Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3320 ggr
[klisterbomb]
0

Bygga en utomhusbur

Hallå!

Det är så att jag har två nakenfisar här hemma och vi ska snart flytta ut till en liten stuga i vendelsö här i stockholm. Grejen är den att stugan inte är så jättestor och därför vill jag bygga som en utomhusbur precis utanför ett fönster så att det bara är att öppna så att de kan gå ut och in som de vill. 

Från början tänkte jag att det är ju endast att bygga en kubformad ram utav trä och klä in i hönsnät eller liknande, men då kom jag ju på att skulle det t.ex. börja regna så kommer ju alla bäddar, leksaker m.m. som ligger där i bli helt förstörda om man inte springer ut och lägger på en presenning eller så. 

Så nu letar jag tips på hur man skulle kunna gå till väga! Är det någon som har byggt en egen utomhusbur så får ni jättegärna lägga upp bilder! 

Den ska alltså vara stor så den blir som ett extrarum åt kissarna. Sen vill jag att de gärna ska kunna få in friskluft via t.ex. fönster och man måste ju även kunna gå in och ut i buren för att göra rent eller ställa in saker osv. 

Alla tips är välkomna! :)

EstherVess
1

Jag har bara byggt åt höns o amazoner ;) men jag tänkte att det borde ju funka på ungefär samma sätt.. Vi har klätt in en altan på ett uthus till katterna, o då klädde vi med plexiglas, kan bli dyrt, men snyggt.. Jag skulle bygga som du tänkte med träram och klä med hönsnät, sen lägga tak uppepå av plastrak eller plåt…

CatchFatch
1

Kolla på kattstatus.se :) Många olika inspirationer! - Gå in på Bygg till katt !

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Missne
1

Jag har byggt en innätad pergola, inget tak (förutom nät som går in en halvmeter på alla sidor för att garantera att inte Isme Houdini tar sig ut). Den är fäst med stolpar 95x95 mm i stolpskor. Det blir rejält det. :-) Sen urtag i dessa stolpar så att man lägger tvärgående takbjälkar 120x45 mm. Nedtill gjorde jag som ett litet staket fäst på stolparna av 95x22 mm så att katterna kan kika ut men frigående påhälsarkatter inte syns så bra så att mina missar inte blir upprörda i onödan… Nätet är svart rådjursnätet 2 cm rutor. Sen gjorde jag en trappa från fönstret eftersom det är rätt högt.

[klisterbomb]
0

#1: Men det med hönsnätet, även om det är tak uppepå så lär ju sakerna bli blöta hur som helst.. Men man skulle ju kunna bygga ett hus med en altan, som du sa! 

#2: tack!

#3: har du någon bild? :)