Vad säger ni om detta?
Hittade just detta foder när jag letade runt lite. Är det nån här som har provat och vet om det är bra? Innehållsmässigt verkar det ju väldigt bra ändå… Vad tror ni?
http://zoodepa.se/ferrets/dry-food-ferret/power-of-nature-natural-cat-chicken.html
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Hej,
Jättebra tips!
Jag köpte Power of Nature till min katt för ungefär 4 månader sen. Köper det från Finland där det är väldigt populärt. Skönt att se att det kommit till Sverige nu också.
Bytte från Royal Canins mat. Ser skillnad i päls och min katt gillar det verkligen.
Har testat våtfodret också och det är riktigt bra mat, ser att dom säljer det också http://zoodepa.se/cats/canned-food-cats/power-of-nature.html
Rekommenderar det verkligen, jättebra mat och inte svindyrt heller.
/Pelle
Jag tycker det verkar som ett bra foder, men intresserad att se om fler testat det!
Blev sugen på att testa, jag använder Royal Canin Maine Coon Kitten just nu och jag själv gillar det inte alls… Har försökt ge dom bara mjukmat men det fungerade inte så för att fort få över dom till ett foder som inte gav dom dålig mage som Royal Canin babycat så blev det kitten..
Får se nästa gång jag beställer!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag gillar hur dom har med en analys på hemsidan, det gör iallafall att jag lockas lite mer!
Synd att magnesiumhalten inte verkar stå utskriven på sidan.

Om jag inte minns helt fel så innehåller lusern en del protein. Inte alls i samma koncentration som gluten, men ändå något man ger dräktiga ston, ston son ger di, föl och unghästar för att de ska få i sig tillräckligt av det.
Och ja… hästar är ju som bekant växtätare.
Du har katt och tänker skaffa iller när du har flyttat så rekomenderar jag till att köpa det här fodret. http://animail.se/carnia-lynx-original-5kg.html det är både bra för katter och illrar. och själva djuret får i sig det dom behöver. Maten är viktigare än priset, och man kan tänka sig själv vilket mat man själv skulle vilja äta om man var ett husdjur.
#7 Använder du Carnia Lynx till dina katter? Alla, och jag menar alla, mina 5 katter spyr av detta fodret. Efter två veckor med detta foder var alla mina mattor nerspydda + två kattsängar och såklart golvet. Fodret åkte i soptunnan och jag återvände till Orijen.
Hallå,
Markus från Zoodepå.se här.
Vad roligt att ni fått upp intresset för Power of Nature, vi är väldigt nöjda över att kunnat börja sälja det här i Sverige. Har ni frågor är det bara att ställa dem här, vi hjälper er gärna att hitta rätt mat till era husdjur!
Kort om Power of Natures foder: Det är utvecklat av en finsk kvinna, Elina Sistonen, en dietist nu bosatt i Tyskland där hon utvecklat detta foder. Hon arbetar med sina egna katter och hundar och även med några vänners kennels.
Fodret är väldigt stort i Finland, Tyskland, Baltikum och Ryssland. Nu finns det även för oss i Sverige!
Vi håller på att uppdatera våra analyser så att vi kan få in mer data om fodret. Det finns även mer information om maten på vår sida. Vi har bra kontakt direkt med Elina Sistonen och har ni några frågor, ställ dem gärna så ska vi vidarebefordra de till henne.
Alla foder vi har är till vuxna katter och kattungar utom Golden Years som är för kastrerade, mycket lata och/eller äldre katter. Maten är gjort av högsta klass råvaror, jag har mer information om detta som skickas ut till handlare och leverantörer. Det är väldigt mycket, men är ni intresserade så kan jag posta det här också.
Om ni vill testa Power of Nature, kanske en 2-kilospåse, säg till så ska jag försöka ordna med billigare leverans eller lite på mig här och beställ en stor påse på en gång. Alla beställningar över 500 kronor har vi fri frakt på ändå.
Vi har även vårt öppningserbjudande fortfarande, ange rabattkoden ”depå-start” i varukorgen och få 50 kronor rabatt på din första order. Vi finns även på Facebook där vi kommer att fortsätta dela med oss av erbjudanden och information.
Med vänliga hälsningar
Markus, Zoodepå.se
#9 Vad är ickeorganiskt material i fodret?
Jättebra fråga! Svaret är aska.
Det har blivit något knas vid översättningen av texten. Anorganic matter heter det på engelska. Vi har nu ändrat texten på sidan.
