Rinnande ögon
Min katt som är 4 år har alltid haft rinnande ögon. Det fastnar skräp, rinner vatten och det blir geggigt. Lider katten av det? Han är ute ganska mycket på gården, har det något med det att göra? Är väldigt tacksam för svar!
Min katt har också rinnande ögon. Jag frågade veterinären när vi var där av annan anledning (kattbett på svansen) och hon sa att vissa katter helt enkelt har känsligare tårkanaler(?)
Om din katt har problem med ögonen tycker jag att du ska kontakta veterinären för en undersökning av ögonen. Ögonen är känsliga och små skador kan göra väldigt ont. Och det är svårt att se om en katt har ont. Så kontakta din närmaste veterinär, rådgör med dem på telefon och boka en tid om de tycker det låter nödvändigt. Att tlundegards katt har känsliga tårkanaler och därmed är frisk trots rinnande ögon behöver inte alls betyda att det är samma sak med din. Det måste en veterinär avgöra tycker jag.
Nej det klart man inte kan dra alla över en kam, men är det medfött så kan det ju vara en anledning :) Känner man sig osäker så är det alltid bättre att ringa och rådfråga veterinär, än att fråga på forum.
tlundegard - jag vill förtydliga att jag inte upplevde att du gjorde det. Du informerade bara om din katt, vilket var bra. För det är mycket möjligt att det är samma problem. Jag blev dock orolig för att ts skulle generalisera och ínte kontakta veterinär. Ledsen om det kändes som om jag hoppade på dig med mitt inlägg, det var inte alls meningen. Vi verkar tycka lika 🙂
Det behövs nog lite mer information för att en "lekman" ska kunna avgöra om TS katt har några större problem med sina ögon. Är det bara i vissa sammanhang som ögonen rinner eller är det jämt och ständigt? Är vätskan klar eller gul/grumlig? Verkar det som att det är något medfött eller har det kommit plötsligt? Min ena katt (brittiskt korthår) får ibland rinniga ögon om hon legat och sovit i något dammigt hörn eller om hon kliat sig i ögonen men generellt så är de inte alls rinniga så det kan vara situationsbundet men det kan ju också vara tecken på en infektion.
#4 nejdå, det uppfattade jag det inte som :)
För min katt är det att kanten är lätt inåt mot ögat som gör att tårarna rinner ut istället.
Men vid såna här problem kan det vara bra att kolla upp vissa sjukdomar, och även se så det inte är ett smärtsamt problem för katten.
Tack för alla bra svar! Ska kolla upp kissens ögon! :)