Bra blötmat till kräsen katt?
Mitt första inlägg :)
Har en kräsen kattdam, bondkatt, på 4 år. Hon får ca 20g torrisar varje dag och 2 portioner mjukmat (Eukanuba och en liten del applaws). Jag vill ge henne bra och näringsrik blötmat, men tjejen är kräsen!
- Mjau och Bozita vägrar hon ens smaka på.
-Applaws går med tveksamhet ibland. går bättre om jag lägger i botten med annan mat ovanpå.
-Porta 21 med aloe går jättebra (inte de andra sorterna dock), men är inte ett fullfoder, frågan är om hon får i sig tillräckligt av torrisarna ändå?
Annars vill hon bara ha:
- purina perle och gourmet… iams kan också gå bra och favoriten catnatura (tonfisk). Men dessa innehåller alla både socker och fisk/fiskolja/fiskbiprodukter (när hon åt mycket mat med fisk ett tag fick hon allergiutslag, så jag vill helst ta bort dessa…)
Kikade på zooplus och de märken som finns där och undrar om ni har erfarenheter? Jag klickade hem
-Herrmanns ekologiska: som phttp://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose/herrmanns_katzenfutter/herrmanns_menue/102133#analysiså tyska sidan har dessa näringsvärden:
Har ni erfarenheter av t.ex. Grau, shesir, ferringa? De verkar hyfsat bra, eller?
Har du pressat henne?
Mjau och Bozita är det bästa blötmatsmärket ute på marknaden, tycker jag iallafall, och det är ju lite synd att hon vill leva på socker osv.
Inte för att du ska testa, men jag tror att om du pressar henne att äta Mjau eller annat blötfoder som innehåller mer kött så kommer hon tillslut att ge med sig. Katter är tåliga djur och klarar sig länge utan mat, men jag skulle inte rekommendera att låta henne gå utan mat i mer än 1½ dygn, max 2.
Jag vet att många kommer att reagera på detta men jag skulle gjort så.
Vill bara stryka över redan nu att om någon vill skälla ut mig så får det göras via PM 👍
Eller så kan du successivt blanda ut hennes favoritmat med ex. Mjau/Bozita/annan näringsrik mat!
#2 Jag har testat att pressa henne lite vid några tillfällen. 1 dygn har gått utan att hon ätit blötmaten (hade dock kvar torrisar, men samma mängd som vanligt så de tog ju slut innan dygnet var över)
Hon vägrar äta sin vanliga blötmat om det ens ligger lite sås från mjau eller bozita i.
Hon är rätt smal nu så jag vill inte pressa henne för mycket, jag tänker att det i första hand kan vara bra att undersöka andra, likvärdigt bra, märken än att övertala henne att äta nåt hon egentligen inte tycker om :).
Brit care, glömde jag, går hyfsat bra. I början åt hon den rakt av, men nu går den bara ner om det ligger nåt annat ovanpå.
Det svåra att hitta foder med bra näringsvärden är att de inte alltid är så lätta att hitta på nätet. Om någon vet mer om eller har erfarenhet av dessa blir jag därför jätteglad:
Herrmanns, grau, shesir, ferringa.
#2 Hm, jag förstår!
Bra kattmat är lite klurigt för kräsna katter.
BARF då, har du tänkt på det, eller kanske t.o.m. testat?
Har du provat Icas blötmat i portionsförpackning? Det är ett helfoder som varken innehåller fisk, socker eller spannmål. Finns i en mängd olika smaker och är lätta att få tag på för Icabutiker är ganska vanligt förekommande.
Whiskas klassiker är också helt ok och och jag har samma problem med mina kissar. Ibland tvärvägrar de mjau och bozita. Då får de Icas och whiskas ett tag. Hannen är så tunn så jag kan inte svälta honom. Råa kycklinghjärtan är också poppis, IBLAND, men sist så doppade jag dem snabbt i kokande vatten och sen smaskade katterna i sig.
En del förespråkar att man ska ge katterna samma mat jämt så de inte har något att jämföra med men det kan man nog inte praktisera på alla katter.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Som #3 säger, har du provat BARF?
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Tack för förslag alla :)
Icas mat har jag inte provat, det kanske kunde vara nåt.
Jag har funderat på BARF men känner inte att jag har tillräcklig kunskap än (är min första katt detta) och inte riktigt haft tid att sätta mig in tillräcklig för att se till att hon får i sig av allt nödvändigt. Nu såg jag här på forumet att det verkar som att det till hösten kommer färdiga "barf-korvar" även till katt. Det skulle nog vara nåt och det kommer vi testa! Men det dröjer ju ett tag…
Kycklinghjärtan och liknande som man köper till Barf, var i affärer kan man hitta det? Man kan ju börja försöka ge som tillägg till annan mat iaf.
Jag köper frysta, superbilligt enligt mig. De har aldrig haft färska i mina affärer. Har provat med nymalen rå köttfärs och rå kyckling men det vägrar de. Kokt ska det vara😃.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#7 Jag har hört att City Gross säljer billigt kött, men personligen kan jag inte hålla med. Dock är detta färskt kött.