Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2055 ggr
marabo_
0

bortsprungen!!! AKUT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Katt Franz har sprungitbort !!! han är en sibirisk katt men bara ett öga ca 8 månader. han har bara varit på tomten förr och nu är han inte här! Vi bor i sigtuna prästängarna. 

Tacksam för hjälp och tips.

Kaiia
0

Om han varit ute förut så är han antagligen bara ute och "kollar ägorna". Han är väl kastrerad?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

marabo_
3

okej men han har varit borta hela natten, ja såklart är han karterad!

Kaiia
3

Du kan skriva på http://kattpolisen.ifokus.se/ eller http://hittekatter.ifokus.se/, så kan du nog få bättre tips..

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

MonicaLagerquist
5

Ring Polisen och anmäl honom som saknad.

Ut och leta prata med grannarna.

Kolla stängda garage osv.

Lägg lappar i brevlådorna .

Stolt ägare till tre La permer

marabo_
0

tack för bra tips

Uppkatten
5

Är misse id-märkt och registrerad så kontakta även id-registret och anmäl honom som saknad.

Ett "problem" med så här unga katter är att de ofta är väldigt nyfikna. Kolla därför alla garage, uthus etc extra noga (och be grannarna göra detsamma). Finns det någon dörr eller något fönster där han kan ha slunkit in? Har det funnits bilar, släp, transporter hemomkring som han kan ha slunkit ombord på och liftat iväg med (inte helt ovanligt).

Kan någon ranghög katt i närområdet ha jagat iväg honom?

Hur mycket har han varit ute tidigare? Någon enstaka gång eller mer ofta?

Lappa högt och lågt i närområdet. Lappa även digitalt t ex på katthemmens hemsidor, på Blocket, på Kattpolisen i fokus osv.

Håller tummarna för att lill-missen snart är hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5

När det gäller sökområde så ska du i första hand koncentrera dig på att söka av ca 400 meter i varje riktning från platsen där han försvann. Börja söka i en mindre cirkel och utvidga sedan sökområdet allt mer. Ha gärna med mat att skramla med, locka etc.

Har misse blivit instängd av misstag kan han vara rädd och ligga och trycka i den byggnaden. Man kan alltså inte bara öppna dörren och locka på misse, utan man måste kolla noga i alla vrår, både högt o lågt.

Kolla också träden hemomkring så att misse inte har blivit uppjagad i något träd och inte tar sig ner.

Eftersom misse är enögd skulle jag också skicka/mejla min efterlysning till veterinärmottagningar i närområdet, eftersom det är tänkbart att en upphittare uppfattar misse som "skadad" och vänder sig till veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marabo_
1

tack så jättemycket för alla tips vi har fixat annons på katthemmet i närheten, vi har också pratat med kattuppfödaren som är granne med oss och hon ska hålla ett äga öppet! jag hoppas han kommer hem snart! han är ute i löplina och sele.

Det skulle krossa mitt hjärta att aldrig skulle komma hem! :(

MonicaLagerquist
2

#8 Hoppas att du inte binder upp honom ute i löplina utan att du menar at du är med och håller i linan.

Det är inte tillåtet att ha katter bundna.

marabo_
0

#9 han har en vajer och jag är med honom när han leker ute men detta var bara tillfälligt tills han får sig en ute bur alltså en stoet på 4km2…

MonicaLagerquist
0

#10 Då bryter du mot djurskyddslagen.

marabo_
1

#11 jag fick rekomendationen av djur butik och uppfödare, men om det är så så ska det inte ske igen.

tack att du informerade mig…

marabo_
4

#11 men helt ärligt är det inte det jag behöver just nu om det är olagligt kan ju du pma mig eller så i denna tråd vill jag ha hjälp att hitta min älskade och högst underbara katt.

MonicaLagerquist
1

#13 Jag har givit dig en mängd tips om hur du ska hitta din katt.

marabo_
3

#14 och det är jag mycket tacksam för!🙂

Och som sagt så kommer det inte hända igen

Uppkatten
1

Hoppa över löplinan i fortsättningen. MEN hur har din katt varit när den har varit ute? Har han varit rädd och skygg, eller trygg och utforskande? Har jag förstått dig rätt attt han har slitit sig ur selen? Har han varit ute ofta i sele så han är van att röra sig ute och på större yta utomhus? Vet du om han blev skrämd av något? Jag vill bara veta för att kunna ge dig så bra sökråd som möjligt.

marabo_
1

han var inne när jag skulle gå och lägga mig men min bror hade öppet fönster i 1-2 min för att vädra och då så stack han ut vi märkte det inte förens på morgonen då det var det enda som han hade kunnat ta sig ut genom. ute var han nyfiken och rädd men alltså han lekte ganska mycket med grann katten annars låg han bara och villade.

