Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5492 ggr
Beritsmatte
0

Vilken kattsand är bäst?

Jag har jätteproblem med kattsanden.

Min kisse ser till att det är sand i hela huset! Det fastnar i tassarna o sen drar hon runt det. Min förra katt skakade av tassarna när hon klev ur lådan. Vilken sand ska jag välja som inte fastnar så himla mycket?

Vilket tycker ni är bäst, den som klumpar sig eller den som kapslar in lukten?

Zandra---83
0

Jag tycker ever clean är den bästa. Visst mina har ut den, men det kommer mest inne i badrummet så jag tycker det är rätt okej. Den lukar gott när man häller i ny sand och lukar inget efter de varit i lådan och klumar sej jätte bra. Den är lite dyr, men min räcker rätt länge fast jag har två katter.

isa
0

Hej Beritsmatte. Det finns en äldre tråd om det här som heter "Bästa kattsanden" , startad av "Elega", 08-07-23. Där har du 39 svar att välja mellan.Glad

Det kanske finns flera trådar óm Kattsand, men här är i alla fall en som är bra med många tips och råd.

ProvinsiaRivers
0

Jag använder träpellets i PeeWee lådor.Suveränt bra tycker jag.Inget spill.Doftar blöt ved när dom kissat.Men  bajset luktar ju oavsett underlag tycker jag.

Pellets kan man köpa på järnhandeln tex.Billigast där. Dyrare i djuraffärerna faktiskt.

JoJos
0

jag själv tycker att katty är bäst, klumpar och har inte Kattsand någon stans annat än i lådan =)

monisa
0

Jag använder Clean och den tycker jag är så bra för det luktar inte. Men jag har samma problem som du, katt nr 2 skräpar ner något förskräckligt.

Jag köpte en liten dörrmatta som jag la utanför lådan. Inte för katten torkar av fötterna, men det mesta ramlar faktiskt av där. Nu är det bara lite sand i badrummet till skillnad mot förut när jag hade sand långt utanför badrummet.

Kyss

JuniorCruddlis
0

Vi använder Kitty Kattsand som klumpar ihop sig och det luktar ingenting men lukten på avföringen har mycket att göra med vilket foder katten får. Har testat Clean men då vägrade mina katter gå på lådan och när dem väl gjorde var det sand överallt, det med sand untanför lådan går nog inte att förhindra genom att byta, det blir alltid sand utanför.

Anne
0

Ett tips är att lägga lite golv under lådan - vi har en variant som man ofta har på balkonger, bergoplatta - det är plastplattor med hål i, den mesta sanden rinner ner och fastnar under. Mycket praktiskt. Och så har vi en dörrmatta utanför toadörren som också hjälper till.

cillisw
1

Jag använder Ever cleane och jag tycker att det är en oslagbar sand, med andra ord den är klockren!

Rocktjejen
0

Jag avskyr den sand som är gjord av bertonit lera (stavning)? för den sitter som berget när man ska tömma lådan det beroende på också att mina katter gräver längst ner i botten när dom gör ifrån sig.

det är som betong när det blir blött

Beritsmatte
0

Tack för alla bra svar.

Vilket funkar bäst tycker ni, den Kattsand som kapslar in doften eller den som klumpar sig.

Jag upplever att det alltid blir lite kvar i lådan, att "kissbollarna" alltid faller sönder ioch det tar för evigt att få upp…

Zandra---83
0

#10 Ever clens klumpar faller inte söner de blir "stenhårda"(i alla fall inte för mej) så den tycker jag som sagt är super.

Minirut
0

Lånar tråden istället för att skapa ny :)

Jag har alltid tänkt att det är onödigt att slänga dyra pengar på något som ska kissas och bajsas i så jag har jämt köpt coops egna Kattsand. Den har klumpat sig ganska ok men det luktar aldrig fräscht i hemmet. Så vida jag inte är där med spaden hela tiden. (Mina katter har en tendens att gå på lådan jämt!!)

Så nu har jag funderat lite på ifall det är värt att lägga mer pengar och kunna komma hem till ett fräscht hem. Kattsanden jag har nu får jag byta helt en gång i veckan så en 8L påse räcker ca 2 veckor. Min fråga är hur länge 10 kg Ever clean räcker för er som har två katter? För det verkar som om dom flesta rekommenderar denna kattsanden?

http://pillasddv.weebly.com/

ElinaPersson
0

#12 Jag lägger alltid 10kg Extreme Classic (samma som Ever clean) i lådan efter att jag städat den, så på 1 månad behöver jag iallafall 2 påsar Extreme Classic i och med att jag fyller på sanden vartefter….

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Kaiia
0

Jag tror att katterna sprider ut sanden mindre om det är större korn?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

giffan
2

#12 Tänkte precis som du.. men testade då äldsta sonen skulle börja sköta lådan som står på sitt rum själv, och då behövdes något som va enkelt.

Testade först sånna där typ kristaller. Då behöver man endast ta bort bajset och sen häller man bort resten efter ett tag och fyller på nytt.

Men sen prövade jag eveclean och har varit super nöjd med det. Då blir det jätte bra klumpar och bajset som man tar bort. Sen fyller jag bara på när det börjar bli lite lite sand i lådan. Finns lite olika sander av det märket och alla är super dryga! Jag har 5 katter och tre lådor till dom, och att dom kan gå ut. När jag fyllt alla tre lådorna med en förpackning i varje låda så behöver jag max 4 förpackningar om året sen.

Blir billigt och luktar gott, speciellt om man ha den som doftar lavendel.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

grandma
0

#15 Max 4 förpackningar skriver du? Tömmer du aldrig lådorna helt och rengör?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

elli-kleo
0

Många rekommenderar ever clean. Det är en bra sand men dyr. Att den är dryg behöver inte vara någon jätte fördel för vissa. Då endel vill byta sanden i mellan åt. Jag tycker att det är fräschare om man byter sanden kanske 1-2 gånger i månaden. Jag kör med beat friend cattia. 5 liter 40 kr. Tycker att den är väldigt bra!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

giffan
0

#16 Jo men inte speciellt ofta. Köper dom stora förpackningarna och det brukar räcka med 4 ca på ett år. Men då går mina katter mycket ute oxå.På sommaren behöver jag knappt fylla alls.

Dom använder mest den ena lådan, så dom andra två plockar jag bara bort ur… sen när det är lite sand så gör jag rent innan jag fyller nytt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

elli-kleo
0

Rekommenderar best friend cattia 5 liter för ca 40 kr

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus