Lite högt pris eller?
Tja, sitter och funderar lite. Kan man verkligen ta 3500 kronor för en kattunge med okänd pappa och ej vaccinerad? Mamman sägs vara norsk skogskatt men alla ungarna är korthåriga.
Pappan kan ju vara vem som helst, allt från en fullt frisk raskatt (om det nu finns någon som släpper ut en sådan okasterad) till en sjuk bondkatt. Det finns ju inga garantier för att pappan inte har någon genetisk sjukdom.
Jag vet inte riktigt hur det är med långhåriga katter, är den långhåriga genen dominant? Borde det inte bli någon unge med lång päls?
http://pillasddv.weebly.com/
Nej. Priset går rakt i egen ficka på uppfödaren.
Det är inga problem att betala dessa pengar om katten så vore en hemlös gammal katt med okänd historia. Katten i sig är värd det. Men man vill ju inte att pengarna ska hamna i fickan på en BYB :(
En långhårig och en korthårig katt kan få en bred variation ungar. Allt från kort, semilånghår till långhår. I regel är det blandat.
Självklart kan man det, sen är det ju inte säkert man får den såld. Tycker det är rätt bra att priset på katter höjs, det ger dom ett högre värde och jämnställer dem lite med hunden.

Norsk skogskatt är ju ingen ras öht.
Stolt ägare till tre La permer
Säger som Monica, Norsk Skogskatt är ingen ras.
Man har ju läst att många skriver så för att lura i folk att tro att det finns ras i katten när det i själva verket inte finns en sådan ras.
Varningstriangel på den annonsen och vad gäller priset är det ett riktigt fult pris och ett mer "tjäna pengar på hux flux kull" pris.
Jag tycker inte att man kan ta 3500 om katten inte ens är vaccinerad.
Att själva katten i sig är värd 3500 i mina ögon är en annan femma. PÅ katthem kostar en kattunge mellan 800-1300 kronor. Och då är den vaccinerad och veterinärbesiktad. På mitt katthem kostar en katt 1300 oavsett det är en unge eller vuxen katt. I det priset ingår även kastration och märkning av katten.
Men det är klart, då vet man ju inte vem pappan är heller, så några garantier mot eventuella genetiska sjukdomar finns inte då heller.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

En säljare kan ta precis vad dom vill för sin vara. Vare sig det är en brödrost eller en katt.
Om man anser att man inte får tillräckligt för pengarna så köper man ju inte. Personligen hade jag väl antingen lagt till pengar och köpt katt utav en seriös uppfödare. Eller så hade jag betalat mindre och köpt en katt från ett katthem som var vaccinerad, kastrerad osv och klar.
Det är ju alltid upp till köparen att bestämma om de vill köpa eller inte. Ju färre som stödjer taskig avel desto färre djur får de ju sålt och desto färre kullar tar de ju.
Medans en seriös uppfödare räknar med att man ibland blir sittande med en eller flera katter lite längre, där vill ju en oseriös "bli av" med sina så fort som möjligt. De kostar ju pengar ju längre de bor hemma.
Jag betalade 100:- för en norskskogkatt/huskatt och han var vaccinerad. Så varför betala så mycket? Mina släktingar köpte ragdolls för 3500:- renrasiga..
Om det nu är raskatt du vill ha tänkte jag..

Självklart kan man ta så mycket betalt för en katt! Det är ju ett liv! Det ökar chanserna att det är en seriös person som köper katten, istället för om den kostar 100 kr som vem som helst kan lägga ut på en leksak.
Själva frågan är ju om man verkligen vill stödja den slarviga aveln som fyller på den redan ganska sjuka kattpopulationen som är, samt om man tycker att det är okej att pengarna går rakt ner i uppfödarens ficka istället för till vaccination, ID-märkning och kastrering av katten.
Enligt min mening så är det riktigt risigt att ingenting mer än avmaskning ingår i det höga priset. Både grundvaccination, ID-märkning och kastrering borde ingå, det är min åsikt. Och att över huvud taget medvetet låta sin huskatt/blandras få ungar när det redan finns över 100 000 hemlösa är bara det oerhört själviskt gjort, istället för att man tar hänsyn till överskottet och kastrerar sin katt för att inte spä på det ännu mer.
