Färdig BARF till katt?
Finns det någon internetbutik som säljer färdig BARF till katter? Tänkte typ såna där frusna korvar man kan köpa till hund. Försökte googla mig fram utan resultat.
//Belinda aka Zandrama
Vad smidigt :) är det där bra att ge istället för mjukmat då och då?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Var inne och kikade på länken som #1 gav…
Om man köper korvar som innehåller kött och ben - är det alltså då bara hjärta och lever som man behöver tillsätta också? +om man vill ha i nåt annat gott också då.
funderar nämligen på om jag ska köpa hem (och då även köpa hem boken som rekommenderas så jag kan läsa på lite mer)
Tack #1!
#3 Jag funderade också på det. Skrev ett mail till dom och frågade. Jag kan uppdater här så fort jag får svar :)
#3-4 Jag har faktiskt ingen aning själv xD
Har själv tänkt att ialf köra lite halvbarf och köra sådana korvar istället för Mjau burkarna, sen får de ju även Carnia Lynx (illrarna främst)
//Belinda aka Zandrama
#4 Gör gärna det!
Jag var på väg själv att mejla dem, men då kan jag få svar via dig här :)
Vom og Hundemat, tillsätt bara hjärtan :)
VoH kommer även snart ge ut ett kattfoder.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
#7 Hur vet man hur mycket hjärta dom ska ha då? :)
#8 10% ungefär :) Ett hjärta per 100g ger jag.
MVH Viktoria S
Ni som har lite koll - försökte hitta info i barf iFokus också, men inte hittat nåt än.
Är det dåligt att blanda färdigt så att man blandar alla ingredienser (kött+ben+hjärta+lever+övrigt) i färdiga portioner och ger varje dag? eller är det på nåt sätt bättre att bara ge t.ex hjärta nån gång i veckan?
PS bok ska inhandlas och jag ska lära mig mer om Barf innan jag börjar, men detta är något jag funderat på när jag läser olika recept och så.
#10 det går alldeles utmärkt, det är faktiskt ganska många som gör sådana röror eller portionspåsar =)
vissa menar på att det tom är bättre då tex en helt portion ren lever kan göra katten lite knasig i magen.
Jag ger allt i små doser över hela dagen, så inte färdigblandat men kött och ben till frukost, kött eller hjärta till lunch och hjärta och lever till middag
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#11 Tack för svar!
Håller på att suga i mig all möjlig info nu :) Hoppas börja prova lite i sommar.
#12 hela möss är också en jättebra typ av barf :) Även kycklingar.
MVH Viktoria S
Har jag fattat det här rätt nu.. Man kan alltså köpa frysta möss (som man ger till ormar) och ge till sin katt?
# 14 yup, det ska gå fin fint
Jag personligen skulle dock nog ändå ge ett kycklinghjärta extra till och från då en viss mängd av taurinet går till spillo i frysnings och tiningsprocessen
#14 japp! Fast köp helst av privatperson, och inte grossist..
MVH Viktoria S
Har ingen koll alls på detta och blev mkt nyfiken nu. Om man gör egna portionspåsar så undrar jag: ska det vara för % ungefär vad gäller kött, ben, hjärta och lever? Ska det tillagas på ngt sätt? Från vilka djur ska man ta de olika delarna ifrån? Vart får man tag i det?
excel-dokumentet i tråden ovan är det jag huvudsakligen andvänt för att räkna hur mycket mina katter skall ha.
en kastrerad katt skall ha 2-3% av sin vikt medans en okastrerad mycket aktiv katt skall ha upp till 7% av sin vikt, du fyller i procenten som passar för din katt och kattens vikt så räknar den ut resten.
man kan behöva justera procenten om man märker att katten går upp eller ner i vikt
du skall gärna variera mellan olika köttsorter.
Jag ger Kyckling, Nöt, Lamm, Fläsk, Älg, och skall även testa Kanin här framöver.
vissa BARF:ar gärna med fisk också, men där bör man hålla koll på olika fisksorter och vilka och vad ens katt tål.
kycklingdelarna brukar vara enklast att få sin katt att äta, men det är bra att variera i den mån man kan då visst kött innehåller mer järn eller koppar eller taurin eller andra näringsämnen som katten kan behöva.
när man räknar ben som menar man också ben som katten faktiskt äter, så om din katt inte äter upp benen så kan man ha i benmjöl i maten istället, benmjöl som går att ha i kattmat kan du hitta i ordentliga djuraffärer eller på tex hemfoder.se
det mesta kan du hitta i en vanlig mataffär, kycklinghjärta och kycklinglever brukar tillhöra standard utbudet hos större matbutiker, men även grishjärta och kalvlever brukar gå att enkelt hitta i liknande butiker.
allt utom grönsaker (som absolut inte är obligatoriskt, jag ger inte grönsaker) skall serveras rått, grönsaker bör kokas för att katten skall kunna bryta ner det och tillgodogöra sig näringen.
Fryser man maten kan man behöva fundera på att ersätta lite av köttet med extra hjärta då taurin är känsligt för frysning och tinin, men det sägs väldigt olika saker på den fronten, jag brukar ge lite extra hjärta bara för att vara på den säkra sidan.
