honkatt kissar överallt
Visst är det så att en könsmogen honkatt som kissar på alla platser utom i lådan kan bli av med beteendet om den kastreras? Anledningen till att jag frågar är för att jag vet en som hade en honkatt som nyligen blivit könsmogen, gick in i löp och börja kissa på sängen, soffan mm. Ägaren blev less på kattens kissande och valde att lättvindigt avliva den. Katten var inte mer än 7mån.
Ja, fertila katter kissar gärna utanför lådan för att markera revir och för att locka hanar till sig. Kastrerar man så brukar problemet försvinna.
Ännu en anledning till varför folk bör läsa på innan de skaffar katt, och varför katter bör kosta pengar så folk inte spontanskaffar en.
Tänker inte ens gå in på hur denna person fick denna katt i sin ägo för bara det väcker ilska hos mig. Blev sjukt ledsen när jag fick veta att katten bara avlivades utan vidare. Kastrerat katten hade personen aldrig gjort då den gärna ville se den katten bli påsatt och få ungar kors och tvärs.
#2 Sådana personer borde inte ens få ha djur, särskilt inte katter. Hur många gör så med sina hundar, bara släpper ut dom och låter dom bli parade till höger och vänster? Och hur många avlivar sina hundar hipp som happ när de kissar inne eller så?
Man blir ledsen av att höra sådana här saker. Förhoppningsvis blir det lag på att utekatter ska vara kastrerade och ID-chippade.
#3 Ja jag har hört något om en ny lag? Är det om kastrering och id märkning?
#3 En kompis kompis tycker det är jättebra att deras löptik är på rymmen. Han och syskonen har fått dela på pengarna från hennes tidigare kullar, så nu sitter han och håller tummarna för att det blir många valpar… Finns tyvärr folk till allt :(
#4 Japp! Förhoppningsvis går den igenom, och då måste folk helt enkelt ID-chippa och kastrera sina utekatter.
#5 Jag är inte förvånad, faktiskt. Jag visste att detta var vanligt i USA, men att det skedde i Sverige… Visste inte också heller att det fanns en liknande marknad på hundsidan där man sålde blandraser till dyra priser? Får jag fråga vad för en sorts hund det är?
En golden tror jag, har aldrig träffat den. Jag tror inte det är så planerat från deras sida, det bara blir valpar, som många gör med sina katter. Tror det är värre med småhundar, finns många annonser på blocket från "uppfödare" som har noll koll och vill ha lika mycket för sina papillon-chihuahua-shihtzu-tibbar som för renrasiga valpar.
#7 Oj, :/ ja, som sagt, det finns väl folk till allt. Skulle inte säga att det är lika vanligt, dock. I min omgivning är det otänkbart att låta sin hund springa ute lös och bli parad med en okänd hund. Det är även otänkbart att köpa valp ifrån en sådan kull, "men det är ju en hund man skaffar, då ska man veta föräldrarna och helst köpa renras!". Men med katt är det däremot ok. Intressant hur det kan vara så olika i olika områden!
Småhundar vet jag iaf. det finns massvis med folk som ska kräva stora slantar för sina småhundsblandraser, och de säljer kan jag tänka mig. Vet att när kändisar med sina chihuahuas blev kända, såsom Paris Hilton, ville ju alla ha en chihuahua, och Blocket fylldes utav en massa småhundsblandrasannonser.