#3 & #4 Det är visst en ras? Norsk skogkatt godkändes 1978 som ras i FIFe och samma år registrerades den första inom SVERAK. Varför skulle det inte vara en ras?
Norsk Skogkatt är en ras :) Norsk skogskatt är inte. Stavningen bara. Precis som Maincoon eller Persier inte heller är raser.

För att förtydliga/förklara det #11 skrev så är stavningen väldigt viktig, eftersom det har blivit så att folk tror att alla stora katter är Maine Coon, kortnosade katter är Perser, prickiga katter är Bengaler och långhåriga katter är Norsk Skogkatt. Skillnaden är dock att folk som har sådana katter inte vet stavningen på rasen och tenderar att kalla dem norskskogskatt och maincoon (de två vanligaste) och på så sätt kan man med ganska stor säkerhet avläsa att katten de har inte är renrasig utan något de eller uppfödaren fått för sig pga kattens utseende.
Ett klassiskt exempel på noll-koll är en kille som sålde bondkattungar efter sin korthåriga hona. Alla ungar blev bondkatter uton en som blev en äkta norsk skogskatt!
Folk som äger dessa raser har oftast koll - de skriver Norsk Skogkatt och Maine Coon som är de korrekta rasnamnen.
Namnen i sig är ju skit samma egentligen, men stavningen har som sagt blivit ett sätt att se om det verkligen gällen en raskatt eller en huskatt som nån tror att det är raser i.

#12 "Ett klassiskt exempel på noll-koll är en kille som sålde bondkattungar efter sin korthåriga hona. Alla ungar blev bondkatter uton en som blev en äkta norsk skogskatt!"
Allvarligt? Hur i hela friden tänkte man där?
Precis. Man tänker lite "Om dina kattungar du säljer är från renrasiga föräldrar med stamtavla, kan du inte LÄSA på stamtavlan då så att du stavar rätt?" :)
Seriöst? Hahaha så man hakar upp sig på ett s? Herrejisses. Jag skriver norskskogkatt, jag skippar s:er, men jag känner många som har just norskskogkatt som skriver med s o de är renrasiga. Så om jag skriver fel på min dobermann o skriver dobbermann, så är det ingen ras och jag har ingen koll? Vad larvigt…
Bara läst ts. Klart att man kan ta betalt som man vill. Det är ju upp till köparen om man vill betala det. Finns inga regler eller lagar som säger att man inte får sälja dyrt. Sen kan man tycka vad man vill om det, det är en helt annan sak.
#15 Här är det noga med bokstäverna! Och det är troligen bara Norsk Skogkatt som man inte får stava fel på. :)
TS, personligen skulle jag aldrig betala 3500,- för en katt som ej är vaccinerad, id-märkt, veterinärbesiktad samt ej har testade föräldrar (för vissa sjukdomar och defekter). Om du dessutom köper från en privatperson så gäller köplagen och inte konsumentköplagen.
Det finns inga garantier för att det ena eller det andra resulterar i en frisk och långlivad katt, men det går att eliminera vissa risker och öka chansen genom att köpa katt från en seriös uppfödare.
#15/ #16 Som kund skulle det aldrig falla mig in att köpa vare sig hund eller katt från en uppfödare som inte kan stava sin annons korrekt. När annonsören inte ens vet vad denne säljer alternativt bryr sig så lite att korrektur ej genomförs vid marknadsföring så ger det ett mycket oseriöst intryck. Om det blir fel i ett mail el. dyl. i en konversation vänner emellan skulle jag inte bry mig.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Man får inte vara dyslektiker och ha bråttom. 😉
Håller med tidigare skribenter om att man naturligtvis får sätta vilket pris man vill på sin vara. Vi har en fri marknad.
Som köpare väljer jag dock att betala mindre för en vara som är mindre "förädlad" och mer för en som är det. Jag tycker också att alla katter bör vara avmaskade, vaccinerade och ID-märkta (helst också kastrerade om det inte är ett avelsdjur) när dom säljs och att priset för en huskatt borde ligga på minst 1200kr.
#17 Nu tänkte jag främst på forummedlemmar som inte "stavar rätt". De får alltid mothugg då det gäller skogisar, men stavar man fel på andra raser så är det ingen som noterar det.
