. De är inte konstruktivt.

Dyker de upp någon som vill föda upp huskatt efter konstens alla regler så avråds de för de finns så många huskatter. De skulle vara mycket bra förebilder? Jag förstår inte skillnaden.

Silvestris
6

Det har aldrig dykt upp någon som vill föda upp huskatter efter konstens alla regler. Jag har propagerat för det i närmare 10 år, bland de som vill kalla sig "seriösa huskattuppfödare" men de är inte villiga att göra ens en bråkdel av det jobb en bra raskattuppfödare lägger ner. De kan inte ens gå samman och bilda en intresseförening vilket är lite grundläggande för att man ska finna likasinnade samarbetspartners (seriös avel kräver samarbete).

OberonsMatte
5

#76 De huskatter som finns ska inte avlivas. De ska tas omhand, kastreras, id-märkas och ägarregistreras. Är de registrerade på en ägare kommer de inte behöva uppta platser på katthem ifall de kommer ifrån sin ägare på något sätt. Som kastrater kommer de inte heller ge upphov till nya kattgenerationer till en redan överfylld marknad.

Att katterna är så många i det här landet beror på människan. De skulle aldrig överleva som art i den omfattningen utan mänsklig inblandning. De är vi som ger dem mat, värme, veterinärvård och ser till att de överlever. Katters fortplantningstakt är inte anpassad efter den överlevnadshjälpen, därför blir de för många och det är de individer som kommer ur oansvarig avel, oansvarigt ägarskap, nonchalant kattsyn och bristfällig omsorg som blir över. 

Vill man att fler än de starkaste ska överleva enligt naturens grymma lagar måste man se till att reglera fortplantningen. Är det då den reglerade, registrerade och ansvarsfulla aveln man ska satsa på, eller den avel som bringar fler huskatter till världen (vars avel ännu inte regleras av fler regler än att kattungarna ska vara 12 veckor)?

Oavsett hur aveln ser ut går det tyvärr inte inte att vara en ansvarsfull huskattuppfödare i dagens läge. Skulle landets katthjälpsorganisationer drunkna i Birmor skulle det inte heller gå att vara en ansvarsfull Birmauppfödare. (fast eftersom birmor säljs för 6-7000 eftersom de är kostsamma att föda upp och alltid är registrerade och id-märkta vid försäljning har jag svårt att tro att det någonsin skulle ske).

Sajtvärd Katter iFokus

mitzerl
1

#76 Ingen här har väl sagt att vi skall avliva oönskade katter. Så jag förstår inte varför du skriver så. De oönskade katterna kan man få bukt med genom att sluta huskattsavla. Då minskar man beståndet och då blir det katterna som redan finns som får ett hem när nya kattintressenter vill skaffa huskatt. 

Sen skriver du i sista stycket att man skall kunna avla på huskatt om man gör det "efter konstens alla regler". Hur tänkte du då att alla oönskade katter nu skulle få ett hem om alla kattintressenter köper från dem istället? Då blir de oönskade katterna fortfarande utan hem.

Ibland tycker jag att dina argument inte är så genomtänkta.

Sen blir jag förbryllad av ditt stycke: "Raskatt uppfödare upplever jag trycker på vad "dålig" o sjuk dessa är för att de inte är" i hopp satta" av människan. De är inte konstruktivt."

Det är förvisso svenska ord, men jag får inget som helst sammanhang. Vad syftar "dessa" på? Och vad menar du med "hopp satta"? Vad är det som inte är konstruktivt? Om du bearbetar stycket till lite mer begriplig svenska så kan vi nog svara på det med sen.

[Mustangcab]
0

# 71 Du har så rätt så. 😃

indra-bus
0

#77 Ja de är säkert inte så många. Men de som är seriösa är nog oxå mån om överskottet katter de vill hjälpa de katter som faktiskt redan finns. O de vill inte sätta fler huskatter till världen. 

Vilket ras katt uppfödare blundar för de gör allt rätt. O som någon skrev varför skall vi ta reda på de andra ställt till?

