Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1233 ggr
TrisseCRX
0

Freddi bajsar på fel ställen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var och varannan dag får vi här hemma plocka upp efter Freddi på olika ställen i huset. Vi har två olika kattlådor på olika ställen och hon går på de också. Är det någon som vet vad det här kan bero på? Är det kattsanden eller är det någonting annat? Det händer ibland att hon kissar på golvet också.

Missne
3

Hon kan vara sjuk, urinvägsbesvär, tarmsjukdomar etc. Är hon inte kastrerad kan det bero på det (känsligare för diverse saker). Har det varit så länge och är hon ensamkatt eller inte?

Det kan också bero på:

- hon gillar inte kattsanden (fel grovlek, parfymerad)

- toaletterna töms för sällan (luktar blä för henne)

- stress (någon ny situation som uppstått?)

- hon gillar inte toaletterna i sig (har de tak - inte tak?)

- hon gillar inte var toaletterna står (badrum inte så bra alla gånger, beror på storlek och ventilation, lukter "fastnar" mer i badrum, t ex hall är bättre)

TrisseCRX
0

Hon är kastrerad. Hon bodde förut med fler katter men flyttade hit precis i början av februari så nu är hon ensamkatt. Vi rensar ohc tömmer kattlådorna flera gånger om dagen, varje gång det är någonting i den. Det finns inget tak på någon av kattlådorna för de vägrade hon gå in i. Jag vet inte om det har varit så länge eftersom vi bara haft henne sen februari och de förra ägarna har inte heller sån stor koll eftersom de hade flera katter. Men det kan ju vara att hon är relativt nyinflyttat då eller?

Missne
0

Hm. En ny situation i och för sig men det har ju gått en tid. Men samtidigt har en katt väl börjat med en rutin så är det lätt hänt att den fortsätter. Vad har ni för sand? Vet ni vad de förra ägarna hade för sand? En finkornig parfymfri klumpbildande brukar de flesta katter gilla. Ha ett ordentligt tjockt lager typ 15 cm och ha stora lådor. Inte i badrum. Hur stort bor ni? Om det är väldigt stort kan ni pröva att begränsa hennes utrymme ett tag, t ex bara vardagsrum och hall eller nåt. Hur beter hon sig innan hon går på toa och gör på fel ställen - har ni märkt nåt sånt? Ignorerar hon då toan totalt eller kollar hon den först/går i närheten av den, springer omkring först, etc?

Jessicahagstrom94
0

Kan inte säga nåt vettigt svar, men åh vad fin hon är! Hoppas det löser sig för er :)

[helenal]
0

Skaffa en till kattlåda.:)

LoAEmma
0

Tycker ändå spontant att det känns som förändringen i boende kan ha orsakat störningen, hon har ju heller inga kompisar i sin nya bostad?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

TrisseCRX
0

#3 De första veckorna hade vi kattlådan i badrummet, men då gick hon bara på "toaletten" utanför badrummet. Men när vi sedan flyttade ut kattlådorna till "Matsalen" och våran hall så gick hon där ett tag. Det är nu på senare tid som hon bajsar eller kissar på golvet nästan varje dag.  Hon kommer alltid och säger till när hon har gjort något på golvet och visar vart. Hon har två speciella ställen där det ofta ligger någonting. Vi bor ganska stort, 170 kvadrat tror jag att det är. Vi har den där finkorniga parfymfria klumpbildande som du pratar om tror jag, jag vet inte riktigt vad den heter, mamma har bättre koll på varorna, haha! Antingen går hon på toaletten på natten eller när vi äter kvällsmat.

TrisseCRX
0

#4 Tack så jättemycket! Hon är så go så! 😃

TrisseCRX
0

#6 Hon är omplaceringskatt för att hon inte trivdes med de andra katterna och hundarna alls. Förutom att hon går på toa på fel ställen så är hon verkligen hemma här, det märks! Men ja, det kan ju bero på att hon ganska nyligen flyttade, det är egentligen troligast.

LoAEmma
0

Ja hon är verkligen jättefin!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

the-fat-cat
0

Om det är speciella ställen hon går på så kan det ju vara för att hon känner att det luktar precis där och sen fortsätter att göra ifrån sig på samma ställen. Har läst iaf att det kan vara så. Även om man har tvättat och skrubbat så att människonäsan inte känner nån doft kan ju katten känna det.

Det finns tips på vad man kan göra i sådana situationer, den första är ju att försöka sanera ordentligt - finns speciella rengöringsmedel för sådant, tror jag.

Feromoner, i sprayform eller sådan som man sätter i vägguttag kan också hjälpa, om det beror på allmän stress.

Eftersom katter inte dassar där de äter, kan det också hjälpa att ge henne nåt ätbart där hon brukar göra ifrån sig, så att hon inte längre förknippar platsen/platserna med att gå på toa.

Om det funkar kan ni ju också pröva att flytta lådorna till de ställen hon kissar/bajsar på, eller ställa dit extralådor, för att se om hon hittar nya platser eller inte. Om hon inte börjar göra på nya ställen så kan det ju bero på att hon helt enkelt har börjat förknippa de ställena också med toalettbehov, förutom de lådor som finns. Gentemot om det skulle vara något slags protest, eller bero på fysiska besvär, då hon kanske hittar nya ställen.

[Saga SilverTass]
0

Min förra katt hon kissade framför dörren o i tvättkorgen o på sådana ställen som jag kunde se direkt.

Det visade sej att hon hade urinsten. Hon hade ont o ville tala om det för mej genom att kissa på fel ställe.

Hon fick medicin och specialfoder. 

Ungefär vart 3:e år fick hon besvär men då förstod jag när hon visade mej och vi åkte till veterinären för en ny kur.