kastrerade hanar som sloss.. :(
Hej!
jag har två kastrerade hanar födda 17/9 2009… (så snart 4 år) och en född 4/5 2012 (så nyss 1 år). De har vatt kompisar sen början men nu i ca 1 månads tid har de bokstavligen talat sloss! de händer ofta och inte hänt innan… de är fräsande, skrik, sår m.m… och de är den yngre hanen som startar allt.. hur kan de komma sig? när de inte gjort så innan?
och vad ska jag göra?
låta de sloss "färdigt" eller säga till dom? (eller bara säga till 1 åringen för de är ju han som är på)..
Får katterna gå ut? Det kan hända att lillkillen är understimulerad, och tar ut det på storkatten. Katter vill liksom sova, vakna, döda något, äta, putsa sig, sova. Om kissen inte får utlopp för "döda något" så kan han ta den energin och rikta den mot storkatten.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
aha, ne bara inne katter.. 😕… de kan ju vara så.. han kanske saknar att bo i hus o kan få gå ut som han vill?
Den stora finner sig i allt och trivs hur bra som helst som "inne katt" han skulle mest bara vara feg ute. Skulle jag tro.
Du behöver inte låta dom gå ut om du inte vill, utan du kan aktivera dom på andra sätt. Du kan gå ut i koppelpromenader, leka med en vippa, laserpekare osv. Lek med kissen tills han inte orkar mer, då borde han låta den stora katten vara ^^
ja, jag leker ju dagligen med honom, men får göra de mer *fniss* koppel har jag hemma får väll börja med de, men är bara så rädd att han unga eller båda skulle vilja vara ute jämt då.. och står och jamar o river på ytterdörren.. eller liknande.
Man kan stoppa dom i en transportbur och sen bära ut dom, för då kommer dom inte associera dörren med ute. Då måste man ju såklart göra av buren nånstans medan man är ute, men det tycker jag är ett mindre problem ^^
jaså, smart ide!! 🙂.. är man två st kan ju en lämna buren sen komma ut igen sen samma sak när man ska in.. lite jobb kanske men värt de 🙂.. eller lita på folk att de inte tar den.. humm. Vet ej.
Det finns ju såna här tygburar typ, som man antagligen kan bära med sig utan större problem ^^
Det går ju alltid att lösa på nåt sätt :P
jo, sant de, har dock en "hård" men ja.. man kan ju köpa =)
sant de ;)
tack för ditt svar! =)
Kan vara att den unga vill prova att klättra i rang? :/
#9…så kan de med vara.. så svårt att veta liksom.. hoppas de avtar… den äldre är ju för snäll dessutom dum snäll typ..
Katrerad?
Kopierar min text som jag skrev i en annan likadan tråd alldeles nyligen.
"Katter är i grunden solitärer dvs ensamlevande (förutom då de är små) så det är inte ovanligt att sånt här händer när de börjar växa upp. Får dom välja själva så brukar de normalt inte leva i flock men kan acceptera att leva sida vid sida om det inte finns något annat val (t ex innekatter). Detta funkar dock inte för alla katter så jag är av den åsikten att man alltid ska tänka sig för både en och två gånger innan man skaffar mer än en katt och speciellt om man har en mindre boyta.
I ditt fall skulle jag försöka sära på dom så att de får sina egna revir eftersom de bråkar såpass mycket som de gör. "
#12 Det där kan dock vara väldigt svårt, och onödigt om det går att lösa på andra sätt
#13 Onödigt verkar det ju inte vara i det akuta skedet eftersom de uppenbarligen slåss rejält just nu. Tvärtom skulle jag säga att man absolut ska sära på dom tills man har hittat en annan lösning. Risken för skador är annars stor. Om lösningen är att katterna får gå ut och rasa av sig ett par timmar varje dag så är det väl toppen.
Sära på dom betyder inte att man måste göra sig av med en av dom utan att de får vara i varsitt rum/utrymme tillsvidare. Och, ja, detta kan vara svårt om man har ett litet boende.
Många gånger slänger folk ur sig lite för lättvindigt att "skaffa dig en katt till" när det är något problem och, ja, det kan fungera men det finns en lika stor risk att det inte fungerar. Katter ÄR inte flockdjur så man bör ha en plan B om vad man ska göra om en sån här situation uppstår. Finns en hel del annonser på Blocket om folk som vill göra sig av med en katt för att de har två som inte funkar tillsammans så det är inget ovanligt scenario.
tack, för svaren än e de inte sååå farligt så jag tycker jag måste sära på dom..tror de kan bli värre då faktiskt…
TS är den yngsta katten kastrerad? Om inte, gör det. Fertila katter är ganska revirhävdande. Dessutom så vill gärna yngre katter (=under 3 år) hävda sig i rang och försöka 'bli vuxna'.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#16, ja båda är kastrerade, den som nyss fyllde 1 år har vatt kastrerad sen strax innan han blev 6 månader.. 🙂
#17 Jag har läst ditt inlägg som att du har 2 4-åringar + ettåringen. Du har alltså bara 2 katter? Du inleder nämligen ditt inlägg: "jag har två kastrerade hanar födda 17/9 2009 och en född 4/5 2012".
Om även minstingen är kastrerad sedan 6 månader så är det bara ett tonårsuppror du bevittnar. Låt den äldre katten ta hand om saken. Blir det allt för mycket bråk, att de slåss så att de mer eller mindre biter sig fast i varandra, släng en bok i golvet eller gör på annat sätt ett högt och plötsligt ljud så de särar sig. Enligt min erfarenhet gör vi bara processen längre om vi försöker gå in och medla.
Medarbetare Hittekatter iFokus
aha… ne de menas med att jag har två katter och datumen de föddes.. :)
okej, tack för tippset!! 🙂