Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1938 ggr
Bine93
0

Vill skaffa katt, tips?

Jag har velat ha en katt så länge jag kan minnas… Har flyttat hemifrån för ca 9 mån sen och tankarna börjar komma smygande… Nu har jag redan lite gnagare hemma, dock börjar de bli med åren. Jag kommer inte skaffa någon katt medans jag fortfarande har dessa kvar, möjligtvis när jag bara har en kvar..
Så inom en framtid, om det blir 6 månader eller 1,5 år det får jag ju se, vill jag skaffa katt. 

Jag har redan kollat upp lite grann vad man behöver köpa innan till katten, vet om att en kattunge inte får lämna mamman innan 12 veckor, att försäkring är bra att ha osv.. 
Jag har tänkt mig en innekatt och då en vanlig huskatt och förmodligen en hane. 

Tänkte bara fråga lite, är det något speciellt man bör tänka på? 
Hur funkar det med mat, ska det vara torrfoder eller blötmat? Och vilken mat är bra? 

Kommer såklart läsa på, då jag tar djurköp väldigt seriöst och planerar det noga.. Men tar emot alla tips som ni kan ge :)!

Fridaaaa
8

Mycket bra att du planerar noga!

Ska du vara borta mycket på dagarna rekommenderar jag att ha 2 katter eller en katt som är ensamkatt (som inte vill ha sällskap av andra katter).

Spelar ingen roll om man ger mjukmat eller torrfoder.
Jag ger bådeoch.
Bra foder är spannmålsfritt och hög kötthalt.
Har själv mjaus mjukmat och applaws torrfoder.

Rekommenderar även att ta från katthem eller liknande, ge dem en andra chans 🙂 Då är dem ju vaccinerade, chipade och i flesta fall kastrerade (beroende på ålder, men annars fixar man ju det sen) 🙂

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katthemsmatten
10

Börja med att fundera över vad som händer om du träffar en allergisk pojkvän eller får ett barn som är allerllgiskt! Tänk också igenom om du har råd att ha en katt. Inskaffandet är en sak. Sedan tickar pengarna iväg med  försäkring, vaccination årligen, mat, sand, leksaker och så kommer de oförutsädda kostnaderna i form av att katten blir sjuk och du ska ha pengar till självrisken.

Jag vet att jag låter pessimistig och gnällig, typisk morsa, men de flesta kollar plånboken för att se att de har råd att köpa katten och sedan finns det inte mer planer. Men livet är som jag beskriver i första stycket, så tänk efter innan du skaffar dig ett litet sällskap. Misse ska kunna bo med dig som fullvärdig familjemedlem i 15-20 år. När man är ung är det som att planera för lika lång tid som man redan har levat, dvs en evighet

Medarbetare Hittekatter iFokus

Bine93
4

#2 Risken att jag skulle träffa en allergisk flickvän är inte så stor eftersom jag letar efter någon som delar mitt djurintresse, men inget är ju omöjligt.. Så ska ha det i tanken.

Jag förstår hur du tänker.. Har tänkt att spara och lägga undan pengar så att där alltid finns en buffert ifall något skulle hända katten. 
Som sagt jag planerar djurinköp noga och ska absolut tänka över det du sagt :)!

Bine93
0

#1 okej tack för tipsen :)!

Katthemsmatten
5

#3 Du låter som den person jag skulle kunna tänka mig att sälja katt till!! Den katt som hamnar hos dig får en ägare som verkligen har koll på läget och som vet vad som saknas av kunskap. Respekt! 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Bine93
1

#5 Tack :)! Vill bli så bra ägare som jag bara kan.. Det är ju ett liv man tar till sig, och det ska tas på allvar. 

Så kommer ni på mer är det bara att bomba tråden, det finns inget om detta jag inte vill lära mig :).

SE*Geishas
1

Jag skulle tipsa om att köpa katt från katthem om du endå ska ha en huskatt. Finns ca 100.000 hemlösa katter i sverige. När man köper huskatt vet man inte vad man får. Jag har växt upp med 3 huskatter som alla var väldigt skygga. Jag tycker själv att det lätt är värt att kolla upp raser, lägga 5-10.000 i köpet av katten, då man ska ha katten i 15-20 år, och man då vet vad man får. Då kan du läsa på om temperament och ta det som passar dig. Ingen cornish eller devon rex, då dom generellt behöver sälskap. Kolla vilken ras som trivs som ensamkatt. Om du ändå vill ha en huskatt, så vet du mer vad du får om du köper från kattstall. Då personalen lärt känna katten. :) och du får chans att rädda en katt som en gång blivit övergiven. Jag är absolut ingen expert vad gäller foder. Vet att man eg bör ge katten riktigt kött och fett. Men det är få som har råd eller tid att ge katten det. Mina katter får royal canin och jag rekomenderar det varmt. Köp inga billiga foder på ica.. Exempel från mina erfarenheter är att min hund fick royal canin första sex åren, sen provade vi lite billigare foder, och dom fick han magknip av. Alla bllligare. Provade 3 olika billigare foder. Katter äter många små mål mat om dagen och ska alltid ha torrfoder framme (om katten inte är överviktig då), sen ger jag egengjord mjukmat 1 ggr/dag. Då mixar jag rå ekologisk köttfärs med ordentligt kokta morötter (a vitamin som finns i morötter är viktigt för katt) och så lägger jag det i portionspåsar i frysen (rå köttfärs ska vara helt säkert att äta för katt efter de vart fryst) Sen tinar jag en och lägger i en matlåda och blandar ihop med en royal canin baby-mousse. Sen har jag den i kylen ca 3 dagar och ger en stor portion var varje kväll innan dom ska sova :) Det finns massa recept man kan hitta på nätet med egengjord mjukmat till katt, sök på kattunge mat eller nåt :).

vinteralvan
5

Ett bra torrfoder ska inte innehålla spannmål, därför bör man inte rekommendera Royal Canin. Blötmat är bäst för katter eftersom dom har dålig törstreflex och men blötmat vet man att dom får i sig vätska. Mjau och Bozita är dom bästa vad gäller blötmat. Vill man plugga på lite är ju BARF det absolut bästa, på BARF i fokus kan du få mycket tips om det.

Bine93
0

Okej tack så mycket för jättebra mattips :)!

Bine93
2

Kollade lite på exempelvis Applaws torrfoder och såg att det finns speciella för kattungar. 

Då jag tänkt i första hand på kattunge, ska man då ha torrfoder för kattungar först och byta till annat när de blir äldre?

vinteralvan
4

Det behövs inget speciellt foder för kattungar dom klarar av "vuxen"foder. Fodertillverkarna gör bara olika sorter för att det ska verka som dom vet vad dom sysslar med och tjäna mer pengar.

Bine93
0

Okej va bra då vet jag :)!

SE*BeautifulStars
6

#10 När du skaffar hem din kattunge ska den ha samma foder som den har fått hos sin uppfödare i ca 1 månad innan du börjar byta över till något du vill ge, även om det kanske inte är ett så bra foder som uppfödaren ger så är det bra att katten får det den är van vid för att undvika problem med magen hos katten.

När du kastrerat katten vid ca 6-8 månaders ålder så kan det vara bra att håll koll på så att katten inte blir för tjock och då kan man behöva byta från ett kattungefoder till ett vuxenfoder (ge dock inte foder för steriliserade katter!! Innehåller mycket onödigt som katten inte behöver). Annars kan katten äta ett kattungefoder livet ut om den håller ett bra hull på det.

Jag håller inte med det som #7 skriver! Katten måste inte ha torrfoder för att äta flera mål per dag, 2 mål mat per dag räcker gott till en vuxen katt om man vill ge blötmat (som dessutom är det bästa)!! En kattunge eller dräktig hona kan däremot behöva flera mindre mål mat per dag.

Om man däremot vill ge torrfoder så är en vattenfontän bra för att få katten att dricka mer och på det sättet undvika njurproblem. Jag rekommenderar Cat it Fresh & Clear vattenfontän. Den kostar ca 250kr och är helt tystgående, lätt att göra ren och rymmer mycket vatten (2 liter)! 