Så vad skall vi göra med överblivna katter? Strunta i att de finns o de blir fler, mas avrättning? Jag kallas rasist, men att massavrätta en mindre bra ras ursäkta, men släng in dem i gaskammaren all i hopp så blir vi av med dem som inte har rätt föräldrar? Vad kallar man de??

Är de lösningen. Har något blivit fel så är de kanske ide att börja om o göra bättre. Tror inte hjulet var perfekt från början häller.

fvanilla
1

#79 Jag har försökt tolka det som att de upplever att man säger att huskatter är dåliga och sjuka för de inte har utvalda föräldrar som är ihopsatta utav människan.

Ingen har sagt att huskatter är sjukare, men de kan vara och man vet aldrig då man inte ofta har koll på sjukdomsbilden eller inavelsgraden.

Sen så är det många huskattsuppfödare som faktiskt väljer ut föräldrarna i hopp att få fram så "säljbara" huskatter som möjligt (gärna långhåriga, och då gärna också påstå inslag av olika kattraser). Eller sätta ihop sin katt och grannens katt. Eller para två katter av samma ras men inte ta ut stamtavla och sälja dom som "X raskatt utan stamtavla", fast de också är huskatter, osv.

Huskattsavel kan absolut vara planerad, och det är inte bara en katt som går och strövar utomhus fertil och blir parad av en okänd hane.

#81 Jag hänger tyvärr inte med i ditt inlägg? Något om att massutrota mindre bra raser (vad de nu är?) och de som inte har rätta föräldrar (och vilka är rätta föräldrar?)?

mitzerl
7

Sen skriver du Indra-Bus i #31 att man skall hjälpa hemlösa katter istället för att "hitta på nya finare katter". Menar du verkligen att raskatter skulle vara finare än huskatter? Det är ju såna attityder som sänker huskattens status. 

Raskatter har ett papper där det står vilka föräldrarna är och en del av släktträdet och de är oftast fritestade från inavlade sjukdomar (det visste du inte va?). Men finare eller mer värda än huskatter är de definitivt inte.

mitzerl
2

indra-bus, nu får du förklara dig lite. Vem har sagt att vi skall massavrätta huskatter? Den enda som pratat om det här är ju du själv. Och du uttrycker dig dessutom nedlåtande mot huskatterna.

OberonsMatte
5

#81 Jag tror att du hänger upp dig för mycket på begreppen huskatter och raskatter. Som om raskatter och huskatter var olika arter på något sätt. Tänk "oregistrerade katter" och "registrerade katter" istället. Ser du någon fördel alls för katten att vara oregistrerad (dvs sakna stamtavla) och föda kullar vars omsorg om dem inte regleras enligt något kattförbunds avels- och uppfödarregler?

Jag bryr mig om alla katter och för deras eget bästa bör de katter som föds genom planerad avel kunna bli registrerade i ett kattförbund. Förhoppningen med det är att det ska vara en garanti för att katten får den bästa tänkbara starten i livet och att det ökar chanserna för att den sedan ska bli lika väl omhändertagen och högt värderad av sin ägare.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
0

Sen är ja så trött på att ni drar alla huskatt ägare över en kam. De huskatter jag haft har ALLA varit märkta registrerade , kastrerade o försäkrade. Ja har inte tagit en enda kull för de ansvaret vill jag inte ha.

[Mustangcab]
0

# 83 Kunde inte ha sagt det bättre själv😃

OberonsMatte
2

#86 Jag drar inte alla huskattägare över en kam, jag har själv varit en lika ansvarsfull huskattägare som du själv. Men det är bara huskattägare som är ansvariga för att det föds för många huskatter och som kan göra något åt det genom att se till att kastrera och id-märka.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
1

Jag tycker inte att de är ett dugg "finnare". O jag gör inte skillnad de är ni som säger de är olika marknader o de är  inte  ras katten som är hemlös, spela roll att de inte är birmor som sitter på katt hemmen de är fulla av oönskade KATTER o de behöver hem nu så fler kan tas in.

