Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1932 ggr
Signe-Jonna
0

Utställning-färggrupper

Hej!

Jag skulle bli tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande: Jag funderar på att ställa ut katterna och funderar på det här med färggrupperna. Är färggrupperna olika beroende av ras? Jag har en lista över färggrupperna för norsk skogkatt, men är det samma för brittiskt korthår? Min Signe är blåspotted, stämmer det då att hon tillhör grupp 1? Eller har hennes ras annan gruppindelning?

Anne
0

Britter har inga färggrupper. Det är katter som inte har poäng på färg som tävlar i färggrupper. Så, färggrupper behöver du inte bry dig om alls. Signe tävlar mot alla andra blåspotted honor i samma åldersklass. :)

Signe-Jonna
0

Tack! Men jag blir lite förvirrad, kan hon bara tävla mot dem som har samma färg och mönster? Vad händer då om det inte finns andra katter med samma färg och mönster i hennes åldersgrupp?

Seerath
0

då har hon inget motstånd pch tävlar bara mot sin egen poäng

kalindas
0

I IDP är det lite annorlunda.

När det gäller cert eller ex1 och det finns två blåa i samma åldersgrupp, då kan bara en av dem ta certet.
Den som sen tar certet tävlar om BIV, dvs om det finns tre eller fler blåa katter av samma ras oavsett åldergrupp så vinner en av dem BIV (bäst i variant)
Sen kan man även inom IDP vinna BIG (bäst i grupp) När det gäller BIG så tävlar den blå katten mot alla solidfärgade katter i samma grupp. Dvs mot creme, sköldpadda, svart, röd, choklad osv…
Förhoppningsvis får din katt DB (domarens bästa ~ NOM). Då tävlar den sen mot alla DB katter i samma pälsgrupp (långhår, korthår & semilånghår) och samma ålder. Vinner katten där så blir den t.ex. Bästa korthår hona 3-6 månader (~BIS inom Sverak).
Därefter går tävlingen vidare och katten tävlar då om Bästa Korthår Totalt titeln (ungefär som Best of the best i sverak).
Vinner den där så tävlar den om BIS.
Då är den en av de tre bästa katterna på hela utställningen.
En Bästa långhår totalt, en bästa semilånghår totalt och en bästa korthår totalt. Den katten som vinner BIS blir bästa katten på hela utställningen och inte bara i sin grupp…

IDP har en roligare tävling ärn Sverak och har man en bra katt kan den gå långt. Ett BIS inom IDP är betydligt mer värt än ett BIS inom Sverak.
Får hoppas att du orkade läsa igenom hela förklaringen.

http://idpnordic.se

/Elisa