AKUT!! Katt sands sorter???
hej jag behöver hjälp, min kille köper katt sanden Majsan och den e jätte dålig till hans katt. hon kissar så mycket, och denna sanden bildar tydligen inga klumpar (fast den utlovar att den ska det) bara någon klump resten blig en kletig gurja på botten. det blir så jobbit att gjöra ret hennes toa. Vi hadde innan en sand som va super bra, men den kostade 150 kr för knapt 10 kg. Det blev dyrt i längden. men detta kommer bli dyrare, för denna kattsanden Majsan behöverman nästan dubbelt upp med sand för att den ska bli kanske hälften så bra som den andra och majsan sanden kostar 119 kr, finns det inga andra märken som e bättre men inte så dyra, inga pelets bara. snälla hjälp mig Det ska hjärna gå att köpa imatafären eller i någon zoo butik i trollhättan eller göteborg brålanda eller frändefors.
Best Friend Fresh & Easy. Vita kristaller, är suveränt bra! På Willys här kostar det 89:- för den större påsen, på Coop i grannkommunen kostar den 139:- så kolla upp priserna i dina affärer. Sanden är väldigt populär, den går åt på en gång när butiken fyllt på ute i butiken.
låter bra.. tack ska kolla

Jag kör på Husses, då får man den hemlevererad. 20 L kostar runt 150 spänn och dom tar inget för att köra hem den.
Tycker den är super! Luktar inte (mer än när man precis tömmer lådan) och är dryg! Dessutom får man sanden i en hink så man kan stapla.
Man beställer på www.husse.se
#3 den kostar 200 kr står det
Sedan så har du Icas Euroshopper, billig och bra den med. Klumpe på överskottslagret, 20 kg för 59 kr, har köpt hem och testar snart.
Vitakraft, superbra, 75 kr för 10 kg
Konsums Catz 49 kr för 8 kg
De sistnämnda har jag kört stenhårt på, då de blir billigast och bäst om man räknar priset per katt och dag. Vitsen med klumpande sand är att man inte får lura sig själv att ha lite sand i lådan. Då kletar kissklumparna fast sig. Men du behöver aldrig slänga all sand. När du rengör själva lådan, så häller du tillbaka den sanden som är bra och fyller på nytt. sedan så tar man bara bort själva klumparna och silar rent varje dag.
testa pris o kvalite genom att skriva på förpackningen pris och datum när du började använda den. Sedan, när sanden är slut, så delar du summan med antalet dagar och antalet katter. Då får du verkligen fram, vad kostnaden blir. Annars så blir man ju knäpp på liter eller kilo, går ju inte att göra någon jämförelse!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag är lite nyfiken på Husses Kattsand! Någon annan som har testat både den och Fresh & Easy och kan jämföra dessa åt mig??
Den sanden jag tycker är absolut bäst vet jag inte riktigt vad det heter, men den består typ av små vita kristaller och något blått. Den häller man i lådan, sen kan det vara där i 1 månad innan man byter, ifall man har en/två katter som går både ute och inne. Det ända du behöver göra med den sanden är att kasta bajset. Kisse sammlas i kristallerna och det liktar inte. Ganska snyggt oxå. Den är ganska dyr, ca100 kr, men sen kan man ha den ett tag, om man har som oss. Det är en blå och genomskinlig förpackning på vissa ställen. Sen är det en vit långhårig katt på framsidan. Heter säker kristal…. något sådant.
Sen min lite billigare variant: Toa-lätt.. Små papperspellets, skit bra och luktar inte illa. Dessutom gör dom inte ont att trampa in i fötterna om man har en katt som skvätter. Inte så dyr, vet inte riktigt vad det kostar. Men om man köper den stora förpackningen så tjänar man ganska mycket på det istället för att köpa den lite mindre.
#7 Det är Best Friend Fresh & Easy du menar =)
#9 Ja, så heter det säker =P Tack ;)
#10 det är samma jag har o jag gillar den skarpt. Ingen lukt alls.
//Pia
#11 Nej, precis, det är det som är så bra. Hur länge har du den utan att byta? Har du inne eller utekatter, hur många? Jag är ganska känslig för den där vanliga kattsandslukten så den och toalätt är skit bra för mig.
Min kompis har Kompakt Pussi Ultra. Den klumpar jättebra och kostar inte mer än sådär 90:- för 10kg. Finns i ICA-affärer.

anv ÖB:s billiga 20kgför 59kr..denär kanon..klumpar jättebra:)..

Vi kör på Kattys :D Tror jag den heter :P den finns i mataffären. Den är bra! Och billig! Den bildar klumpar som man sedan tar bort med en spade.

#4 Då har dom höjt sen vi köpte sist. Vi brukar köpa två hinkar (kostade 149 styck senast) åt gången och jag tror inte vi har köpt någon det här året, utan har kvar från förra året. Så det är verkligen drygt! =)
#16 Dom tar 179:- per hink om man köper 2 eller flera..
Jag kör med Katty. 49 kr för 10 kg, finns på Willys. Klumpbildande och jättebra :)
Jag har en strilande hane samt sammanlagt 5 katter, när min hane blev könsmogen så provade jag alla Kattsand pga hans stank av kisset.
Jag fastnade för Pee Wee lådan den är helt perfekt, den fungerar så att det är två lådor i varandra, det övre lådan är det hål i så man behöver bara skrapa ner kisset med en toaspade så sjunker den ner i den undre lådan(som då smulas sönder och kan spolas ner i toaletten) vilket medför att lukten blir i de närmast obefintlig, förutom bajs de måste man ta bort som vanligt.
Det finns vanlig Pee Wee sand som är rätt så dyr, så jag fick tipset att köpa 16 kg säckar(c.a 45 kronor) hos granngården av bränslepellets och det funkar lika bra, man får en lukt av skog i lådan, dessutom är den fruktansvärt dryg, utan problem räcker den flera månader till mina 5 katter.
oki tack för alla HETA TOA TIPPS :) nu gäller det bara att övertala gubben min?? hihi lättare sagt en gjort
#8 Pia, vilken skitbra artikel, med betoning på skit ;) Synd att du inte testat Husses Kattsand.. Alternativet med att kissen toalettränas är jag lite skeptisk till.. Bajjar dom verkligen rakt ner i toan?? Skvätter det inte vatten då???

