Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4585 ggr
wintermynta
0

HJälp undernärd kattunge

Jag vet inte vart jag ska vända mig så jag försöker här. Mina grannar har räddat en kattunge på snart 9 veckor som är undernärd.
Den lilla maincoon bebisen väger 495g och jag undrar:

Vad ska en kattunge väga?
Behöver dom nappa den?
Vad ger man den för mat? 
Är det nåt dom bör tänka på?

Tacksam för alla svar då vi har noll koll.

Silvestris
3

Den borde väga ungefär det dubbla. Hill's a/d är väldigt energirik mat som är bra att ge vid sådana här tillfällen. Mjölkersättning är inte nödvändig, men kan ges. De ska nog inte behöva mjölkersättning från flaska, men det beror på kattungen. För en undernärd kattunge är det bättre att dricka mjölkersättning än vatten när den är törstig eftersom den då får i sig mer energi.

Om de inte har varit hos veterinär med den bör de ta den dit så fort som möjligt för att se så att kattungen verkar frisk.

Mymlan
2

Första jag skulle göra är att ta den till veterinären, för är den uttorkad så ger de den vätska brukar bli en bula under huden. 9 veckor då ska den ju kunna äta själv. HILLS A/D *burkmat* som man kan köpa hos veterinär innehåller mkt näring den kan man även tillföra vätska så det blir rinnande och man kan anv en spruta *givetvis utan nål* och "tvångsmata" hen med om den ej vill äta självmant.

Äter den själv så kattungefoder.

Gör ett veterinär besök för kolla så den är frisk. När den är piggare avmaska, vaccinera..

Har den gått för länge utan mat så kan risk finnas för neurologiska skador och hjärnskador.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

wintermynta
1

HOn kan äta lite färskfoder själv och dricker vatten. Jag har varit över med modersmjölksersättning (för katter) och vätskeersättning.
Dom ska ringa veterinären så fort dom kan på måndag.
Avmaskad var hon redan , hon hade fått samma dos som dom vuxna katterna.

Silvestris
3

Oj, samma dos som till de vuxna katterna är ingen höjdare.

fvanilla
3

Va?? Om det är en maine coon-kattunge så borde väl uppfödaren själv kunna sköta om den? (Och borde också göra det!)

OberonsMatte
4

Vad har hänt med kattungens mamma och syskon?

Sajtvärd Katter iFokus

wintermynta
0

#6 Den lilla info jag har fått är att det är en person som föder upp och har haft flera kullar. Jag vet att mamman  är kvar men inte om syskonen redan är sålda?

Jo hur ofta ska kattungen mat? och ska hon ha dygnet runt?
Bör man bära mkt på henne? Tänkte om hon saknar mamman och behöver extra mkt närhet?

[dynamitella]
11

Du menar att mamman är kvar? Då är det dax att slå en signal till myndigheterna. Så kan ägarna vackert förklara vad de håller på med.

Det luktar BYB hela vägen ner till Landskrona..

Kaiia
2

Det bästa skulle nog vara om du kunde ta honan också >.<

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

annzoo
2

#7 den personen föder nog ej upp renrasiga maincooner utan är troligast långhåriga huskatter.

finns någon annan vuxen katt där kattungen är nu?

är katten undernärd ska ni köpa ett  bra kittenfoder inte friskies, mjau torrmat eller whiskas. Framme dygnet runt. Kattungen behöver en grundlig kontroll av veterinären då bla uttorkning är livsfarligt för små kattungar

OberonsMatte
4

#7 Det är ett brott mot Djurskyddslagen att separera kattungen från mamma och syskon för 12 veckors ålder. Sådant anmäler man till Länsstyrelsen. Nu tror jag inte att det handlar om en registrerad uppfödare, men skulle det göra det skulle hon/han att uteslutas ur sitt kattförbund omedelbums om det uppdagas vad som skett. Är man inte med i en kattklubb/ ansluten till ett kattförbund kan man inte få kattungarna registrerade (dvs få ut stamtavlor).

