Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3368 ggr
[[pimey]]
0

Fertila hanar bra, dåligt?

Nu har äntligen vår uppfödare fått din kull och majoriteten killar blev stor vilket bådar gott för oss då vi väntat på vår tilltänkta avelshane längenu! MEN nu börjar jag tänka till lite. Och det som oroa mig är strilande hankatter, nu vet jag att alla hanar inte är likadana men man kan inte låta bli att tänka det värsta! Ständigt vrålande efter honor, allt nerstrilat och luktar satan ,en mardröm! Ni med fertila hanar hur har ni det? Får ni ständigt gå och skrubba kiss och bära öronproppar eller har ni det lugnt? Tips för att minska risken för beteendet? Om det finns något att göra då :) tacksam för svar!

MonicaLagerquist
4

Under de tolv år som jag pysslat med kattavel har jag oftast haft minst en fertil hankatt. Visst är det ibland jobbigt men ska man hålla på med avel så behövs det ju liksom hanar, det är lite svårt att få kattungar annars.

Det optimala vore ju att man som ny uppfödare skaffade en hankatt och hade den i avel ett par år och sen kastrerade den och köpte in en hona eller köpte loss en avkomma efter hanen.

Det som är jobbigast med att ha hane tycker jag är att man måste ha stenkoll på att han inte parar fel hona om man har fler och att han inte parar vid fel tid.

Visst har vi fått en hel del saker ned kissade men det är inte bara hankatten som är skyldig. Löpande honor är inte heller speciellt trevliga i alla lägen.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
0

Jag har en fertil hane som har eget rum. Jag tänkte de värsta senariet och hade en B-plan men att B-planen sprack innan den gick i lås var inget jag räknat med. Han har perioder då han låter mer men är coolugn när mina honor löper, han vet att de de är endast då de är på andra sidan dörren som de är ok att para.

Han kissar sittande (har haft otroligt tur) då han markerar och han har  tikstrosa med inkontinensskydd om han är på stället som han inte får kissa på. Jag går igenom hans rum dagligen ifall att. ibland hittar man kiss, ibland inte.

[[pimey]]
0

Ja självklart behövs det en hane för att tillverka ungar! Nu kommer dock hanen att få vara med vår kastrerade hane tills honan flyttar in vilket blir året efter så första tiden kommer de inte finnas några honor här. Tillgång till eget rum går dock inte men vi får göra det bästa av situationen :) vi hoppas såklart på en kolugn grabb!

annzoo
1

#3 Om ni inte har tillgång till ett eget rum måste du ju tänka på att en fertil hane kan försöka para en alltför ung katt. Dvs om hanen blir 1 år och innan honan flyttar in så kan de bli så att hanen försöker para den 12v honan som luktar gott.

Låter man hanen gå lös med en hona så får du räkna med att hon blir dräktig på första löpet som redan kan komma då honan är 4 månader. Hanen märker löpet fortare än dig..

[Timantis]
1

Skrikandet kan nog vara svårt att både förutse samt göra något åt. Men strilandet. Ofta strilar INTE hankatter som har pappor som INTE strilar. Själv skulle jag inte köpa en hankatt om jag visste att pappan till den strilar. Har sån ras att urvalet är rätt så stort. Men tyvärr så ljuger uppfödare ofta om ifall hanen strilar. Visst ingen garanti med strilfri hane från papp som inte strilar. Men garanterat strilar hanar efter pappor som strilar.

Så min erfarenhet.

strilande pappa = garanterat strilande avkomma

strilfri pappa= trolig strilfri avkomma.

Men som sagt skrikandet är svårt.

som någon skrev en löpande hona markerar den oxå. Ock skriket gör den garanterat.

Anita N
0

Jag har en fertil kille som kanske en gång i veckan kissar på fel ställe om han inte får vara ute på hela dan. Han har inte lärt sig hur man parar ännu vilket är helt okej för mig. Få se om han får träffa tjejer i sommar.