Ha, ha, Jossan - nu är det ju inte jag som skrivit den utan TacoBelle - men tack ändå;)
Således ingen aning hur det går till med bajandet direkt på toan…
Jaha ja.. Man kanske ska läsa innan man skriver ;) Men skitbra var den i vilket fall ;)

Vi får hoppas att TacoBelle uppmärksammar den här tråden och kan svara…!

Efter flera års testande av olika sorter, fastnat för --> Pussi ultra kompakt, finkornig och klumpande. Blir mest den numera, priset är 80:- för en påse på 10 kg på Willys. Största fördelen är att klumpförmågan är osedvanligt god jämfört med andra.
Vi använder också Pussi ultra kompakt och tycker den är bäst och mest prisvärd. Kompletterar dock med en låda med träpellets som #19 skriver om. Det är ett mycket billigt allternativ och det luktar lite skog om det. Man behöver inte ha en Pee Wee-låda utan kan använda pelletsen i vanliga lådor och då slänga allt när det blivit sågspån av det.
Har provat Husses sand också, men klumparna faller sönder lite för lätt och därför börjar den lukta efter ett tag. Inte trevligt.
Vita kristallet är bäst..kommer inte ihåg vad den heter,fresh & easy elr nått…den är jättebra iaf

ÖB:s Klumpe, 20kg för 59:-, billigt, bra o drygt.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Vilken sand tykcer ni bäst om, när pinket klumpar sig i lådan eller när det inte gör det? :)

#1 hallo ville bara säga till angel88 att kristallsand suger om katten kissar mycket, har en kompis som använder det och jag tyckte att det verkade bra så jag provade men min katt kissar mycket och då hinner kristallerna inte torka…
själv använder jag everclen??? kostar 150 men gör bra och fasta klumpar som inte går sönder när anni leker arkeolog… :) och den är dryg… tror jag…

#29 tycker helt klart att det är ovärdeligt med sand när det klumpar sig… dels då anni kissar mycket och det annars lätt blir konstant blött i lådan, men även för att då samlas det inte en massa bakterier i kisset och jag tycker attdet känns frächare…
och
jag skulle inte vilja kissa och gå i en sandlåda där jag visste att allt min kiss förvarades och eventuellt blötte ner mina fötter
bäst tycker jag att bränslepellets är billigt och doftar skog, dock så tyckte inte mina katter att det var det bästa. Så nu har jag 4 lådor två med katty sand och två med pellets till mina 6 katter.

Poll om kattsand:
Jag har köpt Kattys kompakt, tycker den har bra uppsugningsförmåga och det luktar inte illa, däremot tycker jag det blir "dammigt" i hela rummet när katten varit där och krafsat.. + det står att en förpackning på 5 kg ska räcka i 25 dagar, jag köpte i söndags när jag var och köpte katten och den är snart slut….

#34 blir alltid en hel del extra som går åt just när man startar en kattlåda eftersom att det skall ligga en hel del i lådan men efter den första satsen går det ju inte alls åt lika mycket sand ,och så kan det ju vara så att du kanske har en liten katt som kissar mycket… ler
#35 Jo hon kissar nog rätt mycket (ovanligt?) då jag tar bort ca 3-4 kockor/2 ggr per dag..

#36 vissa katter kissar mer än andra… är helt normalt, dock kan det ha lite att göra med vilken mat du ger henne mat från matafärer (generellt) har mera salt, färgämnen och smakämnen oh framförallt saltet för att katterna dricker mera och = kissar mera. min katt anni lilith kissar också mycket och och då jag bytte till royal canin tycker jag att hon kissar lite minder… (kissar dock fortfarande en del… ler)
#37 Ok, tack för tipset, jag ger samma som hon jag köpte katten av dvs Friskies blötmat. Sen har jag köpt Mjau torrfoder för att se om det går att gå över helt till torrfoder så småningom.. men jag kanske ska kolla zooaffären istället då :-)

Kattys, en blå tio kg påse på willys kostar 50kr. Billig och klumpar bra. Dammar när den hälls upp men det kan man leva med.
Plockar rent i lådan varannan ibland varje dag efter två katter och det sker ett totalt sandbyte var tionde dag ungefär. Det ser jag som bra sand.

blötmat gör att katter kissar ännu mer än torfodernat… det är också bra för kattens tänder att skulle tugga på torr mat. jag har alltid torr mat stående och så ger bara ibland blötmat då denne inte heller är lika näringsrik som den torra maten jag ger anni.
jag skulle helt klart rekomendera att välja zoo mat då den inte har lika mycket salt, färgemnen och konstjorde smaktillsatser. min veterinär berättade att det direkt gick att kopla vissa njursjukdommar och urinsten (vilket många katter får) till vilken mat katten fick och det var detta som fick mig att byta till royal canin (provade lite andra också men det var denne som anni tyckte var godast, säkert indeviduellt… ler)