#TS Du kan ju börja med att fråga om du får titta på mammans stamtavla. Så kan du sedan utifrån det avgöra hur pass seriös uppfödaren är.

Alltså det är ju skit samma om man säger Norsk Skogkatt eller Norsk Skogskatt. Men om man frågar runt och tittat på annonser så är det nästan alltid en långhårig huskatt det handlar om när folk skriver eller säger Norsk skogskatt med s i mitten, medans det näst intill alltid handlar om en renrasig med stamtavla när folk säger/skriver Norsk Skogkatt utan s i mitten. För folk har fått för sig att den inte finns långhåriga huskatter, utan är de långhåriga så kallas de norsk skogskatt. Därför har den yttepytte felaktiga stavningen/uttalet blivit ett sätt att avläsa att det är högst troligt en långhårig huskatt det handlar om. För ett antal år sen kallades långhåriga katter Angora, nu är de skogskatter… Tänk att folk inte kan nöja sig med att de har en långhåriäg huskatt! De långhåriga raserna härstammar ju från långhåriga bondkatter.
Om någon vill betala så ja, då kan du. Däremot borde ingen vara beredd att betala så mycket för en kattunge som inte ens är grundvaccinerad. För 3500 kr kan man stödja så mycket bättre verksamhet. Köp en långhårig kattunge från ett katthem för 800 kr (fullvaccinerad och ID-märkt) och ge dem en donation på 2700 kr istället. Då gör pengarna gott.
Varför många stavar med s så att det blir skogskatt handlar om fonetik.
Nu blir detta helt OT men då diskussioner om stavningar har kommit upp i tråden så kan jag inte vara tyst utan måste förklara detta.
I det svenska språket så vinner alltid tonlös konsonant över tonande om det står i samma stavelse.
Till exempel: till skogs uttalas till skoks . Detta för att s är en tonlös frikativa som påverkar den tonande klusilen g. Det närmast liknande ljudet för g (tonande klusil) är k (tonlös klusil). Alltså en progressiv kontaktassimilation.
Både g och k är klusiler med samma artikulationsställe (bakre palatal - velar).
Så,det är lättare att uttala skogskatt än att uttala skogkatt.Den senare stavningen skogkatt, består av två stavelser skog och katt. Eftersom den första stavelsen börjar på s + k medför det att k är oaspirerat, den andra stavelsen katt börjar med k och ska vara aspirerat.
Om då ser till slutet av första stavelsen skog så slutar det på tonande klusil (g). Och nästa stavelse börjar på tonlös klusil (k). Tonlös vinner alltid över tonande, men det låter konstigt att säga "skokkatt" och just därför blir det helt naturligt att uttala med ett s emellan klusilerna g och k. På så sätt börjar båda dessa stavelser med oaspirerat ljud i stället för skog (oaspirerat) och katt (aspirerat). Tonlösa klusiler är alltid aspirerade ordinitialt.
Jämför med andra ord i det svenska språket så är det lättare att förstå varför folk stavar skogskatt i stället för skogkatt. Det heter ju till exempel havsörn och inte havörn.
Slutsatsen är att det handlar om att många stavar det så som man tycker att det låter.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Till T.S Svar nej, betala inte så mycket för en katt med okänd bakgrund som ej är vaccinerad. Du stödjer enbarbat en BYB. Köp antingen en rasren katt eller köp en från ett katthem där de är vaccinerade, chippade och kastrerarade det senare om det är en vuxen katt. Eller från någon som räddar katter privat.
#17 & alla andra stavningspoliser ;) Skämt å sido, varför skriva så nu då då det var en helt vanlig människa som skrev en fråga på iFokus? Hon är inte uppfödare.. Kan man inte svara på frågan istället för att vara snorkig och säga att det inte är en ras? Jag tycker det är otroligt larvigt, sandlådenivå. Och fan om man skulle vara dyslektiker…
Folk som har en Norsk skogkatt(stamtavla) vet dag det är för skillnad på en sådan och en Norsk skogskatt (utan stamtavla som oftast inte har mer skogkattblod i sig än en siames) . Därför är de noga med att skriva just Norsk skogkatt och inte Norsk skogskatt. Folk som har en låtsas skogis vet i regel inte om den skillnaden, och skriver därför skogskatt.