Aska är den beståndsdel av ett livsmedel som återstår efter det att den organsiska delen oxiderat bort genom förbränning i ugn vid 550 ° c. Askan är ett mått på den totala salt- och mineralhalten i livsmedlet. Askhalten måste bestämmas för att kunna räkna fram kolhydratmängden som rest.
Finns mer att läsa om det bl a här http://en.wikipedia.org/wiki/Ash_(analytical_chemistry)
och här
http://wiki.answers.com/Q/What_is_ash_in_cat_food
Mvh
Markus, Zoodepå.se
Fast jag har hört en del dåligt om det fodret, typ att det är för höga magnesiumhalter för ett torrfoder… Och det skadar väl inte att kolla runt lite mer? :)
#12 Det är helt sant, magnesiumhalten i det fodret är alldeles för hög för ett torrfoder. Jag skulle inte utfodra med det själv just på grund av det, vilket är synd då innehållet är väldigt bra.
Sen verkar det ju vara ganska mycket lusern. Är det verkligen bra kattmat?
#5 Har nu kollat upp lite mer.
Magnesiumhalten i PON Natural Cat (Fee's Favorite) är 0.11% och i Active Cat är den 0.1%.
Mvh
Markus, Zoodepå.se
Jag ser inte vart det står nåt om lusern?
#9 Vilka torr o blöt är för kattungar av det fodret?
Jag blev intresserad av eco men sen såg jag att den innehöll fisk.
Det är jättebra att ni frågar så ni faktiskt vet vad det är ni ger era husdjur.
Vi fortsätter vår lektion :)
Lusern-(eller alfalfa)innehållet i maten är ganska låg (Om ni vill så skickar jag frågan till Elina så får vi exakta procent), men dessa produkter är bra!
Alfalfa innehåller ett antal proteolytiska enzymer som bryter ner proteiner och underlätta deras assimilering. Lusern - en oumbärlig källa av klorofyll, vitaminer och protein, bland annat järn och magnesium. Främjar läkning av erosioner, sår och hjälper till att kämpa mot infektionen. Dessutom ökar det laktation hos ammande mödrar. I foder används ofta skott (groddar), blad, mjöl, och andra delar av alfalfa.
Då alfalfa är rik på vitaminer, mineraler och andra näringsämnen som spelar en viktig roll för att upprätthålla en sund kropp och har använts för människor som en örtmedicin i över 1500 år. I början av kinesiska läkemedel, använde läkarna alfalfablad för att behandla sjukdomar relaterade till mag-tarmkanalen och njurarna. I ayurvedisk medicin, använde läkarna dess blad för behandling av dålig matsmältning
Alfalfa (eller Lusern) finns i många olika kattfoder, varav två ni känner igen - Orijen (magnesiumhalt 0,09%) och Acana (med magnesiumhalt 0,09%)
Hoppas att ha svarat på era frågor om Lusern (eller alfalfa) och magnesium i Power of Natures mat.
Mvh
Markus, Zoodepå.se
#17 Natural Cat och Active Cat är bra foder för kattungar, så är också konserverna som innehåller 95% kött och mer än 4% grönsaker.
Deras kött, fisk och grönsaker är samma som säljs i livsmedelsbutiker.
Active Cat, den ekologiska maten, innehåller lax och laxolja, varför skulle det vara dåligt?
Lax har ett naturligt högt innehåll av fettsyrorna omega-3 och -6, som bidrar till sund hud och päls. Laxen har också en hög smältbarhet som gör att kattungen tillgodogör sig näringsämnena bättre.
Många katter är tydligen allergiska mot fisk, och därför tvekar en del när det är fisk i maten.
Jag gissar dock att problemen med fisk i mat är överdrivna?
Enligt egna erfarenheter (vi har arbetat med sällskapsdjur i mer än sex år) så är fiskallergier väldigt ovanliga. Ofta är katterna allergiska mot något av de andra ämnena i maten (gluten, majs eller liknande) men ägarna ser att det står fisk på påsen och skyller på det. Jag säger så klart inte att det inte finns fiskallergi, bara att det nog är mycket ovanligare än vad man tror. Sen är det ju så klart skillnad på fisk och fisk också.
Vi har flera kunders om använder sig av Orijen Cat 6Fish och inte skulle klara sig utan det fodret då inget annat passade deras katt. Katterna har haft allt från rinnande ögon, håravfall, torr hud till klåda som de kliat tills det blöder. Kunderna har testat med allt som blivit rekommenderat till dem, kyckling, hjort osv. men bara 6Fish som fungerat.