Länk till vattenfontän: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250922

Vad gäller foder så är blötmat det absolut bästa, bra sorter är: Mjau (finns på ex. ICA) och Bozitas (finns på djuraffärer). 

För att välja rätt sorts blötmat kan du läsa på innehållsförteckningen. Fodret ska inte innehålla fisk, socker eller spannmål.

Fisk är i större mängder farligt för katten då det finns ett ämne i fisk (kommer inte på vad det heter) som bryter ner B-vitamin, vilket gör att katten får B-vitamin brist på sikt. Fisk kan också ge foderallergi.

Socker är precis som det låter helt onödigt!!!

Spannmål är katten inte skapt för att äta, det finns inga studier på om alla katter verkligen äter maginnehållet på sina bytesdjur och gör katten det så är det väldigt små mängder spannmål katten får i sig max ca 5-10%. Katten är skapt för att äta fett och protein och blir inte feta av för fet mat!! Snarare att katten får för mycket spannmål eller för mycket mat.

Blev väldigt långt detta inlägget, men detta är lite om vad jag tycker 🙂 Lycka till med ditt kattköp!! Tror du kommer att bli en jättebra kattägare eftersom du engagerar dig så mycket!! 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

SE*BeautifulStars
2

#11 Ett kattungefoder är bra att ge till växande katter då dem har ett större behov av energi och det kan vara svårt att få i katten tillräckligt med ett vuxenfoder som oftast innehåller mindre fett, vilket katten behöver i stora mängder!! Katter blir inte feta av fett, dem är skapta att ta till sig sin energi via fett inte kolhydrater. Katter får lätt diabetes pga. att dem inte kan bryta ner kolhydraterna så bra.

Fridaaaa
2

#13 Nja alla katter klarar sig inte på 2 måltider/dag, utan blir hungriga osv. Mina 2 katter är såna. De får torrfoder plus mjukmat, 3-4 måltider per dag, är 4år resp 15 år.
Så jag tror det beror på katten, vana osv.

SE*BeautifulStars
3

#15 Alla vuxna katter skulle kunna klara sig på 2 mål mat per dag, det handlar om vänja dem långsamt inte tvärt. 

En katt är skapt för att jaga sin mat och får inte alltid få tag i något byte och kan då behöva gå länge innan dem får tag i något att äta, alt. äter ett större byte och sover resten av dagen. Så det är inte skadligt någonstans att ge sina katter 2 mål mat per dag!!!!

Fridaaaa
3

#16 Jo jag vet att man ska vänja långsamt.
Har antytt eller sagt att det är skadligt heller (du behöver förresten inte "höja rösten", massa utropstecken lönar sig inte och ger inte mer "uppmärksamhet" eller liknande).

Men av min erfarenhet och åsikt, handlar det om individen, inte gällande alla katter

Beafer
2

Min katt är lika som #15. Så det är något man får prova sig fram till.

Tror ingen har nämnt det här med sömn. Min clown väcker mig gärna på nätterna. Hon vill busa och gosa. För mig är det inga problem. Jag tycker att det är mysigt :) Min karl är dock inte lika förtjust. Som tur är så är jag "offret" 9 gånger av 10. Det är också nått man bör ha i åtanke. Om man orkar med att bli väckt på nätterna.

Bine93
4

#13 Jo det med att ha samma mat som uppfödaren ett tag har jag tänkt på.. Kan ju jämföra med när jag fått hem en ny hamster till exempel. Då ger jag ju den samma mat som uppfödaren ett tag och sedan börjar blanda i lite av det nya fodret. Och sen mer och mer, så magen får vänja sig i en lagom takt och inte bara byter helt tvärt. Kan tänka mig att det kanske är bra att göra på liknande sätt med en katt?

Tackar för jättebra tips :)!! Tack, det hoppas jag på att jag blir :)!

Fridaaaa
2

#19 Japp är precis likadant, succesivt 😃

Bine93
0

#18 Jag är ofta en nattperson och är vaken iallafall till 23-24. Så beroende på vilka tider kissen är leksugen på tror jag inte det är några direkt problem för mig :).

Bine93
0

#20 Okej super :D!

