Studera till etolog med inriktning katt
Jag är mycket dålig på konsten att hitta information på internet, trots att den påstås vara så lättillgänglig :P Jag har hittat lite grann men förstår inte riktigt heller vad dom menar.
Jag vill ta en masterexamen i Etologi och därmed kunna kalla mig för etolog/beteendevetare, gärna med inriktning katt och/eller hund, men även andra sällskapsdjur.
Jag vill gärna hitta en utbildning i Göteborg, eller distansutbildning i någon annan stad för jag vill helst inte flytta. Känner någon till hur jag går till väga? Jag har aldrig studerat på högskolan så det är helt nytt för mig.
Det finns en del distanskurser så det bästa du kan göra om du inte vill flytta från Göteborg är nog att söka in på biologprogrammet (en etolog har en examen i biologi) och sedan snickra ihop din egen examen. Ta hjälp av studievägledaren för detta. Det går att läsa distanskurser i etologi och i hundens beteendebiologi vid Linköpings universitet. Vet inte om det går att läsa någon etologikurs vid Stockholms universitet på distans. Göteborgs universitet har beteendeekologi (evolution av djurs beteenden), en mycket bra kurs. SLU hade en distans i hund- och kattetologi tidigare, men den har de varit tvungna att stänga ned pga. minskade anslag.
Jag är etolog och har knåpat ihop min examen själv. Började med att läsa biologi i Lund och sedan har jag läst kurser vid Linköpings universitet, SLU och Göteborgs universitet där jag även tog ut min examen.