Sen har jag hört många gånger skulle inte "min ras finnas" skulle jag inte ha katt. Så min katt tar inte plats för någon hemlös. Huskatten duger inte.

Vet inte hur jag mer skall förklara ingen avel alls för de är ett överskott på KATTER i Sverige vi borde ta hand om dem i stället för att avla fram nya KATTER.

Sen undrar jag om de flesta raskatt uppfödare är sarkastiska mot de som inte har samma åsikt??

Då menar jag inte Oberonsmatte eller Emma--

De försöker förstå vad jag menar o förklarar vad de tycker på ett trevligt sätt.

Att jag har lite svårt att utrycka mig i text beror på att jag har dyslexi o adhd. Men jag försöker.

O de går inte en dag utan jag tänker på alla katter som lever ute utan mat o trygghet. Fast de inte är jag som ställt till de.

Silvestris
3

Varför envisas du med att tillskriva oss åsikten att övergivna katter ska avlivas? Det är ingen som förespråkar det. Vad som däremot måste göras akut är att strypa tillförseln på fler oönskade katter samtidigt som man tar ett socialt ansvar och sörjer för de som finns. Det betyder inte att man måste öppna sitt hem för dem (jag blir sjuk av de flesta katter pga. min allergi). Det kan lika gärna betyda att man ber sina kattintresserade vänner att köpa katt från katthem, att man ber sina kattungespekulanter att köpa en kompis till kattungen och att man då rekommenderar ett katthem. Det kan betyda att man stödjer ett katthem med pengar och material som behövs. 

Men att fokusera på att bara ta hand om de hemlösa katterna som finns är som att ösa båten när du är ute på sjön utan tanke på att laga hålet som orsakar inflödet av vatten.

Om raskattaveln upphör kommer inte tillflödet av huskatter att påverkas ett jota. Du kommer antagligen snarare se en större efterfrågan på diverse "exotiska" blandraser som ByB tar oheligt mycket betalt för utan att ens vaccinera kattungarna. Du lämnar helt enkelt den oseriösa aveln att spela fritt. Det är inte ett bra alternativ. Den aveln måste man försöka komma åt dels genom att informera allmänheten om problemen med sådan avel, men även mha lagstiftning. Vad skulle inte bara en lag om obligatorisk ID-märkning, ägarregistrering och kastrering av utekatter medföra?

fvanilla
5

#89 Nej, precis, huskatten "duger" inte för dessa eller mig på sättet att de inte passar deras/mina önskemål och krav. Hur svårt är det att acceptera detta? Norska skogkatter "duger" inte för mig heller, eller ragdolls, eller birmor, eller maine coons eller brittiskt korthår eller andra sådana sorts raser. Jag vill inte ha dessa katter heller. Jag ville skaffa mina katter när jag stötte på de raserna som mina katter är. Innan var jag totalt ointresserad. Samma är det nog för vissa som endast vill ha en chihuahua eller lhasa apso eller vilken ras som helst. Och ja, det är olika marknader. Folk som köper siames vill med en stor sannolikhet inte ha en perser, t.ex.

Sen är det fel att icke-västerländska katter som inte är av din sort ska få dö ut för folk inte kan kastrera sina huskatter och inte sluta ta kullar för att det är kul med kattungar eller är för lata för eller helt enkelt inte bryr sig om att kastrera sina utekatter, fast det redan finns en övermättad huskattsmarknad.

grandma
0

#89 Jag har varit sarkastisk och det är "fult" men jag blir trött på att du igår inte svarade på de frågor som ställdes till dig. Ber iaf om ursäkt för det.

Jag är däremot inte uppfödare men har två burmor som förgyller mitt liv, trots min överkänslighet och astma. Kan inte ha huskatt men har haft det en gång i tiden. Har älskat och passat min vänner katter under många år men nu går det inte längre sen några år tillbaka.

Hade inte tänkt kommentera mer på den här tråden för den leder ingen vart trots alla otroligt kunniga och insatta människor som skriver här. Jag är själv inte i närheten av dem men jag lär mig hela tiden.

