Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3177 ggr
Fridaaaa
1

Fästinghalsband eller liknande.

Tog första fästingen på hunden idag, så imorgon åker fästinghalsband eller annt på, mot fästingar.

Någon som har bra tips, på något som är bra?
Inget som innehåller gifter.

Testat petwise = fungerar sådär.
Frontline eller annat på apoteket går med bort 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MSH
0

Halsband på katt är inte att rekommendera pga risken att fastna har jag förstått. Köp Frontline, liten pipett att spruta i kattens nacke.

Fridaaaa
4

#1 Jag har halsband på mina katter och tänker fortsätta ha det.
Har man säkerhetsspänne på osv är det ingen fara.🙂

Frontline är inget för oss, det vet jag redan nu (vet vad Frontline är osv) 🙂

MSH
0

Okey, såg inte att du skrev att Frontline går bort. Fungerar det verkligen med fästinghalsbandet och "snabb" spänne? Har du gjort ngn lösning själv eller?

Fridaaaa
0

#3 Hade fästinghalsband förra året, dock ej med säkerhetsspänne men satt så pass löst att det lätt gled av om det skulle vara så. (ja jag vet 100% att det hade kunnat det).
Dåligt att de ej har säkerthetsspännen på fästinghalsband

Minirut
0

Försök hitta något giftfritt! Vi kör med "naturligtVis" och det fungerar ganska bra. Inte 100% men man får ju vilket fall som ändå kolla igenom sina djur noga. Dock är detta ett medel som Laholms Hälsocenter tagit fram själva så tror inte den säljs någon annanstans än här i Laholm och kanske i kommunerna runt omkring.

Exner är också ett giftfritt medel mot bl.a loppor & löss. Vet inte ifall det hjälper mot fästingar? Jag har i alla fall använt medlet mot hundens loppor och det har hjälpt bra!

Vi körde på frontline innan men så fick hunden epilepsi. Vi trodde det först berodde på något som låg i rasen men vi kom senare på att han fick flest anfall då vi applicerat medlet. Så vi slutade ge honom det och nu har han bara anfall ca 4 ggr/året istället för 2-3 i månaden! Jag har även hört av andra att deras hundar reagerat dåligt på medel med gift i.  Vissa har ju blivit agressiva och andra har fått, precis som min vovve, epilepsi.

Så försök att hitta ett giftfritt alternativ och fortsätt att kolla ditt djur noga efter varje utevistelse. :)

http://pillasddv.weebly.com/

Fridaaaa
0

#5 Ja 100% är nog inget medel eller halsband, och kollar igenom varje dag, det gör vi🙂

Aha ok vad synd, bor inte i närheten där 😕
Ja det är det jag med hört, därför vill jag inte använda det, vill inte ta onödiga risker 🙂 

Ja det är det jag söker, just giftfritt 😉 Står det i huvudinlägget "inte som innehåller gifter" 😉
Efter varje utevistelse går dock inte, då de springer ut och in som de vill genom dörren eller fönster 🙂

Pixiepussel
0

Ett nästan helt ovetenskapligt förslag; att äta vitlök minskar antalet fästingar på vissa människor. Min häst åt också vitlök och hade väldig sällan någon. Kanske det kan funka om du vill hålla dig borta från alla gifter?

Fridaaaa
3

#7 Vitlök är inte bra för katter & hundar att äta.
Plus att det är inte bevisat att det fungerar heller 🙂

Pixiepussel
0

Haha, ja se där vad hjälpsam man kan vara. ;-) Tur att du vet bättre än mig. Hade kunnat gå illa.

Sofy
0

Bärnstenshalsband och skudo pet har jag hört mycket gott om. Bärnstenshalsbanden kanske är lite dyra för utekatter. Fästinghalsband vågar jag aldrig använda igen efter att min hund nästan dog av förgiftning.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
0

#10 Just därför vill jag ha giftfria 🙂
Bärnsten har jag inte så bra erfarenhet på hund, så vågar inte chansa på att köpa det till katt, det är ju dyrt plus risk om de fastnar :/

vinteralvan
0

Jag har hört att tvättnötsschampo ska funka. Har inte provat själv då jag bara har innekatt.

IceJossan
0

#11 Vad är det för dåliga erfarenheter du har av bärnsten på djur? Nyfiken och ovetande :P

Fridaaaa
0

#13 Att det inte har fungerat 😉 Testat på våran och vet andra som med testat, och ej fungerat bra. Sedan finns det dem som det fungerar jättebra på så 🙂
Plus då, att det ej finns säkerhetsknäppe på, för katterna 😛 Så vågar ej chansa på det, eller slänga "pengarna i skön" om det inte fungerar på katterna heller 🙂