Kattsand som inte dammar
Tycker mig hitta massa trådar om luktfri sand och det tycks finnas många bra. Men just nu blir jag knäpp på allt DAMM!
Är dammallergiker men har aldrig dammat noga eller så, mao inte extremt allergisk. Nu upplever jag dock dammet som störigt.
Några tips? Får vara dyrt :)
Ever Clean Extra Strenght Unscented. Av alla ggr jag köpt det har det dammat 2 ggr när jag hällt upp det. Kostar på Animail 159kr/10kg annars 199 på andra ställen. Tål inte heller damm men den märker jag inte av förutom de 2 gångerna då.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag är väldigt(!) dammallergisk och det enda jag tålt hittills är Best Friend Cattia från Ica. Superbra pris, klumpar bra, dammar lite och luktar mindre än när jag hade Ever Clean :)
Jag använder Best Friend Cattia. Finns i svart 5 kg plastpåse med handtag. Går åt många för att fylla min stora back men den är billig och finns att köpa även på coop extra.
Förut hade jag damm högt upp på väggarna då hade jag Tidy Cats och Ever Clean. Nu är det dammfria väggar och jag slipper hålla andan när jag rensar i lådan.
För att inte tala om de små älsklingarnas lungor.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Kristaller är kanon. De som finns på Rusta är bäst:)
Vi har EverClean Multi-Crystals hemma, och hittills har det dammat ganska lite. Däremot är kristallsand perfekt om man inte vill ha damm, men inte alla katter gillar det.
Det känns som att det ibland är en annan kvalité i kartongerna, ibland jättebra, dammar inte och så vid några tillfällen sämre, så den dammar.
Man är nog dum som inte skriver och klagar de gångerna den är sämre.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag har en man som är väldigt allergisk mot damm så vi har gått över till peewee. Inte ett dammkorn och det funkar toppen till katterna, de gräver bra och verkar nöjda.
Håller med #8 med PeeWee slipper du damm helt och hållet.