Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2067 ggr
pip89
0

Innekatt som vill ut.

Hejsan! Min ena katt har jag just börjat gå ut med i år. Och varje år så tjatar hon om och om igen att hon vill ut fast man just kommit innanför dörren. Vi bor i en lägenhet så hon kan inte bli utekatt och hon tjatar/yamar bara på våren/sommaren. Finns det nått jag kan göra för att lugna ner henne? Alla svar är välkomna.

[Murvel]
1

Är misse kastrerad? 

Du kan testa att göra något kul direkt när ni kommer in. Typ, tar man av sig selen får man lite godissök på mattan eller leka med vippa i några minuter eller dylikt. Så blir det inte "wow kul och spännande ute och trist inne" utan det är kul bådadera :)

fvanilla
0

Hur går ni ut och in med henne? Går ni direkt ut genom dörren, eller sätter ni henne i en kattransportbur först och går ut till ett ställe/område?

pip89
0

1# japp alla våra katter är kastrerade. Ok jag ska testa. 2# jag tar på henne koppel och sele. Tar sen upp henne i famnen och ut på gården där hon får ströva runt lite.

[Classsic]
0

Jag har samma problem med en av mina katter. Han håller på hela nätterna så att man blir tokig…Dock så har han lugnat ned sig lite grann iaf, annars är öronpropparna min bästa vän och att ignorera honom totalt.

fvanilla
0

#3 Det kan förklara varför katten står vid dörren och ylar. De vet att bakom dörren finns ett område de har utforskat och antagligen gjort till en del av sitt revir. Katter är lite jobbiga på det sättet, då de inte är nomaddjur såsom hundar. Jag tycker att kör på att först sätta henne i en transportbur, gå ut en bit ifrån området, och släpp ut.

Jag hade själv ett liknande fall där en av katterna fick utforska min klädkammare (som alltid skulle vara stängd). Det slutade med att katten satt och skrek vid klädkammardörren, ylade och hoppade mot dörrhandtaget ibland i timmar. Jag började täcka för dörren och distrahera honom med leksaker, mat/godis, osv., och efter ett tag så slutade han äntligen.

Annso_
0

Att kastrerade katter är jobbiga just nu under våren KAN vara att även dom kan få lite vårkänslor precis som dom fertila ..

Whirlie
1

Alla katter är säkert olika men jag som har en pratkvarn till katt tycker det ändå är rätt så lätt att få henne att sluta jama för att hon vill något. Mitt knep är att helt enkelt ignorera henne tills hon slutar, alternativt aktivera henne med andra saker. T.ex. om hon står vid dörren och vill ut så försöker jag förleda hennes uppmärksamhet med lek eller godis. Om hon står i köket och vill ha mat så brukar jag försöka locka henne till lek (om det inte är matdags). Men om hon väcker mig mitt i natten av att jama så vänder jag mig bara om och somnar igen.

Ska tillägga att hon ALLTID väcker kattvakterna (har 2 st) vid halv sextiden på morgonen för att få mat. De går upp och ger henne mat. Hos mig är hon tyst tills jag går upp, oavsett hur länge jag sover eller vad klockan på morgonen är.

Har också ett sommarställe med tre uthyrningsrum. Där är hon bara när jag är där och städar, vattnar blommor osv. Övrig tid är dörrarna dit stängda pga gäster eller att helt enkelt undvika för mkt katthår och smuts där inne. Ibland står och och jamar och kraffsar, men oftast ger hon sig ganska snabbt och så är det bra i flera veckor.

Ska tillägga att hon är lite mer "orolig" så här på våren. Men det brukar bli bättre framemot sommaren. Men mitt budskap är framförallt - låt henne inte få som hon vill när hon lever rövare, för då lär hon aldrig sluta.

Lycka till!

Onslow
0

Har en liten kattkille här hemma också som glatt vandrar ut om han ser att någon öppnar dörren. Har inte gått längre än ett par meter innan vi fångat honom men ett problem är det ju! Följer tråden för lite tips.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

sagan
0

Ta alltid ut katten i en transportbur. Så förknippas inte dörren med utevistelsen utan det gör transportburen. 😉

pip89
0

Så ni tycker alltså att jag ska ta henne i transportburen även ifall det är precis på gården? Men vad ska jag göra med transportburen isf? Blir lite jobbigt att bära runt den eftersom mindy strövar hej vilt när vi är ute och går. Ska jag lämna den på gården el vad är tanken?

Annso_
0

Ja i så fall ska hon tas i transportburen så fort ni ska ut. Just för att hon inte ska förknippa dörren med själva utgången och då spelar det ju igen roll om ni ska 10 m från hemmet eller 2 mil :)

Kan tyvärr inte svara på vart du ska göra av buren. Tyvärr så är det nog antingen att dras med buren eller ha en katt som skriker vid dörren för att den vill ut. Valet är ditt.

Valyria
0

Kan du inte ställa den i trapphuset?

AgnetaB
1

Man kan ju ha en tygbur som går att fälla ihop el haänga över axeln.

verkar som flera har detta problem nu på våren.

Släpp ej ut era katter lösa dock står ju jämnt om djurpålgare nu!

Wony
0

Kanske lite OT, men hur kan det komma sig att katter kan jama/hoppa mot dörrhandtaget till rum som katten aldrig besökt? Då borde ju den rimligtvis inte heller ha gjort platsen till sitt revir?

Kaiia
0

Det finns väl såna "djurväskor", som är mer som en tygpåse/väska, men ändå anpassad för djur? 

http://grand-prix.se/2882-trixie-tcamp-ryggsack-p-3240.html?cPath=129_130_210

Ja, varför inte?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

fvanilla
0

#14 Många katter hatar stängda dörrar, och är nyfikna, och ev. försöker göra sitt revir större. Katter är ju både revirdjur och nyfikna, så det kan hända. En av mina katter kom ju just in i min gamla klädkammare för han så ville veta vad som var bakom dörren.

Wony
0

#16 Det förklarar varför vinden, köksluckorna och arbetsrummet varit så populära att bryta sig in i. Om man inte låser en dörr här, så blir den förr eller senare öppnad. Har funderat länge på varför det är så.

fvanilla
0

#17 Just precis! Dörrar, luckor etc. ska gärna öppnas. Här ska det utforskas och sittas bland kläder och tallrikar! Dom är ju väldigt nyfikna djur.

Wony
0

#18 här har man en favoritplats bakom konserverna på nedersta hyllan i skåpet. Att sitta bakom dem och spana är tydligen otroligt intressant…

fvanilla
0

#19 Samma här! Jag vet inte varför det är så kul med det, men nu tycker dom ju att konservhyllan är det mest roligaste stället att vara på. Eller så är det handdukshyllan i min ena garderob. 🙂