Vi tror att han liggen under altanen och blev jagad ditt av den stora dominerande Hankatt! och nu är han för rädd för att komma ut, jag tror det för jag hörde något jama under altanen och hörde hans plinga på halsbandet som jag för övrigt nästan aldrig har på honom men det var tur att han har det nu!

Tack för all hjälp!

herrynel
2

Hoppas han finns under altanen. Jag håller tummarna!!! ❤️
Då kommer han komma ut så småningom.

Mymlan
1

Gå ikväll då det är lugnt ute och locka på han med favorit godiset eller med ett fat tonfisk..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

marabo_
0

#18 hoppas jag me!:)

#19 okej det sa uppfödaren som bor granne med oss också så hoppas att han kommer då, vi har lockat med favo godiset och det står en burk med tonfisk ute fast den är bara lite öppen så att han bara kan känna lukten och då kanske villa komma in av hunger.

VildaVittra
2

Har ni lämnat ett fönster eller dörr på glänt så han kan ta sig in om han vill?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Uppkatten
2

Kan misse ha fastnat i under altanen eller är det ett "tryggt" ställe för en liten misse att vara på?

Passa på nu när det börjar skymma, då är katter ofta som mest aktiva och "modiga". Ställ fram mat som han gillar men även mat som luktar gott, t ex tonfisk eller små bitar av grillad kyckling (ej ben då tillagade ben är farliga för katter!). Kycklingen kan ev. värmas på lite för att lukta extra mkt! Ställ fram maten först till kvällen är mitt förslag, på dagtid finns det risk att stora läskiga fåglar kommer och skräms och äter upp maten. Ställ maten lite skyddat, t ex invid husfasaden. Ställ också fram vatten. Kanske kan du använda spadet från tonfisken och snitsla en liten stig med, som börjar en bit in under altanen och "får med sig" misse ut?

Vore bra om fönstret som misse smet ut igenom kunde få stå öppet, och om ni gör så att misse kan ta sig in där för egen maskin (kanske kan man även snitsla en bana med t ex matdoft tillbaka till fönstret?). Just när det gäller katter som tar sig ut genom fönster/ut från balkongen så är det bra om det finns "en väg tillbaka in" för missen. De vet ofta var de kom ifrån.

Kattmynta är också en doft som ev. skulle kunna locka fram missen.

Viktigt att ni försöker finnas i närheten så mkt som möjligt så ni ser om/när han vågar sig fram. Så sitt där ett antal timmar när det skymmer/är mörkt. Prata. Locka. Klä dig varmt och ha matsäck med även till dig själv. Jag har hört om personer som suttit i 10 timmar innan deras misse vågade sig fram… så var beredd på att få vänta. Men det är det värt för att inte missa chansen att få in missen igen! 

Ta också med ett skosnöre eller kanske en vippa. Använd skosnöret till att leka med misse med. Kasta in ena änden under altanen och dra långsamt ut. En misse som börjar leka (vilket de ofta inte kan motstå) slappnar av lite och är lättare att få fram/få ta upp. Jag fick leka med min - då 10 månader gamla - misse omkring en timme när hon var på rymmen innan jag fick börja ta i henne och kunde ta upp henne i famnen.

Men det är viktigt i alla fall att ni erbjuder mat där hemma så att missen inte tvingas börja vandra p g a hunger/törst. Finns det mat/dryck så ökar möjligheterna att missen stannar i närområdet. Av din beskrivning låter det som att missen är rätt ovan/osäker ute, och då är sannolikheten stor att han helst ligger och trycker och är väldigt försiktig.

marabo_
0

#21 ja vi har 2 dörrar öppna!

grandma
1

Finns det parkerade bilar i närheten? Katter gömmer sig ofta under bilar.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

marabo_
0

#22 okej vi har kollat under altanen med laser kamera och han är ej där med största sanolighet med det är ditt han har varit förr när han smiter ut. han gillar ej kattmyntamen vi har en burk med tonfisk ute,jo han är nog ganska nära!

Uppkatten
2

En katt som kommer ut genom ett fönster/en dörr av misstag och som inte är så van vid att vara ute följer ofta husfasaden, svänger runt ett hörn och försöker sedan hitta ett gömställe. Se dig runt "med kattögon". Var finns bra ställen för en liten misse att gömma sig på. Tänk på att en katt kan bli MYCKET liten och osynlig om den är rädd och känner sig otrygg. Det behövs inte mer än "tre kirskålsplantor" för att misse ska vara "som uppslukad av jorden" (d v s osynlig för den som letar…). Glöm inte att ställa ut ordentligt med mat och vatten nu till kvällen. Det är viktigt att man letar MYCKET aktivt redan från början. Ju längre tiden går desto svårare är det ofta att hitta missen.

VildaVittra
1

Gå även ut när det blivit mörkt och lys med en ficklampa, kattögon reflekterar ju ljuset riktigt bra. Och titta även uppåt i träden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

marabo_
9

Han har nu hittat hem! tack för alla tips!🙂

grandma
2

ÅH så skönt! Jag är glad för din skull.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//