Min katt bajsar i sängarna!
Hejhej!
Jag och min familj har ett väldigt stort problem. Vi har 3 katter och den ena av dem bajsar i sängarna, mestadels i min mammas säng. Vore jättetacksam ifall någon som vet kunde skriva vad det beror på, alltså varför han bajsar i sängarna! Han har väldigt mycket energi, och när han är bajsnödig så brukar han springa runt. Min mamma säger att hon inte tänker ha kvar honom längre för hon orkar inte med det, det konstiga är att hon inte ens har gått till veterinären heller för att kolla upp det 😕
Tacksam för ALLA svar,
kram
Kan tyvärr inte hjälpa till med något svar på "varför".
Men när vår ena katt gjorde sådär så ställde vi matskålen på platsen i sängen där hon bajsade. Efter ett ganska kort tag så slutade hon med det!
Vet inte vad det berodde på. Men hon är en mycket speciell och bestämd katt, om man ska säga så 😛
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Förresten, glömde lägga till att han brukar ha diarré, blod i avföringen, han är super spattig, mjaoar och vill ut. Min pappa tror att han är stressad över att vara innekatt, men jag vet inte.. 😕
Blod i avföringen? Har ni ringt veterinär?
#3 Nä, då hade min mamma troligtvis sagt det. Jag vet inte hur ofta det här med blod i avföringen händer, men hänt har det gjort..
Då bör ni absolut ringa och kolla vad dom säger.
Hur många kattlådor har ni?
Var är lådorna placerade?
Vilken typ av lådor (öppna, med huv, med svänglucka)?
Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?
Hur ofta rensar ni lådorna från avföring och kissklumpar?
Sajtvärd Katter iFokus

Katter som har ont i magen bajsar ofta fel.Så kolla upp varför kattens mage är i olag.
Stolt ägare till tre La permer
Håller med #6, dvs. ställ er alla dessa frågor när det kommer till varför katten bajsar i sängen. De går ju ofta annanstans om någonting med/kring kattlådan inte är som det ska, fel låda/fel sand/ fel placering/ för få lådor etc och även om era andra katter tycker det är ok, kan just den katten ha problem med något av ovanstående.
Dock skulle jag kolla upp problemet med blod hos veterinären direkt!
Som de andra skrivit: tänk på vad ni använder för sand och för lådor och var de står. Tre katter vill kanske inte dela låda. Den kanske inte töms tillräckligt ofta och har tillräckligt mycket sand av bra kvalitet etc.
Men blod i avföringen låter som om det är läge för ett veterinärbesök. Hans tarmar/mage mår uppenbarligen inte bra pga av något. En anledning till att han springer omkring kan vara antingen att han inte gillar katt-toan eftersom den är för skitig, eller luktar av de andra katterna (då bör ni ha fler lådor), etc eller så är han hård i magen. En av mina katter sprang också omkring innan, men nu har hon annan mat och är inte hård i magen längre.
Och jag håller verkligen med dig, det är väldigt konstigt att inte gå till veterinär med en katt som verkar sjuk och i stället "inte ska ha kvar honom" längre. Jag blir ledsen på människor som behandlar sina katter så, det är oansvarigt och omoget.
Att katten har diarre är en bidragande orsak till att katten sätter sig i sängen. Om han gått med diarre ett tag så svider det i baken på honom. Svedan förknippar han med kattlådan och vill därför sätta sig någon annanstans. Gärna på ett mjukt underlag med förhoppning att det inte gör lika ont att sätta sig där. När katten gått länge med diarre så blir det ofta blod i bajset. Det kommer från de irriterade slemhinnorna i tarmarna. Ta katten till veterinär och kolla upp varför han är dålig i magen. Kan bero på tex mask, stress eller eller att han inte tål maten som han får. Får ni bara ordning på hans mage så slutar han nog att bajsa på fel ställen.