Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1587 ggr
[Murvel]
1

Frågor om kattmat och barf

Hej! Jag behöver lite input till en text om kattmat och undrar hur ni tänker gällande följande frågor: 

1. Varför, tror ni, betalar en del kattägare dyra pengar för ett foder som har ett relativt lågt köttinnehåll? (tänk: royal canin torrfoder)

2. Vad skulle ni svara på argumentet "Men min katt har bra avföring, bra päls, och har varit kärnfrisk i tio år - då kan ju inte Friskies vara ett dåligt torrfoder!"

3. Vad skulle ni svara på argumentet: "det finns inga vetenskapliga belägg på att spannmål/vegetabilier gör katter mer sjuka".

4. Ni som barfar: vad utgår ni från när ni tänker på vad katter ska äta?

ElinaPersson
1

1. Jag började själv med Royal Canin Babycat för min uppfödare använde det, tyvärr var mina ganska känsliga över att byta till blötmat (även om jag bara gav jättelite) så har jag väntat tills dess att dom nu är 11 månader och jag då börjar ge Mjau på burk och Royal Canin Maine Coon Kitten lite vid sidan om (t.ex. om jag ska iväg en längre stund)…

2. Grattis, det är ett under.. Men tänk dig att du själv skulle äta McDonalds dagligen, det är precis vad du ger dina katter.. Valet är ditt.

3. Det finns studier på att en sämre kost bidrar till urinsten hos katter.. Tror mycket har med att göra också att torrfodret inte innehåller vatten och katter har en dålig törstreflex som gör att dom kanske inte får i sig den mängd vätska dom faktiskt behöver varje dag. Blötmat tillgodoser att katten får i sig mer vätska men även att vi slipper spannmålet som ofta sätter käppar i hjulen…

4. Barfar inte men har funderat på det.. Tycker att det är mycket kvar att lära innan jag vågar ge mig in på de :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Murvel]
0

#1 Tack för svar, vet du var jag kan hitta studierna om urinsten? Eller om någon annan här vet, kanske..

ElinaPersson
1

#2 Här har du bland annat en legitimerad veterinär som svarat på frågan… http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/torrfoder-eller-inte-till-kastrerade-katter/

Sen innehåller Friskies, Bilanx, Whiskas och de flesta andra billighetsmärken på tok för mycket magnesium som oxå bidrar en hel del till urinsten.

http://www.testfakta.se/incoming/article59606.ece/BINARY/original/kattmat.jpg

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Silvestris
1

1. Därför att de stora företagen har lagt och lägger ner enorma resurser på marknadsföring. De riktar sig främst mot veterinärer och uppfödare, personer som kattägare i regel har stort förtroende för och självklart följer man dessa personers rekommendationer.

2. Det finns människor som röker livet igenom utan att bli sjuka också, det betyder inte att cigaretter är nyttiga. Hur en individs hälsa påverkas av tex. kosten säger inte så mycket om maten i sig eftersom hälsa är summan av flera faktorer: gener, aktivitetsnivå, levnadsmiljö osv.

3. Det finns det visst det. Gör bättre research.😉

4. Jag utgår från kattens naturliga bytesdjur och försöker efterlikna dem så gott jag kan.

[Murvel]
0

#4. Tack för svar!