Kastrerad sent = kissar ofta?
Min hittekatt vet vi inte riktigt hur gammal han är, mellan 2-3 år men kan vara ännu äldre. Han blev ju kastrerad för några månader sen och nu när han är tam reagerar jag på att han verkar kissa ofta.
Kan han ha kvar lite beteendet att "kiss-markera", så att dem ska kissa flera gånger, även fast han gör det på lådan varje gång?
I övrigt är det inge fel, han kisset ser bra ut, blåsan är liten, äter och dricker som han ska :)
PS: För ca 1½ månad sen kissade han blodblandat, då kissade han mycket varje gång han kissa, och kissade bara på mjuka saker, blev veterinär, behandling och hem, återbesök då hade han kristaller som kan leda till stenar, ska på ett nytt återbesök om 2 veckor, känner mig inte orolig då han tömmer blåsan iallafall och inte verkar ha problem eller ont, han kissar bara oftare är min andra katter, men dem andra kastrerads när dem var ca 6 månader :)
Dricker han ofta oxå? Då kan det vara nånting med njurarna. Kissar ofta kan tyda på uvi oxå.. Att han kastrerats sent är ingen anledning att han kissar ofta..
#1 han har fula njurar på ultraljudet men värderna var bra så dem funkar som dem ska men ska ta blodprover 1-2 ggr/ under hela hans liv så man ser tidigt om dem börjar krångla :)
Ja men senast han hade urinproblem kissade han ju mjukt och uvi brukar ha svårt att kissa = sitter länge, gör ont eller liknanade och han går precis som min andra katt men lite oftare bara, kanske 5-6 ggr/dag :)
När vår hade uvi så kissade han ofta. Att kissa onormalt mycket är ett tecken på att något är fel. Så jag skulle ta katten till veterinär.
#3 ja han sk ditt om 2 veckor som sagt :)
Men är det onormalt ofta?
tidigare var han ju skygg så då kissade han ju aldrig när jag såg, sen fick han urin problemet och det är när vi fick bukt med det som jag har kunnat sett hur ofta han kissar och det är oftare än mina andra katter, men inte lika ofta som när han hade urin problemet så tror han helt enkelt kissar oftar än mina andra katter och därför jag undra om det kunde ha samband med att han blev kastrerad sent :)
Jag tror som sagt inte att det har något samband, och att jag hade tagit honom till veterinär tidigare. :)