Nappa upp kattungar
Hej!
Jag har tagit på mig att nappa upp tre kattungar som förlorat sin mamma, och det fanns ingen amma att tillgå.
Undrar hur hårt man ska hålla på mängden ersättning de ska få i sig. Jag ger dem KMR nu och de ska 25ml/100g kroppsvikt. Två väger 150 och en väger 120. Jag vet inte helt hundra hur gamla dem är, men de har öppnat ögonen helt.
När jag jämförde med royal canins mjölk så skulle de bara ha 2-4ml/mål x7, men den hade "sämre" näringsvärden än KMR.
Min tanke är att de får tills de inte vill ha mer, bara de får i sig det dem ska ha (inte mindre). Men kan de ta någon skada av att få mer än rekommendationen? Äter dem från mamman får de ju dia fritt?
Antagligen den dummaste frågan ni har sett ;) Men vill inte paja deras små magar :)

Är du inte van att nappa, tycker jag du ska dölja beskrivningarna ordentligt. Att KMR och RC har olika beskrivningar är inte konstigt, då ersättningarna är helt olika varandra. Tänk på att inte ha ungarna liggande på rygg när du nappar Undrar du över nåt får du gärna maila mig. Jag har mailen i mobilen, men är inne kikar jag extremt sällan En som är extremt duktig på nappning, och dessutom jättetrevlig att fråga, är Josefa här inne på ifokus
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Nu är det ju för sig inte katt, men jag nappade upp en vessla. Jag gav henne så mycket hon ville ha varje timme först, och sen varannan. Sen tog jag en fuktig pappersbit och masserade hennes mage, för att imitera att bli tvättad av sin mor. Det är för att sätta igång kiss-/bajsprocessen.
Viktigt är att kissen ligger så att luftvägarna inte blir igentäppta, och att mjölken inte kommer i stora mängder, så ungen riskerar att bli kvävd.
Lycka till!
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#1 Tycker att det är schysstare att ge katten tills den är mätt dock, än att den ska fortsätta skrika efter mer men inte får "bara för att". Så funkar det ju på barn. Men jag undrar som sagt om det kan paja deras magar att de får så att de blir mätta, istället för bara den mängden som står på förpackningen.
#2 Jag masserar med en liten fuktig handduk men för det mesta sköter hunden det och det funkar också bättre. Misstänker att de är lite hårda i magen så jag har gett de lite matolja i ersättningen nu, vilket har hjälpt.
De ligger på magen när de äter och det verkar komma lagom fort :)
De hade gått upp från 120, 150, 150 till 137, 167, 177 idag, det är väl en okej Viktuppgång?
Tack för hjälpen!
#3 Kattungar ska inte ha begränsad matmängd öht av vad jag har hört, så begränsa inte mängden mjölk. Tror verkligen inte det är farligt, för annars hade dom väl inte sålt det till småungar? Dx
Snäll vovve ^^
Jag tycker det låter som en okej uppgång, men har inte riktigt koll på hur kattungar ska gå upp. Sålänge dom inte går ner är det nog okej ^^
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Jag har nappat min senaste kull kattungar och jag gav dem så mycket mat de vill ha när de vill ha. Så vissa gånger gick det 20 minuter mellan matningarna och vissa gånger gick det fyra Timmar. De fick äta tills de slutatde att ta sprutan.
Stolt ägare till tre La permer