förvildad sommarkatt under mitt hus?
Jag har ett ganska så akut problem.
Jag och mina två katter, den ena på 8 månader och den andra på snart tre år, båda två är kastrerade, flyttade i februari i år in i ett fantastiskt mysigt litet hus och har trivts som bara den fram tills nu. Vi har tidigare bott i ett område med ett tiotal andra katter och har aldrig haft problem med revirmarkeringar eller slagsmål.
Sen en tid tillbaka har jag sett en främmande katt strosa omkring runt huset i skymningen. Denna katt verkar inte ta hänsyn till att de redan bor katter på tomten och har vid ett flertal tillfällen startat bråk med mina katter. Två av bråken har lett till att min lille katt fick åka till veterinären.
Jag har knackat dörr i mitt område men ingen av mina grannar vill kännas vid katten eller har för den delen sett katten. Började smått fundera på om det kunnat vara något annat djur som attackerat mina familjemedlemmar, men den teorin krasades, då jag ikväll rusade ut ur huset för att rädda mammakatten från att dränkas av det elaka djuret som mycket väl var en katt.
Katten har många gånger sprungit in under mitt hus och verkar inte särskilt rädd för mig när jag schasar bort den. Min tanke är att det kan vara en förvildad sommarkatt som tidigare bott i mitt hus eller kanske om de gäster som bor i mitt hus på sommaren brukat mata djuret så att de tror att min tomt är dess revir..
Vad ska jag göra för att få bort katten från min tomt? Den är en fara mot mina egna katter och jag känner mig inte trygg med att de är ensamma ute när det börjat skymma. Hur blir jag av med en katt som tydligen aldrig visar sig ute på dagtid?
mvh
Ylva
Tag kontakt med närbelägna no-kill katthem och hör om de har möjlighet att hjälpa dig eller om du kan få ställa katten i kö dit.
Eller:
Låna fälla (om sådan behövs) från t ex katthemmet. Be om råd ang. hur den används eller gå in på Hittekatter i Fokus för att få råd om hur man fångar katt m fälla på bra sätt. Fånga katten, ta den till veterinär för koll av ev. chip-/öronmärkning. Det kan röra sig om en katt som varit på vift en längre tid och som behöver få hjälp att hitta/komma hem igen.
Sätt upp lappar om katten + "lappa digitalt" på olika "upphittat sidor" om katten (t ex på Kattpolisen i fokus, Blocket, facebook-sidor, katthemmens upphittat sidor o s v).
Är misse okastrerad så kan en kastrering få katten mindre "besvärlig" mot andra katter. Kanske kan misse få bo kvar hos dig ("på sitt revir") om h*n är kastrerad och börjar bete sig OK när hormonerna klingat av?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Putt
Tack för tipsen uppkatten!
Jag fick idag veta att katten under mitt hus troligen har bott där i snart två år. Hur kan en katt överleva långdragna vintrar utan regelbunden värme och föda?
Kommer få låna en grävlingsbur av min hyresvärd i helgen och får väl se om jag lyckas fånga in rätt katt, ska även höra av mig till katthemmet i närheten och se om de kan tänka sig att ta emot den eller vad de kan ha för andra idéer om kattens framtid.
tack
y.
Stackars misse som har haft det så. Verkligen dags att han får komma in och får en familj som bryr sig om honom igen.
Jag tycker fortfarande att du ska gå in på Hittekatter i Fokus för att få så bra tips som möjligt om hur du använder fällan, vad du ska tänka på före-under-efter infångning etc. På Hittekatter finns folk med mkt stor erfarenhet av detta. Kanske finns det t om någon där inne som bor i samma område som du och som rent praktiskt kan hjälpa och stötta dig.
En katt som har gått ute ett par år kan vara mkt stressad och skygg till att börja med, vid och efter infångning, eftersom de ofta har hunnit bli ngt "förvildade". Även här finns det en hel del man kan tänka på för att det ska bli så bra som möjligt för alla parter, och även när det gäller detta finns stor erfarenhet inne på Hittekatter.
Kolla noga vilket katthem du vänder till. Vad du behöver hitta är ett katthem som har en no-kill-policy och som även tar emot rädda/blyga/skygga katter som levt ute en längre tid. Alla katthem tar inte emot dessa katter. En sån här liten misse riskerar därför att avlivas.
En katt som har gått ute några år behöver en tid att "landa" sedan den fångats in. Men har den levt med människor tidigare så kommer den successivt att börja "minnas" det igen, och blir då - inte sällan - mycket trogna, tacksamma familjekatter.
Hur kan en katt överleva under dessa förhållanden? Och med den vargavintern som varit? Ja, många katter överlever inte. En katt klarar sig inte på egen hand, i vart fall inte i längden. Inne på Hittekatter har vi sett förfärliga exempel på vad som drabbar katter som gått ute länge. Det helt avgörande är tillgången till mat, skydd, vatten. En katt som den här har därtill en enorm vilja att överleva.
För att underlätta infångningen: börja stödmata katten varje kväll på ett o samma ställe och vid ung. en o samma tid. Ställ ut mat på samma ställe där det är lämpligt att senare ställa en fälla. Var MYCKET försiktig i början med VAD och HUR MYCKET du ger katten. Den här katten kan ha svultit länge och får då ont i magen om den plötsligt får stora portioner mat. Kolla på Hittekatter vad som är bäst, men det lutar nog åt mkt små portioner blötmat. Ställ också ut vatten. = "steg 1"
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sedan borde du få tag i ett katthem INNAN du fångar katten så den har någonstans att ta vägen. De har ofta väldigt fullt så man kan inte bara ringa o tro att de kan ta den direkt.
Det är ju inte konstigt om denna katten försvarar sitt revir mot inkräktare som den faktiskt tycker att ni är så hoppas du har förståelse för det. Jag har själv haft en stor hankatt som ville bo hos mig under trappan men jagade mina katter precis som din. Jag ordnade med katthemmet så allt var klart o sedan fångade jag in honom o åkte in till dem.