Långhåriga katten Lusse
Var idag hos veterinären med min långhåriga hane Lusse. Varje 6 månad måste han nämligen klippas. Han är 4 år gammal och är en huskatt som uppenbarligen vägrar sluta växa. För 6 månader sen vägdes han tillsammans med en kattbur modell större, då vägde han (tillsammans med buren) cirka 5½ kg. Idag när vi var där så vägde han 5.3kg utan bur.
Han är inte fet utan mera på smalare sidan och veterinären frågade om han har main coon i sig. Han är ju en långhårig huskatt så jag har ingen aning vad som finns i honom men kan detta stämma? Skulle han växa färdigt långsammare om han har något sådant i sig? Eller finns det även huskatter som växer färdigt långsamt? Han är ju ändå 4 år….
En bild på nyklippt Lusse samt sambons fötter 😉
Man brukar säga att ju större katt, destå längre tid växer dem. Så stora raser som main coon och norsk skogkatt växer länge, ofta tills de är 4-5 år gamla. Tror tex att min Norska hane som är 5 har börjat sluta växa, han ligger nu på ca 6,5-7kg utan att vara tjock.
Men det finns väldigt storvuxna (inte storvuxna som i tjocka) huskatter med, huskatten min mamma hade när jag var liten vägde mer än min nuvarande norska hane utan att vara tjock.
Ok bra att veta. Hoppas han snart slutar växa för mina katters gemensamma transport är snart för liten :-)
Vilken stilig kille :-D
Varförr måste han klippas?
Vilken fin kille du har :)
Det är svårt att se på dessa bilder om han har några av de typiska drag som en MCO har. Det behövs i så fall tydligare bilder på ansiktet, både framifrån och i profil. Är han kastrerad? Jag tycker inte att 5 kilo är speciellt tungt för en vuxen (ev. kastrerad) huskattskille.
Mina MCO-killar väger 10 respektive 7 kilo och de är 2-2½ år och kastrerade båda två, men med olika föräldrar och därav storleksskillnaden. En MCO är inte endast en "stor katt", utan även övrigt utseende, psyke, osv osv osv…
Men det är en jättefin huskatt du har, och med mjuk fin päls ser det ut som :) Undrar också varför ni måste klippa honom hos veterinären?
//Jossan
Min ena britt vägde 2 kg vid 13 veckors ålder. Nu väger han 6 kg vid 1 års ålder och han är inte tjock. Och han kommer att växa 2 -3 år till.
#5 + 6
Han måste klippas då pälsen blir tovig och han vägrar låta mig borsta den tillräckligt. Vi har märkt att det räcker med cirka 6 månaders mellanrum (ofta större) så klarar sig hans päls bra utan störrde inblandning (vi är sams…).
Jag får klippa klor samt kolla mun utan större problem.
Härligt att höra att min katthane verkar vara på nedre skalan av tyngder. Det gör mig glad 🙂 Men jag undrar ännu om han kommer växa?