Lever bör man vara mer försiktig med då den i stora mängder blir giftig för katten,
Ge aldrig lever från vuxna idisslande djur och ger man mycker grislever så kan katten få kopparbrist, så kycklinglever, kalvlever och lammlever är säkrast att ge.
det här är ju lite sammanfattning om du är intresserad finns det ju massor med info på BARF iFokus, kan även rekommendera att läsa lite näringslära för katt, finns en bok som heter "BARF - mat för en riktig katt" som innehåller genomgående information om vad olika ämnen har för roll i kattens kost.
Det är ju även kul och bra saker att veta även om man inte tänker heltids BARF:a
#16 okej, men varför? :)
Mycket nyttigare..:)
Jag tänker såhär.
*Gossistuppfödda möss (imazo i detta fall) = små burar, inavel, stora kullar som ej kullas i tidig ålder för moderns bästa, kasst foder för mössen, mamman får ej vila. etc
Avlivningsmetoden är gas.
*Mina egenuppfödda möss = rymliga burar, ej inavel, kullar i tidig ålder så mamman får enklare och de ungar som finns kvar får mycket mjölk, ekologiskt egenblandat foder anpassat för mössens bästa + färskmat och tillskott. Mammorna får vila mellan kullarna. etc
Avlivningsmetoden är slag mot nacke eller palpering av nackkotorna.
Egenuppfödda möss i stora burar bygger muskler och inte fett.
Många ormar vägrar äta grossistuppfödda.. Finns anledningar..
MVH Viktoria S
# 20 jaha då förstår jag! :)
Equidaem: Har fått svar nu.
"Som bas skulle jag använda Jipotimaskattmatskorv- mald
kycklinghals och hjärta.Ca 2-4 ggr i veckan skulle jag ge
jipotimas nötköttkorv. Rekommenderades också att ge fisk 2
ggr i veckan eller lite laxolja på maten ibland.
Detta skulle täcka hela kattens behov. Ben finns i
kycklinghalsarna. Det enda som fattas i detta enligt den
allmänna mallen är lever. Så tillsätt lever till detta
så är du på den säkra sidan, men överskrid aldrig 10%.
Mina kattungeköpare brukar göra det enkelt för sig genom
att ge en benkälla produkt med ca 20-30% ben på morgonen
( tex hela kycklinghalsar, kalkon med ben,
malda kalkonskrov, malda kycklingskrov och vingar
eller hela, ren med ben, gås) sen till kvällen får de en
produkt som innehåller kött och inälvor. Hur många mål man
vill ge anpassar man efter katten, de flesta katter vill
äta 3 ggr om dagen."
Jag känner mig fortfarande osäker så jag väntar ett tag till.
Tack Beafer! Låter ju ganska bra ändå.
Men en frågra kring de här frysta "korvarna": hur länge håller de när de är tinade? eller kan man skära av mindre bitar av dem frusna och tina? Hur gör ni alla?
Jag har bara en liten kattfröken som inte är särskilt stor i maten, det kommer ju ta henne en evighet att äta en hel korv med dessutom tillsatta saker…
Har läst mycket här på iFokus nu att man kan ge katter ben från kyckling. Blir lite förvånad, då jag lärt mig att man absolut inte ska ge hundar ben från fisk eller kyckling för att det typ kan frasa sönder o bli vassa o skada hunden. Men detta verkar inte gälla katt. Någon som vet en förklaring till det? :)
#24 Det gäller tillagade ben. Det är livsfarligt för både hund och katt. Men ger man råa ben så är det ingen fara då dom inte flisar sig som tillagade ben gör.
Jasså! Men det går bra att katter äter rå kyckling?
Jag har provat länge med att ge Fröken och Puzzel rå kyckling vinge/hals men de bara slickar på dem sedan struntar de i dem..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#27 Det är nyttigt för katten! Speciellt för tänderna om man ger med ben. Då "borstas" tänderna naturligt. Dock så gillar inte alla katter rå kyckling. Min vägrar! Men det finns annat rått man kan ge med ben också. Typ kamben, grissvans, fodermöss osv.
#27 Kamben? Var får man tag på grissvans?
Fodermöss kan jag ge om jag får tag på redan dödade, jag klarar ej att avliva själv *för blödig* Dock vet jag ej var inom Norrtälje/Rimbo som har fodermöss där de haft bra liv med bra foder och avlivats humant.
#29 Det är tunna revben om jag fattat rätt. Tror det är bitarna som sitter längst in mot bröstbenet. Men jag är inte helt 100! Jag har sett att dom säljer grissvans på Citygross här.
Har inget citygross i denna kommun ngn som vet om Willys, COOP, Lidhl kan ha?
#31 Jag jobbar på Coop Forum. Vi har egen styckning, men inte grissvans. Men sortimentet varierar från butik till butik. Du får helt enkelt kolla med butikerna i din närhet :) Jag vet att om kunder har specifika önskemål hos oss så kollar vi alltid om vi kan beställa hem till kunden. Så även om det inte finns så kan man alltid fråga om dom kan ta hem.
Möjligen att COOP Forum i Arninge centrum kan ha den butiken är stor, större än COOP i Norrtälje..