Sen finns de lite mer slipade som vet om skillnaden och skriver Norsk skogkatt i annonsen, men nämner att den saknar stamtavla så där lite i förbifarten i slutet i annonsen.
Mitt tips är att istället för 3500 kr lägga 5000 kr på din nya katt och att du då vänder dig till en seriös uppfödare av Norsk Skogkatt (om det är den typen av katt du vill ha). Då får du en veterinärbesiktigad, vaccinerad och chipmärkt kattunge efter friska föräldrar som ser ut som en skogis. När blandrasavlare/BYB tar ut de priser som du nämner är valet solklart. Lycka till! :)
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex
#25 Fast är man seriös och har dyslexi så ser man ju till att göra något åt det när man skriver en annons.
Antingen kan man be någon läsa igenom det man skrivit innan man publicerar det, eller så kan man redan i början av annonsen påpeka att man har dyslexi, därav stavnings- och grammatikfelen i texten.
När det gäller att stava kattens ras rätt, även med dyslexi, så kan man ju alltid ha stamtavlan nära till hands och bokstav för bokstav skriva ut kattens rasnamn korrekt. Bara för att man har svårt för bokstäver så behöver man ju inte ha mindre intellekt
Och visst, TS är inte uppfödare, men det betyder ju inte att man inte kan påpeka att skogSkatter med största sannorlikhet är hederliga huskatter, och därmed inte en ras i sig, till skillnad från skogkatter.
#28 Har jg sagt nått om annonser? Jag pratar om vanligt folk som skriver om sina katter o tom ajfånjäveln stavar norskskogkatt med S! Så jäkla löjligt att haka upp sig på en enda bokstav.
#29 Det är bara så konstigt att det alltid just är på rasnamnet som de är dyslektiker på, medan det andra skrivs rätt.
Sandlådenivå -.-
Men det handlar ju om annonser, när alla vi andra snackar om det. Det är ju där man säljer sin katt.
Det hela handlar om att KÖPA en katt där ägaren påstår att denna HUSKATT minsann är till hälften raskatt. Sen till råga på allt så stavar de rasen i fråga fel.
Det gör ju att man får lite misstankar om hur genuin säljaren är :)
#29 Nej, du har inte sagt något om annonser, men tråden i sig handlar om annonser, eller snarare en viss specifik annons TS sett.
Och är det sandlådenivå bara för att man påpekar att rasen stavas och uttalas Norsk Skogkatt, med 2 stycken S och inte 3?
Och är det sandlådenivå att påpeka att de som annonserar om Norska Skogskatter (med 3 s), med största sannorlikhet har ett gäng huskatter hemma?
Jag köpte en katt av denna annonsören förra året och känner nu i efterhand att jag blivit lurad. Jag var "ung och dum" och föll pladask för katten på bilden i annonsen. Alla sa att jag var dum som tingade en kattunge till hälften norsk skogskatt med en okänd pappa. Ingen hade lyft ett ögonbryn om katten kostat 500 kronor men hon kostade 2500 (priset har höjt i år). Jag struntade i vilket för jag ville ha just den katten! En fint tecknad sköldpadda :) Jag åkt i alla fall upp och hämtade kisen på bestämt datum. Jag hade inte sett kattungar på många år och tänkte väl inte på att hon inte skulle vara 12 veckor gammal. Det verkade (för mig som inte har någon större koll på någonting) logiskt att katterna hade åldern inne den dagen. När jag sedan visade upp henne för en vän till familjen som är väldigt kunnig om katter, så trodde hon inte ett skvatt på att katten jag köpt var 12 veckor gammal. När jag mejlade och frågade om födelsedatum så visade sig att katten bara var 10 veckor. Jag borde ha gjort någonting redan då, åkt tillbaka med katten eller åtminstone ring och läxat upp henne. Dock var jag för feg för det, rädd för att hon skulle ta tillbaka min älskade katt. Mamma tvingade mig dock till att fråga ifall hon var vaccinerad och avmaskad, som jag inte heller frågade (jag vet, jag låter oseriös och dum, men jag har lärt mig en läxa och kommer aldrig mig köpa en katt utan att fråga om mer information!!). Jag fick aldrig något svar på det.
