Hur vet man när torrfoder blir dåligt?
Ja, alltså om jag köper en 10 kg säck skulle jag kunna ha den i nästan ett år (det är lika billigt som att köpa 4 kg så jag kan lika gärna köpa en stor och slänga den när den blir dålig). hur märks det när det blir "dåligt"? Eller struntar missen bara i att äta det då? Mjukmat ser man ju på när det blir torrt..
Problemet är väl att det är svårt att se det. Men ofta brukar det ju vara ett bäst före datum på ca 2-3 månader. På mitt är det 2 månader, men kan hålla 3 om man förvarar det bra..
Men du får väl kolla upp vad som gäller på ditt foder.
jomen bäst före datum säger ju inget om när foder blir dåligt. jag slänger inte mat för att bäst före datumet går ut. äter katten verkligen mat som är dålig? min katt äter aldrig sin blötmat när den börjat torka t ex.
Jag uttryckte mig nog lite dåligt. Det finns kanske ett datum på påsen som gäller en oöppnad förpackning.
men det brukar även finnas rekommendationer hur länge fodret är bra. Och vid mitt foder gäller det 2-3 månader.
Jag tror risken finns att näringen i fodret inte kommer vara lika bra även om maten i sig kanske inte smakar dåligt. Och det är väl bättre att man följer dom rekommendationerna så att näringsvärdet är okej.
Brukar stå på påsen eller tillverkarens hemsida hu länge det håller efter öppning, vitmaninerna försvinner efter ett tag. För att fodret ska hålla så länge som möjligt bör du förvara det i tätslutande fodertunna.
jag är lite allergisk mot folk som slänger bort mat som det inte är nåt fel på.. det kan ju inte vara så att näringen försvinner när det gått 3 månader, mer säkerhet än så måste de ha. människomat som står i skafferiet går ju att äta flera år efter bäst före datum.
men ok, det verkar inte finnas nån info om hur lång tid en sån process tar så det blir nog svårt att få svar på min fråga annat än bäst före på förpackningen och det var inte det jag var ute efter, men tack ändå!
#5 Kontakta och se vad som gäller för just ditt foder. Klart att det kan bli sämre med näringen efter ett tag.
Och har man då så att det inte går åt 10 kg under den perioden så får man väl köpa mindre förpackningar. Då är man säker på att näringen är okej, och man behöver inte slänga något.
Jag kan inte köpa 20 kg orijen för det skulle aldrig gå åt till mina 2 katter. 10 kg skulle vara bättre, men det finns inte så jag får köpa förpackningen som har 7 kg.
Jag får köpa kattmat oftare, det blir dyrare/kg än om jag skulle köpa 20 kg. Men då är jag säker på att maten är fräsch.
#5 Vitaminhalten minskar efter att den kommer i kontakt med luften, så efter 2-3 månader så är den lägre än vad som står på förpackningen. Det innebär inte att maten är farlig att äta, men samtidigt gör den inte heller den nytta som näringsämnena ska göra.
Istället för att kasta maten kan du väl efter två månader när maten fortfarande innehåller vad som står på förpackningen skänka till hemlösa katter. Så får de också del av mer näringsrik mat. Så slipper du känna att du kastar duglig mat.
#7 vilken toppen idé! Ska lägga det på minnet, har en påse torrfoder jag kanske inte behöver och det är ca 2-3kg kvar skulle jag tro!
Du kan ju frysa in ett par kilo också direkt när du öppnar påsen. Se till att förpacka i portionspåsar (tätförslutande) så att du slipper öppna och stänga när du tar fram nytt foder. Du bör ju kunna få ut mer på detta sätt… 
Jag får alltid massor med torrfoder med antingen kort datum eller sådana som redan passerat utgångsdatum från zooaffärerna runt mig. Detta ger jag till katter i ett vanvårdshem nära där jag bor. Det är ju bättre än ingen mat alls.
#9 frysa in 10 kg i portionspåsar tackar jag nog nej på då detta räcker till ca 1000 portioner till min katt…
det var smart det där att ge bort, det blir ju ändå samma pris för mig men man slipper känna att man kastar bort mat. är det till katthem du tänkte då eller? jag har massa sand jag kan ge katthem också… låter bra!
Till katthem eller hemlösa katter. Antingen som du själv kanh lägga ut maten till eller ge till någon som matar.

Är man nitiskt ambitiös kanske man kunde dela upp t.ex en stor förpackning i kanske 5 st som man sen har i lite grövre plastpåsar och förvarar mörkt och svalt. Sen får man väl antingen suga ut lufen själv så gott det går eller använda en sån där vacumpump som finns till matvaror på påse för bättre hållbarhet… Det finns vacumpumpar även till klädpåsar som kanske skulle funka ?
Medarbeterare på Kost
Jag tror det räcker att köpa mycket, frysa in det i mindre delar direkt och sedan ta fram då och då.
Intressant gamal tråd :) Har en OT fråga.. mjukmat på tetra med utgånget datum, vågar man ge det? Dessa håller i 2 år och en månad efter utgånget datum borde det väll imte vara förstört. Vågar man ge det?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#15 Kolla på tetran om det är helkonserv. Isf är det ingen fara :) Livsmedel som är helkonserv håller i många år. Förutsatt att förpackningen inte är skadad på något vis.
#16 Ja det är helkonserv. Går det bra då. fast den är ca 1 månad för gammal? :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#17 Ja, det gör det :) Är du osäker så lukta på det, och kolla på utseendet.
Risken är väl att torrfodret härsknar, oavsett om det förvaras i frys eller utanför.
Man får lita på sitt luktsinne. Luktar maten bra,och katten tycker lika,så är det ingen fara.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

En bekant har haft kontakt med en fodertillverkare gällande detta med bästföredatum och näringssvinn och fick till svar att man visst kan ge gammalt torrfoder om det fortfarande är fräscht och att det på ett år försvinner nån procent av näringsinnehållet bara.