Glad Skåning

Annso_
2

#6 hoppas att du med ute menar att hanen är i en rastgård och att det är en raskatt som hälsotester osv är gjorda på om han ska träffa tjejer i sommar :) Svårt att utskilja i ditt svar vad för slags avel det handlar om

[[pimey]]
0

Det är tänkt att honan ska få piller tills dess att hon är mogen för parning eftersom möjligheten till eget rum finns inte :) det där med att om pappan strila så gör avkommorna de, det ska jag kolla närmare på och fråga uppfödaren så fort som möjligt. Jo att honkatter skriker vet jag om då vi har en honkatt som numera är kastrerad och hon kunde vråla dock kissade hon inte på något. Men innan vår hankatt kastrwrades så lät det dubbelt så värre än honkatten och jag lyssnade hellre på henne än honom :) 6# jag hoppas för Guds skull att du inte låter en okastrerad hane gå runt ute och para sig?

MonicaLagerquist
3

Jag skulle inte rekommendera att köpa hankatten före honan. Hanen kommer att bli fertil före och du kan få det väldigt jobbigt med att sära på katterna innan hon är klar för parning. P-piller är inte på något vis att rekommendera till unga honor. Jag har haft honor som börjat löpa vid fyra fem månaders ålder.

Stolt ägare till tre La permer

Anita N
4

#7 och #8 Nix han har egen rastgård men får bara gå ut när jag är hemma. Sen älskar han att vara ute med mig i trädgården och går då i koppel. Längre turer i koppel brukar vi gå några dagar i veckan så att han får lite bättre kondis. Han har träffat löpande tjejer men inte riktigt fått till det utan efter att ha bitit i nacken stannar hans kunskaper om parning av. Hans pappa parade också sent så det ligger i generna. Han är renrasig Maine Coon och naturligtvis testar och godkänd både för HCM och HD och N/N för Pk brist genom föräldrarna. Så allt är på plats. Skrev inte allt detta utan svarade på TS fråga. Kände inte att det var viktigt för frågan.

Glad Skåning

FruFilur
0

Det jag har tyckt varit jobbigast med vår fertile hane var dels det eviga gnällandet, inte att han sjöng och skrek högljutt, utan det konstanta lågmälda gnölandet, men främst att han var så hysteriskt rastlös och gick ner sig nåt fruktansvärt i kondition…
En fullvuxen skogishane som helt plötsligt väger 3.7 kg är ingen höjdare, bara päls och ben och det fanns inga reserver att ta av, så det fick bli veterinärbesök vid ett par tillfällen bara för att vätska upp honom när han fått en egentlig lindrig kräksjuka som en "vanlig" katt hade klarat utan problem.

Vår kille kommer från strilfria linjer, och han har markerat inomhus en enda gång, när han var på parning och honan ignorerade honom totalt och bara satt i fönstret och trånade efter en landsvägscasanova utanför… Då blev han till slut så desperat att han höjde svansen mot ett bordsben och strilade en skvätt, men se! Det gjorde susen, vi "tvingade" honan att sniffa på det hela och poff, då fattade hon att hon ju hade en stilig grabb inomhus också; två minuter senare var det snusk på gång…

Att inte utsätta hanen för hondoft är ju ett sätt att minska ner beteendet; vi hade lite otur med att det bodde två fertila honor i radhuset bredvid oss så han var ju triggad mer eller mindre hela tiden av gotte-dofter, och vi har ju också märkt att han är mer på tårna när han varit på utställning och blivit utsatt för kattdofter. Fördelen var att vi visste var vi skulle leta efter grabben när han råkat smita ut, han gick bara till grannen och flörtade!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

[[pimey]]
0

Jag fick tips i ragdoll i fokus att man kunde ge P spruta eller chip vilket jag kommer hålla i åtanke :) att börja med en hona det vill vi inte då vi känner att en hane blir bäst för oss sen är det tänkt att uppfödarens blivande hona ska bo på foder hos oss och para sig med vår hane det är vår plan så en hane först :)