I förra veckan hittade jag annonsen jag skrev om, och blev genast sur och butt. Det jag fick veta när jag köpte min katt, det var att kattmamman hade parat sig oplanerat med en okänd katt. Okej en gång (inte ok det heller), men att sedan släppa ut katten nästa år igen, samma tid, och få hem en katt med ungar? Det låter inte oplanerat i mina öron! Hur som helst kände jag att jag nu hade chansen att få veta lite mer om det jag borde fått veta förra året. Så jag mejlade henne från mammas mail (tänkt ifall hon kände igen min) och frågade ifall katterna var renrasiga, vaccinerade, avmaskade, hade stamtavla och ifall man fick med något papper på dem. Jag fick inget svar av henne. Efter en dag var jag ännu mer nyfiken, så jag klurade ut mitt lösen till en gammal mailadress och frågade henne ifall katten var renrasig, vaccinerad och avmaskad. Nej, mamman var norsk skogSkatt men pappan var
okänd
. Den var avmaskad men hon svarade inte på ifall den var vaccinerad. Jag mejlade tillbaka och frågade när dom var födda, men fick bara till svar att dom var leveransklara 17-18 maj. Jag mejlade igen och frågade hur gamla dom var vid leverans, tydligen 12 veckor.
Sedan frågade jag varför hennes katter kostade 3500 när dom inte var vaccinerade och då pappan var okänd. Jag berättade även att jag köpt katt av henne förra året och att jag känner mig lurad. Näär jag fick svaret imorse vid frukostbordet höll jag på att sätta tuppen i halsen. Jag satt som ett frågetecken.
"
Den som kontaktar mig och är Seriös får mer info och fakta vad som ingår i priset !!
Kände att du endast var ute efter att snoka och inte alls var ute efter någon kattunge.
Varför lägga ner tid och energi på att skriva allt detta??
Har du inget bättre för dig?!
Som sagt den som är seriös och intresserad på riktigt på betydligt mer fakta om kattmamman och pappan!
Vacc , vet besiktning och avmaskning doldafel försäkring.
Men DU verkar inte ha ett bättre liv än att blanda dig i andras!
Skicka inte till mig igen och "låtsas" vara intresserad för att få fram info! Du fick ju ändå inte fram sanningen… För du verkar skum!!! Hoppas det tog mycket av din tid att skriva ett långt mail till mig angående katterna som inte du inte ens vet något om.
Skaffa något vettigt att bry dig om!!!
"
Är man en oseriös köpare om man frågar vad det r man får för pengarna? Efter köpet av henne har jag insett att mina frågor var exakt sådana som man borde fråga vid köp av ett djur. Jag var oseriös när jag köpte Esthla eftersom att jag inte plockade på mig information om min katt. Men tydligen är jag oseriös nu med?
Och varför kan hon inte berätta för en så okunnig och oseriös kattköpare som mig att katten är vaccinerad? Är det en superduper stor hemlis? Är det bara dom som genomför köpet som får veta allt om katten? (vilket man uppenbarligen inte får).
Det roligaste av allt var ju ändå att dom seriösa får veta mer om den okända pappan. Jag kan ha lärt mig fel betydelse av okänd när jag var liten, men betyder inte det att man inte vet vem som är pappa?!!
(Av "erfarenhet" vet jag att det i alla forum finns personer som gillar att fokusera på annat än det trådarna handlar om. Jag kan verkar okunnig om kattköp och sådant, men jag är uppvuxen med katt och vet hur katter ska tass om hand. Mina katter har ett bra liv, får bra mat, tas om hand då de blir sjuka osv. Så jag vill inte höra att jag inte borde ha katt eller något liknande. Jag ångrar att jag genomförde köpet men jag lärde mig. Den andra katten jag köpte frågade jag allt om! Trots att hon bara kostade 200 kronor) :):)
Det jag vill få ut av den här tråden är ifall jag bör göra någonting mer? Jag känner mig skyldig att hindra andra från att bli lurade då jag får känslan av att hon säljer dyrt för en ficka. Det kan ju stämma att katterna är vaccinerade osv, men det känns ju lurigt att hon inte vill nämna det varken i annonsen eller då man frågar? Jag kan absolut inte ha låtit oseriös i min första fråga till henne!
Ska jag mejla blocket och berätta att hon verkar lurig, så att dom kanske plockar bort annonserna? Eller ska jag bara låta det vara?
