Större hundar och kattungar - tips?
Vi har just parat vår honkatt och hoppas nu på kattungar i juli. Vi har en Flatcoated Retriever som går bra ihop med de vuxna katterna, han älskar däremot att tvätta dem och bär alltid runt på mjuka saker (tofflor, vantar, etc.). Det här får mig att misstänka att han kommer att bära runt även på kattungarna, något jag gärna undviker även om de inte tar skada av det. Självklart kommer kattungarna att ha ett eget rum så länge som de är små men min förhoppning är ändå att vi ska kunna ha dem i hela lägenheten när de börjar bli leveransklara för att vänja dem vid en hemmiljö (och även vid hundarna). Finns det någon som har erfarenhet av lite större hundar som gillar att bära runt på saker och kattungar? Har det fungerat bra eller har ni behövt ha stenkoll på hunden och de små hela tiden?
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex

Vi hade labbe samtidigt som vi hade kattungar. Det var aldrig något problem. Första veckorna bor ju kattungarna i vårt hundfria sovrum. Sen bor de i hage och när de är fem sex veckor bodde de i vårt hundfria vardagsrum. När de var 8-9 veckor så fick katterna och hundarna vara tillsammans. Våra hundar var glada apportörer och kom bla hem med en igelkott en gång.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har en hund som brukar bära omkring en "nalle phu" som han är så himla rädd om. Han har aldrig försökt bära på kattungar, trots att vi haft flera kullar med kattungar. Däremot har han gärna vaktat kattungarna, tvättat dem och lekt med dem. Betett sig som en mamma, typ, utan att bära dem. Min syster har fem hundar och ingen av dem har försökt bära kattungarna som fötts där. Bara tvätt, lek och lite vaktande. Jag tror inte att du behöver oroa dig. :)

Har man skarpa hundar ska man hålla noga koll vid matsituationen,så att hunden inte försvarar sin mat. .
Stolt ägare till tre La permer
#1, #2: Skönt att höra att ni har bra erfarenheter. :) #3: Vår hund är inte ett dugg vaktig när det gäller maten så det blir väl inget stort problem men vi kommer nog ändå att hålla lite koll.
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex
Min hund flyttar på illrarna med munnen men springer så fort en kattunge är i närheten, nu när jag flaskmatat några små sä var det tillochmed äckligt att sova på samma våning som de däe typerna.
Vår labbe vaktade också kattungarna och pysslade om dem. De sov tillsammans när de vuxit till sig.