katt och fetaost
Jag är fullt medveten om att det kanske inte är så bra att en katt äter fetaost. Och det är inte så att jag matar i honom. Men hur pass farligt är det om en katt får i sig en liten bit då och då?
Jag har nämligen en katt som är fullkomligt galen i fetaost. Han tar alla tillfällen han kan ( och han är listig ) att sno åt sig den allra minsta lilla bit.
Inte farligt alls.
Fetaost är en typ av färskost och innehåller då ganska mycket laktos, därmed är det inte så bra om katten får i sig det i stora mängder eftersom de flesta är laktosintoleranta. Sen så är fetaost ganska saltig vilket jag inte heller tror är så bra för kattens hälsa om han typ skulle få i sig en tsk fetaost varje dag. Det är nog okej om du ger honom en liten bit med fetaost i storlek av en ärta max när du tycker att han förtjänar det. Min katt blir också helt tokig när hon känner av ostar eller oliver :o så jag vet att det kan vara svårt att säga nej men min magkänsla säger väl att det inte är bra för katten att äta det som annat än godis i väldigt få tillfällen.
Tänkte också på detta med att den är saltig. Äter inte fetaost varje dag och inte heller alltid han lyckas få tag i något. Men han blir helt hysterisk när det finns fetaost i närheten. Kan klättra långt upp på armen på mig för att få tag i. Annan ost gillar han också men inte alls på samma sätt.
Han är lite knäpp den här ha ha ha. Han gillar både mariekex, osaltade poppkorn, ungsbakad banan, och hysterisk i fetaost och chokladbollarna jag ibland köper på bagerit. Händer att jag får äta i annat rum än där han kan nå mig ha ha ha.
Instämmer med #1.
Det är vardagskosten som är det viktigaste. Dom där små extra godbitarna som kommer nån gång då och då har ingen större betydelse så länge det är något katten tål.
Min katt är precis som din och han vill gärna äta allt som jag har på min tallrik. Ugnsbakade rotfrukter är t ex väldigt smaskigt. 😃
Äkta fetaost som får kallas för fetaost innehåller knappt någon laktos. Detsamma gäller hårdosten där laktosen försvinner under lagringen. Så det enda är väl saltet som inte är så bra vid större intag.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//