Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2663 ggr
kattvalp2
3

Frågor om genetik!

Hejsan! Jag är lite nyfiken på det här med avel, genetik och hur färger nedärvs :) 

Jag undrar om det här med sköldpaddsfärger, hur gör uppfödarna föratt få fram dem? Och brukar en sköldpaddsfärgad hona få sköldpaddsfärgade ungar, isåfall vilken färg på hanen brukar man gå på? 

Sen undrar jag om himalayateckning(vet inte om det heter så men de med mask, som birmor), kan två icke-himalayafärgade katter få maskade ungar? Får alla med mask blå ögon? 

Och hur brukar uppfödarna göra när de parar katterna, tar man hanen till honan eller tvärtom? Och måste honan vara i löp eller kan hon gå i löp när hon träffar hanen? Är det inte jättejobbigt att ha en okastrerad hane hemma, hur brukar de göra då? 

Hur gör man om honan eller hanen man har är väldigt barnslig och bara vill leka, brukar de vilja para sig iallafall när de går i löp? 

Ursäkta nybörarfrågorna, men jag tycker det är väldigt spännande :) Vore tacksam för svar!

fvanilla
0

1) Sköldpaddor kan man få med föräldrar där en är svart och en röd, eller om mamman är sköldpadda och hanen röd eller svart.

2) Maskning kan du endast få med två maskade katter, eller med en maskad katt och en som bär på maskning, eller två katter som bär på maskning. När det kommer till ögonfärg, så sitter blått ihop med siamesmaskninggenen. (Burmamaskning = gula ögon, och tonkinesmaskning = gröna ögon om jag inte misstar mig)

3) Vad jag vet så är det olika, oftast beroende på honan och om hon går ut i löp eller inte.

4) Jag är inte säker på denna frågan, jag vet att nybörjarhanar inte alltid vet vad de ska göra, och därför kan det ta lite tid ibland.

OberonsMatte
1

Angående sköldpaddsfärgen beror det (enkelt förklarat) på att honkatter ärver en färg från pappan och en från mamman och kan alltså bli både röd och svart om den ena föräldern är röd och den andra svart. Hankattungar ärver sin färg endast från mamman och blir antingen svarta eller röda om mamman är sköldpaddsfärgad.

Om mamman själv är sköldpaddsfärgad kan hon också få sköldpaddsfärgade honkattungar, men om pappan är röd kan honkattungarna även bli röda (när mamman är sköldpaddsfärgad).

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

Svaret om sköldpaddsfärg har du redan fått så jag svarar på de andra… Vanligast är det honkatten som kommer till hanen och ja de underlättar att honan som kommer är i höglöp. En hona kan gå ur löp om man åker förtidigt eller försent till hanen och ibland kan de dröja att honan börjar löpa igen.

Vissa hanar är gentlemen och parar inte föränn honan är villig medan andra inte bryr sig utan parar oavsett om honan löper eller ej.

Hur menar du med barnsliga? alla katter vill väl leka? Vissa katter mognar sent och vissa är extremt tidig. Men är de inte könsmogna blir de heller inga kattungar gjorda.

kattvalp2
0

# 1 Okej, tack för svar! Men gäller detsamma för blå sköldpadd? 

Vad är tokinesmaskning? Okej, jag har bara sett med blå ögon, gröna låter häftigt :) Kan det hända att en huskatt utan nån iblandning av raskatt blir maskad? (förstår att det är svårt att svara på, men de maskade raserna är väl framavlade från huskatter från början så rent teoretiskt borde det väl gå?) 

Hur ofta brukar honkatter löpa? 

#2 Okej, då antar jag att hankattungen antingen blir röd eller blå om honkatten är blåsköldpadd(eller?) 

Det är intressant det här :) Hur blir det om hanen är vit? 

#3 Jag tänker på om honkatten är väldigt väldigt busig och aktiv, tex min katt, hon flög på alla katter och vill bara leka. Nu är hon kastrerad men jag tänker om man vill para en sån katt men hon bara vill leka, skulle hon bete sig annorlunda vid löp? Andra katter brukar tycka hon är jobbig så jag undrar om det ens vore möjligt att para en sån katt eller om hanen flyr fältet :p

fvanilla
0

1) Det är svart + rött + dubbeluppsättning dillution. Blått är alltså samma färg som svart och creme samma färg som rött, fast med en dillution.

Det är kanske inte omöjligt - siameser, osv. var ju huskatter i Thailand, och man ser på gatorna där ofta maskade katter. Ibland dyker även maskat anlag upp bland koraterna. Jag kan dock tänka mig att det är rätt så ovanligt här, dock.

Hur ofta en honkatt löper beror på. Vissa löper stup i kvarten, vissa mer sällan.

http://ts1.mm.bing.net/th?id=H.4630486854272884&pid=15.1&H=160&W=121 Tonkines

2) Antingen svart, blå, röd eller creme. Det beror helt på om båda föräldrarna bär på dillution eller inte. Är mamman blåsköldpadd och pappan blå eller creme blir alla kattungarna blåsköldpadd, blåa och creme. Bär hanen på dillution kan det bli blandat. Bär hanen inte på dillution blir de svartsköldpaddor, svarta och röda. Är hanen vit så får man kolla i stamtavlan vad för färger som föräldrarna är, eller så kan man gentesta tror jag. T.ex är mamman svart är nog hankatten antagligen svart under det vita. (Jag kan ha fel, men jag ger för mig det var något sånt)

kattvalp2
0

Tack för svaret! :D 

Men är det ingen som vet något om detta med busigheten? 

Finns det katter som inte gillar varandra och därför inte parar sig eller brukar de flesta para sig om honan löper?

annzoo
0

#6 det finns honor som inte släpper till utan endast är aggressiv oavsett om vilken hane den för träffa. Sådanna katter bör man inte avla på. Sedan finns det omogna katter och katter som inte tar vilken hane som helst.

Har du en hona du tänkt para?

kattvalp2
0

Okej :) 

Nej min hona är kastrerad, men jag är intresserad :p