Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1458 ggr
Yolle
0

Zetor blöder! Vad ska jag göra?

Fick för ca 12 timmar hem min lilla älskling. Han är en hankatt på 6 månader. Odd eye. Svanslös. Lite liten för sin ålder, men fruktansvärt söt. Och väldigt livlig.

Han är pigg och frammåt, äter, leker, tvättar sig och går på lådan. Men när han efter att en stund suttit på mitt skrivbord så såg jag att han hade blodat ner. Gick snabbt över kroppen, han känns inte varm eller något, utan han blöder bara från rumpan. Konstaterade att det va därifrån han blödde genom att ta en papperstuss och trycka mot. Han gnydde lite, men han tycker inte om när jag håller honom för länge så det kanske va det och inte att det gjorde ont. Han hade inga problem med att tvätta sig själv eller så.

Jag är sjukt orolig. Vad kan felet vara? Och vad ska jag göra?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

ElinaPersson
3

Kontakta veterinär är det bästa du kan göra i en sån här situation… Så att dom får ta en koll på honom!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Timantis]
1

Tag som #1 sa kontakt med veterinären samt ring ett samtal till uppfödaren o prata med hen.

Yolle
1

Kollade nu på morgonen, inget blod. Kan det varit stress över flytten?

vinteralvan
1

Håll koll på honom tills du är helt säker på att det inte kommer mer blod och händer det igen, ring veterinär.

[silkesnosen]
2

Var det rött alldeles färskt? Det kan hända att han varit hård i magen och spruckit lite vid mynningen. Se til att han drickar orderntligt. Min katt har varit med om det här några gånger.

[trh]
2

Var uppmärksam framförallt på mörkt blod som ofta tyder på blödning inne i mag-tarm systemet. Ljusare blod kan vara ett såg Vid analöppningen. Men kontakta vet så du får katten undersökt :)

[AndreaPirlo92]
1

Händer det en gång så är det nog lugnt, speciellt om det är ljust blod. Men om det kommer tillbaka igen och det är mörkt blod så kan det vara lite farligare!

Yolle
0

Det va ljust blod. Kollade hans pluppar efter jag skrev det senaste, väldigt hårda. Så förmodligen så sprack han när han bajsade. Men han är pigg och glad, äter för fullt och busar runt. Hade han fortfarande blodat på morgonen så hade jag ringt vet, nu är jag bara uppmärksam så det inte händer igen. Pratade med en kompis, funderar på om lite fibrer kan göra gott för hans mage. Frågan är bara hur man ska få i honom dem…

vinteralvan
1

Katter behöver inte fibrer på det sättet vi behöver. Får han torrfoder? I så fall byt till blötmat, det är vätska som behövs.

Yolle
0

Nä, va mest en tanke hon hade. Han fick bara torrföder hos de han va hos. Hos mig står det en skål framme hela tiden, och så får han blötföder. Torrfodret är mest ett komplement till blötfodret. Har inte bytt hastigt eller så, han får lite blött då och då portionerat under dagen. Och det torra kan han äta när han känner för det. Kan tyvärr inte ha blötfoder framme eftersom det är väldigt varmt i min lägenhet så det skulle bli dåligt på två röda.

IceJossan
1

Lite messmör kan man ge som godis mot hård mage.

AgnetaB
1

Det är ju bra om du ger blötfoder om han är hård i magen o även för att förhindra urinproblem pga vätskan den inehåller.Droppa även i lite extra vatten i skålen så får han i sig ännu mera vilket är mycket bra.