Etik och moral fråga
Har kattungar hemma, 6 veckor gamla, 2 st. Jag behåller den ena, och i i parningsavtalet så står det att hankattsägarn ev vill ha en katt som betalning för parningen och betalar såklart mellanskillnaden. Hon har vart inne på den andra ungen, men för några dagar sen sa hon att de blivit ändrade planer och att hon inte har plats med en till i sitt katteri. (Hon behövde ta över en av hennes döttrars katt som blev mobbad i flocken). Så jag satte ut annons och har kommit överens med en annan tjej att hon ska komma o kolla på aisha. Hon vet dock inte sin ekonomi än. Om hon kommer ha råd. Hon kommer veta det onsdag nästa vecka. Sen så blev det ändrade planer igen för hankattsägarn. Och nu vill hon komma o kolla på aisha o se hur hon utvecklats. Och ev vill ha henne. Hur gör man? Det står i parningsavtalet att hon ev vill ha en katt, men nu har jag sagt att en annan tjej ska få komma och kolla, men hennes ekonomi är osäker och vill att jag håller ungen till ons nästa vecka.. Hur hade ni gjort?
Vill hankattsägaren ha kattungen så är den dennes. enl avtal. Men ni borde ha ett avtal när hankattsägaren måste bestämma sej. Misstänker att den är uppfödare med o då måste man se utvecklingen på katten innan man bestämmer sej o 6 veckor tycker jag är lite tidigt. Men det beror lite på ras.
Nu är ju kattungen så pass ung ännu men själv så är jag väldigt restrektiv med att "vänta på pengar" då jag gått på några nitar där med folk som preliminär bokar man säger nej till andra intressenter o sen står man utan kattungeköpare o måste annonsera. Känns som lite dålig planering av kattungeköpet om man måste vänta o se om man har råd.

Står det i avtalet att hankattsägaren har rätt till en kattunge så kan du ju inte tinga bort den innan hankattsägaren bestämt sig. Inför nästa gång så tänk även på att skriva in vid vilken tid som betalningen ska ske, samma tid gäller ju då för hankattsägaren att bestämma sig.
(sen kan det vara smart att framöver inte skriva såna avtal. Det kan bli väldigt konstigt om det blir bara en unge eller om det blir bara två, det blir en väldigt dyr parning. Själv så har jag gjort som så att jag skriver i avtalet hur mycket jag ska betala eller få betalt (om jag lånat ut hane) sen får hankattsägaren ta av de pengarna och köpa en kattunge ur kullen när jag valt vilken jag ska ha.)
Stolt ägare till tre La permer
Hon bestämde sig för några dagar sen att hon inte ville ha den, men sen ångrade sig igår. Där imellan hittade jag en annan som var intresserad och vi bestämde att hon ska hälsa på imorn. Hon kommer betala mellanskillnaden på ungen så de gör ingen skillnad om hon köper den eller ej, rent ekonomiskt. Ja vi borde ha bestämt en tid när hon ska bestämma sig!
Eftersom hankattsägaren bestämde sig för att avstå en kattunge har hon inte längre rätt till en, oavsett om hon har ångrat sig. Det går inte att hatta fram och tillbaka.
#3 har hon undertecknat att hon sa ifrån sig kattungen? om inte borde ju avtalet fortfarande gälla… det kan ju vara missförstånd från nåns sida därför är det bra att ha allt man kommer överensom nedskrivet
Själv väntade jag i drygt 8 veckor på att två uppfödare skulle bestämma sig och det ansåg jag vara OK då jag fick köpa katten vid 13 veckor.
Nej hon har inte skriftligt på att hon tackat nej till ungen. Men det hela e ganska löst nu. :) era svar hjälpte mig!! :) tack!