// Nalle Puh// 

indra-bus
0

#90 Jag är inte för oseriös avel. Varför tror du de? De jag försöker förklara är att jag inte tycker man ska avla fram fler katter när de finns ett så stort över skott.

Jag ja vet att man kan göra fler saker för att hjälpa till o alla har inte möjlighet att ta in katter på av olika anledningar.

De borde bli lag på de ja absolut. De vore toppen. Information så klart de finns många som inte vet att de finns så många hemlösa katter.

E före detta granne till mig har en fertil birma hanne som springer lös ute i bostads område o vill någon använde honom i avel kostar de 1000 kr. Tror hon oxå fött upp" birmor" utan stamtavla som på sin höjd varit avmaskade. Hon vägra lyssna. Så jag är medveten om problemet. Hon hävdar att är de någon rasinblandning o man får betala lite dyrare för katten hamnar den inte på gatan.

Har nu flyttat men hoppas att min "föreläsning" ändå gått in lite i alla fall.

oh-la
6

jag har två raskatter, och eventuellt en tredje på ingång. jag ser mig vare sig som en sämre kattmänniska eller icke djurvän. en katt är en katt är en katt, och självklart är alla katter lika mycket värda. jag är uppvuxen med huskatter, självklar vaccinerade, kastrerade och märkta. självklart tagna till veterinären vid behov. i rent kattvärde är det ingen skillnad på mina raskatter och mammas och pappas huskatt. nej skillnaden ligger inte där, utan i uppfödarnas ögon, helt uppenbart, eftersom mina två katter av någon anledning förtjänade att växa upp både med kvalitetsfoder, full uppmärksamhet, vaccinationer, veterinärbesiktning, vård när det krävdes (min ena bröt svansen som liten liten katt), föräldrar som testats mot de sjukdomar som rasen kan ha och allt annat som en raskattunge väl på ett vis får som självklart. mammas och pappas huskatt, å andra sidan, var inte värd något av det ovan. inte ens ett veterinärbesök när han i princip var döv av all öronskabb.

både mina birmor och huskatten Albin är älskade familjemedlemmar, som får all den kärlek och vård som alla katter borde förtjäna, oavsett om mina fick en helt annan start i livet, och oavsett om dom kostade 6000 eller 200. skillnaden ligger i grundsynen på en huskatt och en raskatt, och den ändras INTE genom att plocka bort de som faktiskt lägger bort sin själv och sitt liv i att föda upp katter med just de förutsättningar som jag anser att alla katter, oavsett ras eller härkomst borde förtjäna. så vem är det som är skurken? raskattuppfödarna som gör vad dom kan för att föda upp sunda, sociala katter i rätt mängd för vad marknaden klarar, eller de huskattsägare som pumpar ut gulliga kattungar för en hundralapp? katterna ska ju vara lika mycket värda, så varför hänga den som försöker höja kattens värde istället för den som tycker att en katt ju inte är något värt, så varför lägga ner pengar på den?

anledningen till att jag valde en raskatt och inte en huskatt är för att jag vill veta så mycket som möjligt om min katt, och jag vill att den ska ha fått bästa möjliga uppväxt. jag tror också på konsumentens makt, och väljer jag en huskattunge från någon typ på nätet väljer jag också att visa att det är okej, du blir av med dina kattungar, så varför inte ta en kull till. lite som med de blekta kaffefiltren, eller mattor gjorda av barn. alternativet är en hemlös, men viljan att kunna få en katt med ett specifikt önskat lynne vägde tyngre. r jag en sämre människa? nej, det tycker jag inte. borde jag få kalla mig djurvän? ja, det tycker jag faktiskt.

mitzerl
4

Folk måste väl själva få välja vad de vill ha för katt. Eller hund för den delen. Om du skulle vilja köpa hund någon gång så gissar jag att du alltså struntar i vad du vill ha och köper en amstaff endast pga överskottet av dessa. 