Skickar med en bild på min kise som jag föll för :)
Du kan iaf meddela människan att du anmäler henne till Lst om kattungarna lämnas iväg innan de är 12 veckor gamla.
Själv letar vi smått efter en till katt oxå och kollar dagligen på olika katthem och blocket. Jag anser att 1000kr är dyrt för en huskatt men ger gärna den slanten OM det kommer från ett katthem :) Så mitt tips till dig TS är att du kollar även på katthem snart har de överfullt med en massa kattungar även där och även med lite längre päls ibland.
#36 Jag är inte ute efter någon katt nu. Jag har två stycken redan varav den ena köpte jag förra året av annonsören jag skriver om. Jag insåg efteråt hur "lurad" jag själv lät mig bli av denna oseriösa "uppfödaren" och vill nu försöka sätta käppar i hjulet för henne. Dels för att inga fler ska bli "lurade" och dels för att hon ska sluta upp med att låta okända katter betäcka hennes katter som hon sedan tar ut ett så högt pris på utan att ens vaccinera dem. Trots att jag älskar min kise så ångrar jag att jag inte tänkte ett snäpp längre innan jag la 2500 kr i näven på henne.
Men alla katter jag köper i framtiden ska jag köpa från katthem eller ta hand om från annat håll :)
#36 Fast, 1000kr för en katt som är vaccinerad, ID-chippad, och vet besiktad är väl inte alls så dyrt då det lär knappt täcka alla omkostnaderna? Eller så missförstod jag dig.
#36 Hur kan 1000 vara för dyrt för en huskatt? Att vaccinera och id-märka en katt går på ca 1000. Är den sedan också kastrerad så är det en riktigt bra affär för dig att bara betala 1000. Eller du tycker att andra ska betala veterinärskostnaderna för din katt?
Varför inte be om att få se utgifterna för alla katter innan man köper dom, så att man inte betalar mer än vad de kostat uppfödaren. För de ska ju inte få tjäna på sin hobby.
*ironi*
#40 Jag tycker inte att kattungar skall kosta så mycket mer än vad uppfödaren lagt ut på dem, så jag tycker det var ett bra förslag du kom med. Men du verkade inte mena det egentligen, eller?
Skall man avla så skall man väl ändå främst ha kattens bästa i tankarna, inte sitt eget bästa - dvs pengar. Katten skall komma i främsta hand, tycker jag, inte att tjäna pengar.
#37 Det är många som gör samma misstag som du gjorde förra året, men det är ju bra att du har upptäckt det iallafall så du inte gör om samma misstag igen och nu istället kan varna andra. Jag tycker det var jättebra att du skrev till henne och berättade att du kände dig lurad. Hon vet att hon gör något som inte är schysst, och därför svarade hon som hon gjorde, att ingen skulle lägga sig i.
Hennes svar var ju närmast komiskt. Hon skriver att hon vill ha seriösa köpare, men i själva verket är det ju oseriösa köpare hon är ute efter som inte frågar något om katterna. Just eftersom hon är oseriös själv och inte vill att folk skall komma på att hon är det. Därför blev hon ju sur på dig, eftersom du kom på just det. Eftersom du fick hem en katt som var under 12 v. förra året kan du ju anmäla henne till länsstyrelsen.
#41 Nej, jag tycker att det är orimligt att bara ge vad uppfödaren haft för faktiska kostnader för just den katten.
#41 Det är ju gärna mer utgifter kring en uppfödning än vad bara en specifik unge kostar att föda upp.
#34. Men säljaren hade ju rätt, du var ju inte seriös i din förfrågan. Kan förstå att annonsörer blir trötta på folk som inte har annat gör sig än att maila, låtsas vara intresserade och "informera"'. Du får nog faktiskt skylla dig själv. Folk har för mycket fritid :) Maila till ansvariga för annonsering istället om man misstänker olagligheter.
#34 Jadu det var väldigt många lustiga lögner i hennes mail. Du skulle fått veta mycket mer om den okända pappan, om vaccinering etc? Jösses vilket stolpskott till "uppfödare". Ännu roligare att du enligt henne är oseriös men ändå gärna fick köpa en katt av henne. Så ska man tolka som att de som är seriösa får info, och de som är oseriösa får köpa? :) Hon håller ju inte ens koll på vad hon skrivit i tidigare mail, stackaren.
