Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1108 ggr
Jossangizmo
0

Utekatt äter sitt byte, hjälp?

Hej! Vi har lite problem med vår 1 åriga katt. Han är en utekatt och gillar att jaga andra djur som katter gör. Men problemet är att äter upp dem. Vi har satt pingla på hans halsband men det verkar inte hjälpa. Det har hänt 2ggr nu vi har hittat en halv (bara bakdelen kvar) kaninunge. Allt är borta förutom bakdelen. Hur får man han att sluta?

Wony
2

Min erfarenhet är att katter jagar för lekens skull, eller så äter de även upp bytet. Det är inte något konstigt beteende, det är helt enkelt i kattens natur. Vår katt har pingla och gör så också, där är min erfarenhet att pinglan tvingar katten att lära sig jaga ännu mer effektivt. Det är med andra ord ganska meningslöst om man vill att katten ska sluta jaga.

[Emma--]
1

Är det så dåligt att han äter upp det han dödar? Eller tycker du problemet är att han dödar?

elli-kleo
3

Det är vanligt att ute katter äter sina byten. Varför vill du att han ska sluta med det? Det är ju bra mat iaf ;-)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jossangizmo
0

Jag har inget problem med att han dödar. Jag tycker mest det bara är obehagligt att hitta en halv kanin i trädgården. Så jag undra om det fanns något sätt att få honom att sluta äta dem. Men nu vet jag att det är det dem gör när dem jagar. Tack för svaren :)

elli-kleo
2

#4 var glad istället att han inte tar in i huset ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Mullemu
3

Katter är rovdjur. Det ligger i deras gener att jaga och fånga sin mat så din katt gör helt enkelt det den är född till att göra. 🙂