Sköldpaddor ovanliga?
Letar just nu efter en långhårig kattunge gärna sköldpadda elker gul/röd. Men har hitills inte sett någon? Är lite akut eftersom jag söker sällskap åt min dam här hemna men vill ändå inte välja första bästa. Så är långhåriga sköldpaddor så ovanliga?
MVH Erika :)
Har du kollat hos katthem? (:
//Jessie

Som ett rakt svar på din fråga: Nej, de är vanliga! Paddor överlag är oerhört vanliga, de finns i oändligt många varianter! Korthår är betydligt vanligare än långhår gällande alla färger på huskatter, eftersom korthår är ett dominant anlag.
Svartsköldpadd med vitt eller utan vitt
Svartsköldpadd med mönster (tigré, spotted eller tabby) med vitt eller utan vitt
Blåsköldpadd med vitt eller utan vitt
Blåsköldpadd med mönster (tigré, spotted eller tabby) med vitt eller utan vitt.
Silver/smoke-anlaget kan de också ha, det är ännu en variant på de ovan nämnda, till exempel denna svartsköldpaddssmoken med vitt.
De finns alltså i allt från väldigt mörka till väldigt ljusa, från "storfläckiga" till jättespräckliga, med mörk underull eller vit underull (smoke/silver), med eller utan vitt, med eller utan en drös olika mönster, och som korthår eller långhår.
Har 3 paddor här hemma och mina föräldrar har 2 så nej de är inte ovanliga
Kan nog istället säga så att Sköldpadda är nog bland det lättaste att få fram o borde vara väldigt vanligt.
Det är bara svart/blått parat med svart/blått samt rött/creme parat med rött/creme som inte kan ge paddor. Alla andra färgkombinationer kan ge paddor. ( hos honor)
Ja amber då men dom har jag ingen koll på då de inte förekommer i min ras.
#0 Om det är akut, varför måste det tvunget vara en långhårig padda? Det är knappast färgen på den nya katten som din andra katt ska ha sällskap av. Leta efter en katt som är lik din katt temperamentsmässigt istället.