Kitten-foder till vuxna katter?
Jag har en liten fundering… Min ena honkatt (kastrat, 5 år gammal) vägrar att äta något annat än kattungemat, mer specifikt Royal Canin Kitten British Shorthair. Hon vägrar blötmat och alla torrfoder för vuxna katter och magrar otroligt mycket om man försöker "svälta ut" henne med något annat än Kitten-fodret (andra märken än RC kan fungera men just RC Kitten och då särskilt British Shorthair Kitten-varianten är ju en av de bättre näringsmässigt). Även de andra tjejerna här hemma äter kattungematen och de får även blötmat (Bozita eller Mjau) som komplement. Därför har jag numera helt gått över till kattungemat så nu äter hela flocken det och är mycket nöjda. Ingen går upp eller ner i vikt av denna mat, de är pigga och glada och pälsarna ser friska och glansiga ut. Min fråga är om detta med kattungefoder till ett gäng vuxna katter är "farligt" eller onyttigt på något sätt? Man läser ju ofta att man inte ska ge vuxna katter kattungemat, förutom vid dräktighet/digivning, men jag har aldrig hört något bra argument för varför? Jag kollar själv mest på näringsinnehållet när jag handlar kattmat och struntar egentligen i vilken variant det är. Jag kan inte se hur "vanlig" vuxen-RC skulle vara bättre för katter i någon ålder (Kitten-fodret innehåller ju t.ex mer av både protein och fett)? Eller tänker jag helt fel?
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex
Egentligen har jag ingen aning.. men jag skulle tro att det inte är farligt :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Det är absolut inte farligt på något sätt, om dina katter håller vikten på det så är det bara att fortsätta. Men gör som tidigare att ge blötmat till dom som äter det också. RC är ju inte det bästa fodret men en del katter är kräsna och då är det bara att anpassa sig. 
Mina katter äter för det mesta kattungfoder då jag inte vill ha massa foderbyten i samband med dräktighet, kull o kattungar. Har även blandat med vuxenfoder men det brukar sluta med att kattungarna äter vuxenfodret o de vuxna äter kattungemat.
Vad skönt att höra! :) Jag tänkte väl rent logiskt att det inte borde vara "farligt" så länge man håller sig till kommersiella foder av rimlig kvalitet. Varken våtfoder eller torrfoder med hög kötthalt som t.ex Orijen är ju sämre för lite äldre katter och i naturen äter ju inte äldre katter annorlunda än när de är yngre (de ändrar ju knappast diet efter att de blivit stora nog att fånga sitt eget byte). Det är väl främst marknadsföring från kattmatsföretagens sida kan jag tänka mig. Tack för svaren. Nu känner jag mig lugnare. :)

Skulle ge RC Sensible istället för kattungefoder då det innehåller mer av vissa saker som inte en vuxen katt skall ha. Sensible har hela 33% fett och mina katter älskar det =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
I valet mellan att katten svälter sig eller att man ger den kattungefoder är det väl ändå ingen tvekan om att man ger kattungefoder? Det är farligt för en katt att svälta eftersom den ganska raskt utvecklar fettlever.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#5 Jag skulle kunna pröva det… RC är väl egentligen inte det märke jag vill ge, gav Orijen innan hon började vuxenmatvägra (när hennes kattkompis dog). Tror att det är någonting i just kattungematen som hon gillar (har för mig att de brukar tillsätta någonting i de varianterna), hon åt även Hill's kattungemat en kort period men jag tyckte RCs Britt-variant hade bättre innehåll. #6 Det är så jag tänker också. Hon gick ner en del i vikt när jag försökte ge henne "vanlig" mat. Då var hon redan smal och hon har alltid haft svårt för att lägga på sig så jag "gav med mig" direkt när hon började äta kattungematen. Ska snart försöka börja återintroducera det gamla fodret långsamt nu när hon har gått upp i vikt igen.