Nerdysiamese
7

Nu kommer jag komplicera matdjungeln ytterligare här ^_____^

Naturligt sett äter en katt väldigt lite, ca 20 ggr på en dag, men en katt är väldigt anpassningsbar på den fronten.
mina katter klarar sig utmärkt på 2-3 mål om dagen, lite varierande på hur mina arbetstider ser ut.

En katt behöver inte nödvändigtvis faktiskt vara dödshungrig bara för att den uttrycker hunger dock!
En ostimmulerad innekatt kan uttycka hunger när den är uttråkad och egentligen bara vill tröstäta.
Så om du är noga med att katten kan få stimulans så ka du gott och väl get 2 ggr på en dag.

Vissa ger torrfoder, för det är väldigt bekvämt och smidigt och tenderar till att ha ett ganska bra kilopris, men som nämn bör du undvika dom med spannmål.
Men vatten blir otroligt mycket viktigare att tänka på med torrfoder, vattenfontäner eller blod, fruset eller på dunk, är bra sätt att öka vätskeintaget hos katten.
Torrfoder kan du även lägga i aktivitetsbollar och pusselbrickor för att utmana och aktivera din katt.

Blötfoder är ju istället smidigt på så vis att du inte behöver oroa dig över vattnet, då, som nämnt, katten har väldigt dåliga törstreflexer för att den naturligt sett får i sig det vatten den skall ha genom sitt byte.
Men det måste doseras ut och kan inte ligga framme.

Sedan har du BARF, eller råföda, det är krångligast om man skall ge som helfoder, så de flesta som barfar deltidsbarfar kombinerat med antingen torr- eller blötfoder, men då gör man egen kattmat av råvaror från köttdisken.
Som sagt, att ge som helfoder är krångligt och kräver att man läser på en hel del innan så att man ger en allsidig kost, men ett jättebra sätt att aktivera en innekatt på är att ge tex en rå kycklingvinge eller ordentlig rå köttbit som den kan få kämpa med en stund och det ger ofta en ökad mättnads känsla för katten, och dessutom får den rengöring av tänderna på köpet om biten innehåller ben.
Tänk på att ben får aldrig vara tillagade om du skall ge det till din katt!

Hur du än väljer att göra så kommer det finnas andra som inte gör så utan på ett annat sätt.
Du får helt enkelt göra det du tycker verkas passa bäst för dig och din katt, läs bara på lite kring vad din katt behöver så löser det sig skall du se =)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Kaiia
4

Ingen har nämnt nåt om aktivering! Om du ska ha innekatt är det jätteviktigt att du aktiverar kissen, annars kommer den börja klättra på väggarna. En bra sak är att faktiskt låta dom klättra på väggarna (!), genom att placera ut klätterträd eller hyllor, så katten kan komma upp och spana ut över sina domäner.

Sen finns det en hel utsjö av roliga kattleksaker, men en som jag tycker verkar vara väldigt uppskattad är DaBird, en vippa som i princip ska imitera hur det låter när en fågel flyger. En stor del i leken är ofta att sitta och spana på "fågeln", samla sig, och sen efter en lång stund slå till när fågeln inte är beredd! Jag tror dock att DaBird blir söndertuggad ganska fort, men då kan man köpa till nya "fåglar".

En annan sak man kan göra är att gå ut på promenader i sele. Jag brukar ta med lite kattgodis, så om min kisse inte har lust att gå längre kan jag alltid locka med det. Viktigt att det är en sele och inte ett halsband, för om katten blir rädd ska den inte bli strypt.

När det gäller foder så har iallafall jag torrfoder framme jämt, och så får han Mjau blötmat varje morgon. Det funkar bra för oss, men så springer han ju ute och BARFar sig själv också ;)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Bine93
0

#23 Tack för fler matråd :)!!

#24 Kul att någon tog upp aktivering :) Jo ett såntdär klätterträd/klösträd har jag tänkt att inskaffa när den tiden kommer :). Jättetack för tipsen!

SE*Geishas
1

Till #8 och er andra, vet ni något bra torrfoder som ni skulle rekomendera? Vill byta nu när nr 8 sa att royal canin inte är att rekomendera.

