Svårt dilemma
Vi har haft regelbundna besök av en skygg katt på gården, som jag märkt under senare tid har velat bosätta sig hos oss. Jag har slängt mat till katten och blivit mer och mer accepterad, och för några dagar sedan erbjöd jag burkmat vilket han tyckte var så gott att han lät mig försiktigt känna igenom honom på kroppen. Jag upptäckte då ett stort bråck, så stort att det nästan hängde till marken.
Jag har pratat med mina föräldrar om att operera honom, men mamma (som är kattallergisk) totalvägrar att "ha en skygg katt inne i två veckor". Det enkla valet är att låta en veterinär döda honom, men det tycker jag är så tragiskt då han verkligen verkar trivas här och självklart vill leva vidare. Finns det någon hjälp att få i ett sådant här läge, katthem t.ex.?

Ta kontakt med närmsta katthem och hör med dem. Risken är ju att bråcket blir inklämt och då kommer katten att dö en plågsam död.
Har du möjlighet att erbjuda dig att betala op om katthemet kan ta in honom så kan det ju vara en lösning.
Stolt ägare till tre La permer
Lägg in detta även på Hittekatter i fokus, där tror jag att du kan få många goda tips och råd.
Om det är en hemlös katt så finns t ex Chickas minnesfond där man kan söka pengar för veterinärvård, om det skulle vara problem rent ekonomiskt.
När det gäller katthem så ska du självklart ta kontakt med ett antal sådana. Dock brukar de ha fullt, spec. så här års då det är många kattungar som behöver hjälp… men be ändå att få ställa katten i kö till katthemmet om de inte kan ta emot misse direkt. Vet inte var du bor men ibland kan det löna sig att vända sig till ett större katthem längre bort, d v s de kan ibland ha större chans att ta hand om katten.
Se också till att katthemmet du vänder dig till är ett no-kill katthem som verkligen tar emot blyga/skygga katter och inte väljer att avliva misse (annat än om det är medicinskt nödvändigt). Alla katthem tar inte emot blyga/skygga katter.
Men lägg in detta på Hittekatter i Fokus också och skriv var i landet katten finns så ökar chanserna att hjälpa misse.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Har ni ingen bod ute? Garange? Eller ett eget rum han kan bo i som du lovar dyrt och heligt att storstäda efteråt? Eller om du känner någon som kan ställa upp i några veckor bara??
Jo det har vi ju, det har jag faktiskt inte tänkt på. Skulle det kunna funka alltså, att han lämnas ensam så pass mycket med sitt sår? (Fast jag kan ju tänka mig att det är ett öde bättre än döden i alla fall)
Tack för alla svar, ska skriva på hittekatter!

Ni får ju titta till honom ordentligt. Om du passar på att speciellt be om att de syr såret så att han inte kan få upp stygnen (t.ex. med inåtvända stygn, och den avslutande knuten är helt fristående) samt tejpar över med tunn väldigt bra fästande kirurgtejp. Så gjorde min veterinär när mitt lilla klåfinger kastrerades. Krage var inte att tänka på, den fick hon av sig, men tejpen på såret satt så bra att hon inte fick av den trots ihärdiga försök. Den lossnade först när pälsen började växa ut.