Enda gången det är acceptabelt att skilja kattungar från sin kattmamma tidigare än vid 12 veckor, är om det finns en fostermamma (en annan katthona som nyligen fött egna ungar) som kan ge ungarna di och uppfostra dem som sina egna (men då måste kattungarna vara betydligt yngre). Och det måste även då finnas synnerliga skäl (t.ex. att kattmamman är död, sjuk, inte har mjölk eller inte sköter om sina ungar.

Kan kattmamman inte ta hand om sina ungar och ingen amma finns är det viktiga att inte skilja ungarna i kullen åt och inte flytta dem från sin hemmiljö före 12 veckors ålder.

Sajtvärd Katter iFokus

a0kargra
2

En av mina kattungar togs hem vid 6 veckors ålder. Hon skulle avlivas. Hon kunde inte äta själv. Jag mosade burkmat och pulade in lite i taget i munnen på henne. Hon blev en härlig katt. En annan fick jag hem vid 7 veckors ålder. Mamman var allvarligt sjuk och nära att avlida. Det gick alldeles förträffligt att ta hem dem tidigt när man redan har katter. De accepteras direkt när de är så små och tyr sig till de äldre. Den som var 7 v började spinna direkt när jag lade ner den till en vuxen hanne, för en första kontakt. De är fortfarande som tokiga i varandra. Man ska inte vara för snabba med att döma andra människor. Ibland finns ingen annan lösning. Det tar betydligt längre tid för en 12 veckors kattunge att komma till ro i ett nytt hem. Med det menar jag absolut inte att man ska sträva efter låg ålder. Jag menar bara att det kan gå mycket bra trots att situationen inte varit den bästa. En nödlösning som lyckats bra ändå. Var inte så snabba på att döma andra.

[dynamitella]
5

En människa som tar flera kullar på samma gång på huskatter som de inte bryr sig om att kastrera, och sen skeppar iväg alla kattungar innan de ens är 9 veckor gamla är allt annat än seriös.

Hon eller han bör dömas. Hårt dessutom.

Ts. däremot, ska inte dömas, och inte heller hennes granne som tagit hem kisen :)

a0kargra
1

Jag kan inte se någonstans, i detta fall, att det tagits flera kullar på samma gång. Sorry. Döm inte andra så snabbt.

[dynamitella]
2

Jag måste ha blandat ihop två trådar :) Läste bara lite snabbt detta och antog för en sekund att det gällde samma tråd jag läst tidigare.

"Den lilla info jag har fått är att det är en person som föder upp och har haft flera kullar. Jag vet att mamman  är kvar men inte om syskonen redan är sålda?"

wintermynta
0

Mina grannar har inte samma operativsystem som dom flesta har eller om man så vill inte alla indianer i tältet.
Jag har pratat med dom idag och mamman till kattbebisen är kvar. Dom kan tyvärr inte ta henne också då dom redan  har fem katter.
Kullen bestod av fem st. Två hanar som flyttade i samma veva, en hona som uppfödaren skulle behålla och en osåld och så grannarnas. Alla ungar var lika små och jag vet inte varför men grannarna vill inte anmäla. 
Just nu försöker jag bara hjälpa dom med att hjälpa dom med den lilla. Idag mådde hon mkt bättre och grannarna matar henne oftare. Dom har bytt ut torrfodret med blötmat och jag ska ringa och boka tid hos veterinären imorgon och följa med. 
Jag undrar fortfarande om:

Ska hon ha mat dygnet runt? och hur länge i så fall?
Bör man bära mkt på henne? Tänkte om hon saknar mamman och behöver extra mkt närhet?
Kan man ge kattbebisen välling (majsvälling) som komplement?

annzoo
2

#16 ja, maten ska vara framme hela tiden! nej, ni ska inte ge majsvälling!

är kattungen verkligen 9v och inte ännu yngre, vilken färg har kattungen på ögonen?

Kaiia
2

De behöver inte vänta på att grannarna anmäler, anmäl själv!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

wintermynta
0

#16 Hon har grå gröna ögon.