Nerdysiamese
1

#26 porta 21 och applaws brukar rekommenderas för folk som vill ha ett spannmålsfritt torrfoder

Fridaaaa
1

#26 Applaws, Porta 21, orijen, Acana bland annat 🙂 Spannmålsfri

SE*Geishas
0

Tack! Ska kolla upp dom!

Bine93
0

Tänkte på Kattsand i kattlådan, hur ofta ska den bytas? 
Vad för sand anses vara bra? :)

SE*BeautifulStars
1

Har du en bra Kattsand ex. Everclean, Extreme Classic så behöver du aldrig byta all kattsanden om du städar lådan noga varje dag och hela tiden fyller på med ny sand så att det är ett lager på minst 10 cm i kattlådan. Köper man billigare sorter kan man behöva byta all sand i lådan då den blir ofräsch, hur ofta vet jag faktiskt inte. Det lönar sig i längden att använda bra Kattsand även om den är mycket dyrare.

Även om man inte byter kattsanden så är det bra att tvätta ur lådan emellanåt med varmt vatten och något milt rengöringsmedel typ grön såpa.

Nerdysiamese
1

#30 det beror på vem du frågar, jag andvänder inte Kattsand, jag andvänder peewee pellets då Kattsand är miljöfarligt och skall egentligen absolut inte slängas bland vanliga sopor utan måste till miljöstugan, något som folk i min erfarenhet inte ens vet att man borde göra med sin smutsiga sand.

Peewee är träpellets, väldigt ekonomiskt i lägnden, och som sagt miljövänligt, men man behöver en lite dyrare låda som är gjord för pellets.
lådan har en överlåda med massa hål i botten så när pelletsarna löser upp sig så kan katterna (eller oftast ägaren…) krafsa så att det blöta spånet hamnar i underlådan som den övre står i.
Har alldrig upplevt att det luktat, har inga problem med katter som utför behov utanför lådan osv, men det finns katter som inte kan gå i peewee för att dom inte gillar pellets utan vill ha finkornig sand, och det skall man självklart respektera!

sedan är det nödvändigtvis inte något dåligt att byta all sand som #31 beskrev som en nackdel då sjukdommar främst sprids genom lådan även om du tar bort klumpar och bajs, så har du mer än en katt eller en katt som är/har varit sjuk tex är det nyttigt att kasta sanden/pelletsarna med jämna mellanrum.

Jag personligen plockar ur lådan så fort jag ser något och tömmer, skrubbar och desinfekterar lådan minst en gång i veckan, men jag är något nojjig över sjukdommar också 🤪

SE*BeautifulStars
0

Självklart #32 du har helt rätt, det finns större risk för sjukdomar med att inte byta all sanden om någon katt i hushållet varit sjuk eller om man är på mycket utställningar och den ena katten stannar hemma.

Kaiia
3

I kattsandsväg skulle jag rekomentera 

http://www.bf-cattia.com/sv/

vilket är en sant som är relativt billig om man jämför med Everclean, är snygg, så gott som luktfri, klumpar bra osv.. Min favoritsand hittills av alla jag provat ^^

Bine93
0

#32 okej tror jag vet vad du menar :) det är liknande som Toa-Lätt va? Vet att vissa använder sådant till långhåriga hamstrar eller hamstrar som nyser av vanligt spån :). 

#34 okej den låter ju bra :) vad är det för pris på den och hur länge brukar den räcka? :)

Kaiia
0

#35 Priset står väl på sidan jag länkade?

Min katt går in och ut som han vill, och går hellre på toa ute, så kan inte säga hur länge den skulle räcka för en innekatt… Jag byter nästan aldrig all sand heller, så det beror på hur noga man vill vara med sånt :P

Det positiva är att det är en bra sand som går att köpa på typ Ica, istället för dom dyrare märkena som bara går att köpa i djuraffär :P

Bine93
0

#36 Isåfall hittar jag det inte :P 

Man får väl pröva och se då :)

Kaiia
0

#37 Ajdå >.<

Vet tyvärr inte vad det kostar, då det är mina föräldrar som köper sanden och det här hemma…

Bine93
0

Okej de kanske jag kan kolla upp någon annanstans då :) Kan ju kika när jag handlar nästa gång :)