Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 17106 ggr
jollycox
8

Starkt luktande urin

Har märkt dom senaste dagarna att min ena katts urin luktar väldigt starkt. Vad kan det bero på?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Nightcat]
0

Är det en hane eller hona? Kastrerade eller okastrerad?

jollycox
1

Hane kastrerad.

[Nightcat]
0

Hur gammal är han, ny kastrerade eller har han varit det länge? Hur många katter har du?

Dricker han mycket? I vissa fall om de dricker för lite kan de få väldigt koncentrerat kiss och det luktar mycket. Ger du torrfoder, blötfoder eller barf?

jollycox
0

Han är 3,5 år och blev kastrerad när han var 6 månader. Har två katter.
Han dricker inte så mycket men han dricker inte mindre än vanligt. Han äter barf.

[Nightcat]
0

Är hans allmäntillstånd bra? Slö hängig eller lika pigg som vanligt? Han har inte ont när han kissar? I så fall kan det beror på urinvägsinfektion. 

Hur många dagar har urinen luktat starkt? Har något ändrats i hans liv den närmsta tiden?

jollycox
0

Han mår bra som vanligt. Tror inte han har ont. Jag får inget svar när jag frågar :P
Märkte igår morse att det luktade väldigt starkt. Nej inte som jag kan komma på.

[Nightcat]
0

Det du kan göra är att försöka få honom att dricka lite mer och hålla koll på hur han mår. Annars kan du bara avvakta och se hur det utvecklas, förhoppningsvis är det bara tillfälligt 🙂

jollycox
0

Ja jag ska försöka få i han mer vatten och hoppas att det bara är det.

IceJossan
0

Ställ fram fler vattenskålar så att han uppmuntras mer till att dricka.

Gillar han blötmat så är det ett bra sätt att lura i katten mer vatten - en sked blötmat + tre skedar vatten = smarrig soppa. Samma sak med t.ex. mjukost.

jollycox
1

Vi har fem vattenskålar på olika ställen redan, plus diskhon som han gärna slickar vatten från.
Jo han gillar blötmat och dom åt det förut men hans bajs stinker av det så därför bytte vi till barf.

Mymlan
0

Min Tovan hade starkt luktande urin *kastrerad sedan många år tillbaka samt hon är 14 år*  så visade det sig att hon hade urinvägsinfektion.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

IceJossan
0

#10 Men det kanske är värt att ge honom en matsked blötmat om dagen utblandat med massor av vatten, för att han ska få i sig mera vatten? Då äter han det ju bara som mellanmål, inte huvudföda. Det kanske går?

jollycox
0

#11 Det är det jag funderade om det kunde vara men brukar dom inte kissa oftare då?

#12 Jo jag får göra så.

IceJossan
0

#13 Det ter sig nog lite olika. Vissa pinkar ju överallt pyttepyttesmå pölar medans andra kissar stora mörka pölar.

[Mustangcab]
0

Kolla ett urinprov då det kan vara en UVI. Det var så jag kände att en av min katter hade det.

constantin
1

Det kan vara överskott av kollibakterier. Prova Björkglukos från hälsokostaffären. Det tar bort urinvägsinfektion inom 2-3 dagar; ge katten 1krm tre gånger om dagen.

[Mustangcab]
2

Prova inte något från hälsokost mot en UVI, sök en veterinär istället.

Mymlan
0

Ge inget från hälsokost. Uppsök veterinären som ger medicin. Hälsokost kan vara skadligt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

jollycox
0

Jag ska främst få i han mer vatten, blir det inte bättre åker vi till veterinär.

[Mustangcab]
0

Min katt fick en UVI vilket jag märkte på doften från urinen. Hon gick på toaletten 2 gånger per dygn istället för en gång. Gå till en veterinär.

jollycox
2

Jag har fått i honom mer vatten senaste dagarna och nu luktar inte urinen starkt längre. :)