Hona som kommit ur löp?
Min honkatt ska på parning imorgon men nu verkar hon ha kommit ur löpet helt. Hon lyfter inte upp rumpan och ropar inte som hon brukar. Däremot är hon fortfarande extra kelig och sällskaplig och hon rullar väldigt karaktäristiskt, speciellt när man kliar henne vid svansroten. Hon började löpa ordentligt (skrika) i måndags, även om det fanns tecken innan, och i tisdags åkte vi tåg i nästan 7 timmar för att komma till Stockholm där vi varit sedan dess. Imorgon ska vi till hankatten i Uppsala (40 min bilresa dit men bil blir hon inte alls lika stressad av som av tåg). Detta är hennes andra löp och hennes första parning. Kan det vara så att hon bara inte visar att hon löper men att det "starkare" löpbeteendet kommer tillbaka när hon väl träffar hankatten? Vad är era erfarenheter?
lukten av en fertil hane kan få ett löp att kicka igång, men generellt så brukar det vara bättre att flytta på hanen så att honan utsätts för så lite stress som möjligt och ökar därav sina chanser.
det är inte heller ovanligt att det kan behövas fler än ett försök för att parningen skall lyckas, och man kan behöva låna hanen över några nätter.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Jag tycker också att det verkar lite märkligt att hanen inte kommer till er.
Men som #1 säger, när hon träffar hanen så kommer det säkert igång.
De kan komma ur löp då de flyttas o ang vem som ska till vem är ju upp till ägarna. En del vill ju inte flytta sin hane o då är det ju så. Vissa hanar kan ju funka dåligt borta också precis som det kan vara med en del honor.
#3 Det är vad jag hört också, att hanar ofta inte kan para om de befinner sig utanför sitt revir (och om de gör det vill de ofta revirmarkera först = strila). Inom vår ras är det som jag förstått det väldigt vanligt att honan åker till hanen men jag förstår att många också väljer att göra tvärtom. Idag har hon visat lite mer tecken på löp och jag har pratat med uppfödaren som berättat om hennes mammas löp som brukade vara i minst en vecka så jag känner mig lite lättad. Var lite orolig för att första löpets längd var en engångsföreteelse (9-10 dagar, varav höglöp ca 5 dagar) men det verkar ju gå i släkten. Vi bestämde att vi skjuter upp att åka till hankatten till på söndag morgon och hoppas på att hon börjat höglöpa på riktigt då istället för att stressa henne. :)
Hade nyligen iväg min hona på hennes första parning, och hon gick tillfälligt ur löp pga miljöombytet, men dagen därpå var hon igång igen. Hon fick vara tillsammans med hanen - som var en riktig gentlekatt med "rosor och choklad" - hela tiden, och det hjälpte nog igång henne att han gick där och hfffruffade, spelade med musklerna och visade hur snygg han var…😍
Men om hanen är mer åt "brutal våldtäktsman"-hållet som inte väntar in tjejen skulle inte jag sätta ihop dem förräns hon var i riktigt löp…
Har även haft min hane borta på parning (han har bara parat borta, aldrig hemma) två gånger, och det har gått jättebra, så det är nog mycket individuellt hur det fungerar (han är också "rosor och choklad"-typen som uppvaktar ett bra tag innan det blir åka av)
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Nu har honan varit hos hanen i en vecka. Vi åkte dit den 12/5 och på kvällen den 15/5 började hon höglöpa och blev parad (hankattsägaren har även sett minst en fullbordad parning efter denna första). Jag var faktiskt tveksam om det skulle fungera men att få gå med hankatten var tydligen det enda som behövdes.
Imorgon planerar vi att hämta hem henne. Nu är det bara att hålla tummarna för att det tagit sig och att det blir kattungar i juli… :)
Tack för alla svar!