Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2983 ggr
Pixiepussel
0

Gelatin till katter

Jag har läst här på sidan att det ibland kan vara svårt att få i katter tillräckligt med vatten om de äter torrfoder. Delfiner (i fångenskap) har ibland samma problem. På Kolmården experimenterar man med gelatin i vatten för att skapa ett roligare sätt för djuren att få i sig vatten. Är det någon här som testat att ge "jello" till katten? Vad tror ni, skulle det kunna funka som komplement?

Pixiepussel
0

Ingen som tycker det låter varken bra eller dåligt? Själv tror jag det skulle kunna funka om bara katten tycker om konsistensen..risken är väl att de inte äter utan mest leker.

IceJossan
1

Jag har verkligen ingen aning :o

Pixiepussel
0

Haha, nä, inte jag heller. :-) men måste nästan pröva, är nyfiken. Gelatin är ju helt animaliskt så kan ju iaf inte vara farligt för katten?

Silvestris
1

Har aldrig provat, men det kan säkert funka. Tricket är väl att få det att lukta intressant. Kattmynta kanske? Sedan kan man ju frysa blod också och ge om man vill.

Afturelding
2

Man kan säkert koka egen buljong också utan salt att ha som smaksättare, det kan ju vara rester från middagen när det inte är så noga med smaken (för er som äter kött då alltså, hos oss blir det ingenting då jag inte tror att katterna uppskattar smaken av broccoli och morot 😉)

Men jag tror det är en ganska bra idé, jag vet en del katter som tycker om att slicka i sig gelén från blötmat och lämnar bitarna. Det blir ju lite samma sak.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Pixiepussel
0

Spännande! Ja, konsistensen var tydligen viktig för delfinerna också, man fick experimentera med olika mycket gelatin i vattnet så det inte blev för hårt eller för löst. Som #5 säger så tycker katter om gelé så man kanske får testa med ganska låg dos gelatin för att det ska funka? Kul inte med kattmynta eller buljong! Börjar ju bli värsta desserten dethär. :-)

Labolina_73
0

borde ju funka… :-)

Pixiepussel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär glada var delfinerna när det vankades jello.

[RMSLiners]
1

Nu gäller detta hundar men nämns smått om katter också. Tycker även att sista kommentaren i den tråden är vettig. jag personligen ser ingen mening med att ge gelatin när det finns enklare lösning som att tex byta från torrfoder till blötfoder om man vill att katten ska få i sig mer vatten. 

http://barf.ifokus.se/discussions/4ff079bad4ebea391a00f6c3-gelatintillskott-och-torrfoderfarskmat

annzoo
0

som #9 säger finns det enklare lösning att få i katten mer vätska tex fontän, fler vattenskålar mm

Whirlie
0

Jag hakar på och berättar att jag stjälper på 2-3 msk vatten på min katts blötmat. Hon får en halv portionspåse (85g) blötmat morgon och kväll, så totalt blir det 4-6 msk vatten genom maten. Hon älskar sin blötmatssoppa och slickar i sig vattnet till sista vattendroppen. Och jag märker jättestor skillnad på hennes kissklumpar efter att jag börjat med detta. Nästan så jag oroar mig för att hon får i sig för mycket vatten.