Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1833 ggr
[Honesta Amore]
0

HJÄLP! Vems är katten??

Det springer en långhårig söt röd katt här på gården men jag vet inte vart den bor. Verkar inte vara någon som tar hand om den då den är väldigt mager. Vad ska jag göra ?? Idag försökte den komma med oss in men katten gillar inte Bella så värst mycket…. Gav den lite korv å den försvann lagom fort så tror att den är ganska hungrig. Har även en tatuering i örat så den tillhör ju någon…

OberonsMatte
6

Eftersom den är id-märkt kan man utgå ifrån att den har (eller har haft) en ägare som värdesätter katten högt. Är katten mager har den förmodligen kommit ifrån den ägaren på något sätt.

Försök att tyda id-märkningen och sök i både Svenska kennelklubbens kattägarregister och i Sveraks id-register (båda finns tillgängliga att söka i på nätet). Förhoppningsvis är id-märkningen ägarregistrerad.

Om inte, sätt på katten halsband med meddelande till eventuall ägare att kontakta dig. Vanligt gummiband eller resår med en fastsatt papperslapp funkar bra.

Har katten kvar halsbandet efter två dygn har den troligen ingen ägare i närheten, så då kan du betrakta den som en hittekatt och börja efterlysa ägaren på riktigt (anmäl katten upphittad till polisen, fotografera katten och sätt ut annons på Blockets efterlysningar och lappar i trakten där du bor.

Sök även själv efter efterlysningar. Var i landet bor du?

Fortsätt att mata katten tills ägaren hittas.

Sajtvärd Katter iFokus

[Honesta Amore]
0

Okej tack så mycket :)

[Moa-]
2

Jag skulle personligen aldrig sätta ett halsband på en okänd katt, risken att den klättrar och fastnar och i värsta fall stryps är allt för stor. Detta rekommenderas med andra ord inte.

Vidare skulle jag aldrig mata en katt som har en ägare, detta då du lurar bort katten från dess hem, skulle någon annan börja mata min katt skulle jag bli mycket arg.

Hade en granne som en period matade våra katter med nyfångadfisk, självfallet återvände katterna dit, jämför nyfångad lax med torrfoder/burkmat…

Slå upp numret i örat och se om du kan få kontakt med någon ägare. Detta så länge din uppfattning är att katten är smal, inte att den är utmärglad och orkeslös.

OberonsMatte
5

#3 Med tanke på olycksrisken är det ett gummiband eller resårband som rekommenderas. Att katten har ett sådant på sig i högst 2 dagar är en överkomlig risk när man misstänker att katten är hemlös eller vilse. Är katten mager är det viktigt att få kontakt med eventuell ägare så snart som möjligt, och ett meddelande på katten själv är det absolut snabbaste sättet att ta redan på om ägaren finns i närheten eller inte. Om id-märkningen är ägarregistrerad med aktuella kontaktuppgifter löser det sig förstås allra snabbast.

Är katten väldigt mager är det i mina ögon helt ok att ge katten mat tills dess att man funnit ägaren och förvissat sig om att kattens tillstånd inte beror på försummelse eller hemlöshet.

Vet man att katten har en ägare som regelbundet ger katten mat ska man såklart inte mata katten.

Sajtvärd Katter iFokus

[Moa-]
0

OberonsMatte; men hängs katten så spelar ju det inge roll? Bättre med en mycket svagt garn då som direkt ger vika, gummi är bokstavligen livsfarligt. Dock rekommenderar jag inte något av detta.

Matas katten med godsaker så som korv är det en stor risk att katten inte går hem, även om katten mycket väl vet vart den bor och det finns mat där.

Uppkatten
8

En av anledningarna till att man id-märker sin katt är ju just för att man VILL att folk ska reagera/engagera sig om misse tycks ha kommit på avvägar.

Möter man en mycket mager katt finns således all anledning att kolla upp misse anser jag. Det är också självklart att man matar en svulten katt några dagar + ger den vatten (i väntan på en mer varaktig lösning).

Kollar man på efterlyst-sidorna på nätet så finns det hundratals (tusentals?) efterlysta katter. En del mattar/hussar har sökt efter sina missar i flera år. Ett problem är att katter kan ta sig mkt långt för egen tass, tio-tals mil, genom att t ex lifta med bilar/släp/transporter o s v. Förra sommaren kunde vi t ex läsa om en misse som tog sig till Gotland för egen tass. En sådan misse har mkt liten chans att ta sig hem igen för egen maskin, utan behöver vår hjälp! Och det är förhållandevis vanligt att missar åker iväg ut på äventyr.

Katter som inte är vana vid att vistas ute kan därtill ha mkt svårt att skaffa mat själva, och svält är ett tillstånd som snabbt kan bli skadligt eller t o m livshotande för katter.

Vad kan man då göra?

Ring 114 14 och anmäl missen som upphittad. Kolla om det finns någon efterlysning på liknande misse i området i polisens register. Tyvärr finns inget nationellt register som täcker hela landet, man kan enbart få tips på efterlysta katter lokalt.

Sätt upp lappar i området där du bor och säg att du är orolig för katten och att du funderar kring om den har kommit på avvägar. Hör flera av sig och är oroliga de med så är er oro sannolikt befogad. Det finns också goda möjligheter att någon som känner till katten/äger katten hör av sig.

Försök kolla id-märkningen. Är den svår att tyda så prova att fota id-märkningen och lägg ut bilderna här  så hjälps vi åt att tyda. Finns f ö flera tips på hur man gör för att se id-märkningen bättre, återkom här om du behöver sådana tips!

Kolla sedan i id-registren här på nätet efter katt med samma märkning och signalement (obs! flera katter kan ha ett o samma id-nummer så man får kolla på signalementet i övrigt också). Tycker du detta verkar krångligt så lägg ut kattens id-nummer här så kan vi hjälpas åt att leta i registren.

En öronmärkt katt kan även vara chippad (under huden i nacken). Chipmärkning kan kollas gratis hos t ex veterinär. En veterinär kan också hjälpa till att tyda öronmärkning.

Hur ser katten ut i pälsen? Tovig? Välskött? Hur ser missen ut i öronen? D v s finns det fler tecken på att katten inte får den omvårdnad/tillsyn den behöver?

Kolla även på Blocket, på katthemmens efterlystsidor etc för att se om missen finns med bland efterlysta katter. Tänk då på att en katt som har vistats ute en tid kan se rätt annorlunda ut än på efterlystbilden…

Problemet i det här landet är inte att vi springer runt och matar varandras katter i onödan. Problemet i det här landet är att vi bryr oss alldeles för lite om de katter som kommit vilse och far illa. I Sverige finns i dag mellan 100 000 - 150 000 hemlösa katter. Det är katter som är vilsna, dumpade eller liknande - och deras avkommor.

Katterna behöver av vi bryr oss - inte att vi blundar.

Och det finns massor av förtvivlade mattar/hussar/familjer som inget hellre vill än att deras misse kommer hem igen, och som letat länge.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Honesta Amore]
6

Katten hittade hem tack för tipset om att kolla SSK katt registrering.

Kaiia
0

Bra jobbat!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)