Hjälp med färg!
Har precis fått en kattunge ur min pojkväns kull som tillsvidare ska bo kvar hos honom tills jag inte bor hemma längre, självklart är jag där ofta och hälsar på honom. Har dock aldrig sett färgerna ungarna har någonsin tidigare.. Mamman är en svartvit korthårig bondkatt och pappan är tyvärr okänd, men ungarna har börjat bli långhåriga och som sagt är färgerna ganska speciella så misstänker eventuellt någon slags raskatt. Behöver hjälp med färgerna på pojkarna, skulle vara intressant att veta!
På bilden är min pisse, den ljusaste. Han är riktigt mörk i botten om man särar på pälsen.

Men så söta!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ser ut som om att kattungarna är frostade enligt mig (särskilt tycker jag att nummer två är). Så de lär bli svarta när kattungarna blir några veckor äldre.
Maskad är den förste antagligen inte. Ser inte ut som det för mig, och maskning kräver en dubbel uppsättning (så om mamman är en "typisk bondkatt" så är sannolikheten ytterst liten). Långhår finns även hos huskatter och är inte unikt för endast några raskatter, och även samma gäller när det kommer till ovanliga färger. Du får hålla oss uppdaterade hur de söta kattungarna och deras färg utvecklar sig!

#2 Tack, håller med dig!
#3 Oj då, helsvarta? Tycker de ser ut att vara ganska blåa i tonerna, ska försöka ta bättre bilder imorgon när jag åker dit.
Han han fortfarande mask, fick en bild av min pojkvän idag (nedan), ganska kass kvalité men man ser ju tydligt masken. Har inte sett de på ca en vecka, men alla verkar fortfarande ha samma färg. Kan lägga upp bild på när de är några dagar gamla också ifall att det skulle hjälpa. Ska som sagt försöka ta bättre bilder imorgon!
Haha, jo kom på det nu när du sa det.. Detta är min allra första katt så är inte så jätteinsatt i katter än tyvärr, läser på för fullt.

Jag är ingen expert, de ser absolut frostade ut för mig. Maskade kattungar föds vita, och sen utvecklar en maskning sakta under dess kattungetid och ungkattstid. Maskade katter med svart pigment kallas brunmaskade och är rätt så ljusa när de är unga, sen kan mörkheten när de är äldre bli olika.
Eftersom de är hanar, och du sa att mamman är svart, så lär de bli svarta, eller om bilderna är dåliga och inte visar det, blåa. De kanske kan bli smoke? Jag vet inte hur kattungar som är smoke ser ut. Kanske någon här som vet?
Edit - hittade lite länkar med info, bilder och sånt om frostad päls/feberpäls
http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/4d717463b9cb462233081d07-frostade-katterungar
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13966627&postcount=36

Här är länkar till några kattungar som haft liknande märkliga färg - alla blev svarta/svartvita.
Att kattungarna blev sånadär kan ha att göra med att mamman hade en infektion i kroppen under dräktigheten (enligt vad jag hört, inget jag VET). Kanske ska mammakatt kollas upp hos veterinär? Detta stämde i alla fall på en kattfamilj jag var kontaktperson åt. Mamman inkom pinnsmal och seg, blev efter några veckor dödssjuk men klarade sig mirakulöst nog och blev helt frisk. Ungarna hade den märkligaste päls jag sett - feberpäls eller frostad päls kallar man det.
Här är en annan katt med en annan typ av "märklig" färg. Vi trodde att de skulle bli brunmaskade (som en brun burma) men de blev svarta! Fast täckfärgen är lite svag så de är mörkbruna. Men masken är helt borta. Hanen på bilden hade syskon som såg precis likadana ut - så här ser ena systern ut nu.
#8 Många svarta katter har brun färg i sig och kan bli rätt så brunaktiga. Svart kan vara en svår färg att avla på har jag hört.
Man börjar se att de blir mer och mer svarta, men det frostade kan ta upp till ett år att försvinna.