Den vanligaste påstådda allergenen är nog kyckling. Många kunder har kommit till oss och beklagat sig över sina husdjurs kycklingallergier men vi har kunnat lösa deras problem genom att bara byta från deras välkända märkes-foder till mindre kända märken så som PoN Active Cat/Natural Cat, eller Orijen Cat. Många kunder väljer dock att skippa kycklingen helt och hållet och välja foder som Acana Grasslands (lamm) eller Orijen Cat 6Fish.
Mvh
Markus
Lusern är ett vanligt fodermedel bland hästar och utmärkt proteintillskott för dem eftersom det är vad vi i hästvärlden kallar "grovfoder". Tex hö, halm, ensilage och hösilage - och hästar är ju gräsätare och med en tarm som fungerar helt olikt en katt och kan utvinna betydligt mer ur fibrer än människor och katter. Lusern är mao riktigt fiberrikt, för det vill man åt till en hästmage. (Lusern ingår i familjen Fabaceae som till exempel klöver, lupin och ärter och är en baljväxt.)
Lusernet stod på fjärde plats innehållslistan för torrfodret. SÅ lite kan det alltså inte vara och jag kan för mitt liv inte förstå varför en katt ska äta det.
Vad jag däremot snabkollade upp är att kilopriset på lucern (torkat och packat, klart hästfoder) ut till kund kostar cirka sex kronor.
Säkert inte ett sämre foder än många andra, men bättre? Nja. Det tror jag när jag ser studier på att luserne är toppen för katter.
Har fått lite svar av Elina, skaparen av Power of Nature:
Vi inkluderar lusern i vårt foder eftersom naturlig kattmat även behöver fiber som kommer från andra källor än spannmål. Vi behöver även ha med naturlig K-vitamin i fodret. Lusern ger oss båda delarna på ett smidigt sätt. Lusernmjöl kommer från delen av plantan som man finner ovan jord, detta skärs och torkas naturligt i solen. Det mals sedan till ett mjöl så att det tas upp så att djurens kropp kan använda alla dess fördelar Lucerne är också känd för sina antioxidanta effekter och kan även förbättra immunsystemet.
Vi har inte höga magnesiumhalter i vårt foder, endast måttliga nivåer: ca 0,1%.
Som ni säkert vet, enligt de vetenskapliga studierna, som pågått i över 15 år nu, orsakar magnesium INTE några problem i urinvägarna (struvit stenar) - det gör bara om det finns för lite magnesium och urinets pH är mycket lågt på samma gång. Sedan
kan
katter utveckla stenar kalciumoxalat! Det är därför de nuvarande rekommendationerna för magnesium är högre än de brukade vara tidigare. För lite magnesium är verkligen ett problem!
Viktigt att komma ihåg är att katterna inte äter "procent". Du måste själv räkna ut många gram din katt får i sig.
Exempel:
Mat A innehåller 0,08% magnesium och Mat B innehåller 0,12% magnesium. Det ser vid första anblicken att det är mindre magnesium i Mat A, eller hur? Katten måste äta 100g av Mat A för att få den nödvändiga energin men bara 50g från Mat B, så, mängden magnesium din katt får i sig är i Mat A 0,08 g och i Mat B 0,06 g, så i slutändan så får katten i sig mindre av magnesiumet när den äter ett foder med högre magnesiumhalt.
Mvh
Markus, Zoodepå.se och Elina, Power of Nature
Jag har kollat runt lite och en normal katt fixar till det där med vitamin k själv.
"Lucerne är också känd för sina antioxidanta effekter och kan även förbättra immunsystemet." Jag synar den…
Låter enbart som ursäkter för att knö ner en billig råvara i maten…
Till en frisk katt behövs inget tillskott av K-vitamin, katten syntetiserar tillräckliga halter själv. Och jo, fisk är ett av de vanligaste allergenerna tillsammans med nöt, kyckling och mejeriprodukter.
#25 Nöt och kyckling visste jag inte var så allergent. Vad återstår då för en köttätare? Lamm, gris och anka? 😕 Kalkon? Du barfar väl? Vad ger du? Ursäkta, lite OT kanske men när det kom på tal så 😉.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Att vissa proteiner är vanliga allergener betyder inte att de har hög allergenicet dvs. hög benägenhet att orsaka allergier. De vanligaste allergenerna är helt enkelt de vanligaste proteinkällorna. När det gäller allergenicitet handlar det främst om molekylstorlek, ju större proteiner ju mer sannolikt att en katt med benägenhet för att utveckla allergi kommer reagera på det.
Mina katter äter nöt, kyckling, lamm, vildsvin, hjort, älg, kanin, kalkon, gås och (begränsat med) lax. Det mesta helt enkelt. Så mycket variation som möjligt.
Tack!!
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//