Det är hedervärt om du gör helt avkall på dina egna önskemål och endast köper ett djurslag som det är överskott på, men du kan inte begära att alla skall göra så. Man måste få välja själv vad man vill ha för sorts katt eller hund. Man skall ju ändå leva med djuret i många år.

Jag ville ha en ragdoll för jag var väldigt förtjust i den rasen. Det var inte så att huskatter inte dög, men längtan efter ragdoll var helt enkelt större. Men jag skänker pengar till katthem ibland och när folk i min bekantskapskrets pratar om att skaffa katt så rekommenderar jag att välja en från katthem om de inte fallit för en speciell ras. Det finns alltså flera sätt att försöka hjälpa huskatterna på.

fvanilla
3

#93 Men det är inte samma marknader. Så om jag köper en siames, så tar den katten automatiskt en perserkatts plats? Nej, det gör den inte, för jag vill inte ha en perserkatt. Eller en annan sådan sorts ras, osv.

Och undrar samma som #95, om du skulle skaffa hund, skulle du endast köpa en amstaffblandning? Och att uppfödare av sällskapshundar ska lägga ned sin uppfödning för det finns ett överskott utav hundar (alltså amstaffskorsingar, men det är väl samma marknad som resten utav sällskapshundsmarknaden?)?

OberonsMatte
6

För att återgå till ursprungsämnet som väl handlar om utseendet på raskatter finns det så många raser och utseenden att välja på (och fler tillkommer hela tiden) så alla borde kunna hitta sitt favoritutseende i registrerad avel, även om man föredrar en "naturlig look" på sin katt, tänker t.ex. på Europé, Norsk skogkatt, Sibirisk katt och Maine Coon. En raskatt är faktiskt väldigt sällan detsamma som något extremt eller konstlat. De populäraste raserna har också en väldigt "vanlig" och "lagom" nivå när det gäller aktivitetsbehov, pratsamhet, pälsvård och socialt beteende, vilket gör att de har alla de egenskaper man oftast söker hos en huskatt, men inte alltid får.

Vill man ha en katt som för många andra uppfattas som krävande och påfrestande (när det gäller pälsvård, aktivitetsbehov, röstresurser eller närhetsbehov) ja, då kan man välja en sån ras. Väljer man en huskattunge kan man få det vare sig man vill eller inte. Att välja en katt som inte passar ens förväntningar och livsstil gynnar ingen, allra minst katten själv.

Den raskatt som ligger närmast "en vanlig huskatt" utseendemässigt (och även när det gäller temperament och aktivitetsnivå) är rasen Europé som det är beklämmande låg efterfrågan på. Europé-uppfödarnas tynande tillvaro beror på att deras noga genomtänkta och omsorgsfulla avel av registrerade raskatter dränks i huskattuppfödarnas flodvåg av 100-kronors-kattungar som ser snarlika ut.

Om huskattaveln stoppades är det inte otroligt att tänka sig att Europén skulle bli vår populäraste raskatt, kanske skulle den även få varianter med vitfläck?

Sajtvärd Katter iFokus

EddaM
7

#59: Min huskatt sitter regelbundet på utställningar och vinner rosetter och pokaler! Hon vinner mer än mina raskatter. Hon är den enda jag behöver kamma regelbundet för hon har så mjuk och fluffig päls. Mina skogisar kammar jag väääldigt sällan. 

Min jourkatt slängdes ner i en källare tillsammans med sin bror och de fick två kullar. Tror du inte att de var inavlade då? Trots att de är friska nu kan det visa sig längre fram att de inte är det innuti.

Var på en gård och såg både vuxna och kattungar med upp till 8klor på varje tass…de led och hade snuva med. Tror du de inte led?

På en annan gård kryllade det av katter i en ladugård, missbildade, med snuva och annat. Led inte de? Eller var de naturliga huskatter?

Det är skillnad på en uppfödare som tar ansvar och gör allt som skall göras mot en som inte bryr sig utan parar hej vilt och släpper ut fertila katter.

Vill du göra något för de hemlösa katterna, bli jourhem!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.