Jättefin kisse är det hur som helst! 🙂
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
#44 Jo det var hon, för hon vvar smart nog att inse att hon inte skulle få något svar alls om hon direkt skrivit att hon kände sig lurad. Enligt vad jag kan läsa av det TS skrivit har inget olagligt begåtts, men det som diskuteras är ju oseriöst folk som vet att att utnyttja köpare som inte kan eller vågar fråga saker. Visst får köparen skylla sig själv, men det är ju inte OK nånstans i alla fall.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
#44 Japp jag har väl för mycket fritid men skyller på att jag varit sjuk och inte haft bättre för mig ;)
Eftersom jag själv känner mig lurad, trots att det till största del var mitt egna fel som inte kollade upp ordentligt så vill jag inte att fler lika "dumma" som mig ska köpa katt av henne. Katterna är superfina och hur goa som helst och förtjänar bra hem, men ifall alla bara köper och ser nöjda ut så kommer hon fortsätta bedriva hennes, enligt mig, oseriösa uppfödning. Skulle mina innekatter, som än så länge inte är steriliserad, kommit ut och blivit på smällen, då skulle jag aldrig skriva i en annons att dom är (okej nu är mina katter lite vad som helst) norska skogskatter. Jag hade varit ärlig direkt och skrivit allt som ingår i priset, jag hade varit ärlig och skrivit att katternas pappa är okänd. Personer som bara vill ha en katt att kela med blir inte skrämda av att pappan kan vara vad som helst. Där emot så hade jag aldrig tagit 3500 kronor för dessa ungarna om jag inte hade vaccinerat dem. Hade jag bara avmaskat dem så hade jag sålt dem för ca 500 kronor. Ett pris som inte avskräcker den målgrupp jag vill sälja katterna till men ändå inte är för billigt för att vem som helst ska köpa katten.
Självklart skulle jag kunna anmäla tjejen hit och dit, men jag kände ändå att det var värt ett försök att se ifall jag kunde ta kontakt med henne själv först och berätta att det hon gör är fel. Som #46 säger, hade jag sagt direkt att hon var oseriös och att jag kände mig lurad, då hade jag aldrig hört av henne, så som det blev då jag mejlade henne från mammas mejl först. Jag har ingenting att gå på när det kommer till att anmäla henne, jag vill gärna anmäla för att Esthla bara var 8 veckor, men hur ska jag bevisa det? Jag hade sms kontakt med henne förra året och beviset finns i telefonen som inte längre är vid liv. Det enda jag kan göra, och som jag gjort, det är att mejla blocket och förklara mina misstankarna. Jag har inte fått något svar från dem så det verkar inte som om dom tog det på allvar. Jag försökte i alla fall.
Förmodligen är hon fullt medveten själv om att hon inte är helt ärlig, därav det konstiga svaret jag fick med. Jag hittade en till annons på hennes andra kull, där hade hon lagt till en bild på katternas mamma, som faktiskt var en norsk skogskatt (så lite ärlig är hon i alla fall) och hon skrev även att dom var avmaskade. Men ingenting om att dom är vaccinerade så antagligen var svaret till min kompis korrekt och det sista svaret till mig fel!
Jag hoppas i alla fall att hon svarar ärligt till andra köpare då dom frågar och att hon inte kommer med så där sura och tvära svar ifall dom frågar varför priset är så högt.
# 47 Bra gjort av dig.👍 Om någon luras så ska denne sättas åt.
#48# Haha ja eller hur. Och när man sen ser tillbaka på sitt liv så kan man glädjas åt att man spenderat sin tid på att maniskt "sätta åt" så många man kunnat hitta som man bestämt innan att de är lögnare. Det låter som en jättebra ide. Sen kan man ju fundera på vem förloraren är i slutändan :)
Jag skickade in en insändare till Hallandsposten i förra veckan och varnade blivande kattköpare för att bli lurade. Jag berättade lite om hur jag själv blev "lurad" osv. Såg idag att den kommit på en halvsida i tidningen! Jag hoppas hon läser och känner sig träffad!
Dessutom så såg jag precis att hon lagt in en ny annons men nu kostar katterna bara 1800 kr!! Fortfarande lite för högt pris enligt MIG, men ändå mer rimligt än 3500!!