Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 960 ggr
Eywa
0

Min kisse luktar fis

Ibland har jag märkt att min kisse luktar lite fis vid baken. Har bara känt detta när hon ligger i mitt knä och gosar. Plockar jag upp henne spontant och luktar så känner jag inget.

Hon är 8 månader gammal, kastrerad och vaccinerad för 2 månader sedan. Hon är bra i magen, bajsar regelbundet. Hon äter samma foder som mina andra katter (carnia lynx just nu, tidigare gav jag orijen, då luktade hon likadant så det beror nog inte på fodret). Inga av mina andra katter luktar fis, men å andra sidan så ligger dom inte heller och gosar i mitt knä. Kan det helt enkelt vara så att hon slappnar av när vi ligger och myser och släpper av små smygare?

OberonsMatte
1

Ja, katter kan också fisa ibland utan att det behöver bero på några direkta magproblem. Är katten dålig i magen märks det framför allt på avföringskonsistensen.

Luktar det inte vanlig fis utan fränt och konstigt från bakdelen kan det dock vara analsäckarna som behöver kollas och eventuellt tömmas.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Ställde en fråga till min veterinär härom dagen om en misse som mer konstant luktar illa från rumpan. Veterinären svarade att det finns många olika orsaker till att katter luktar illa från rumpan, men att det ffa hos yngre katter ofta är en bakteriell "obalans" i tarmen som brukar ligga bakom detta och att detta brukar rätta till sig med åren. Hon föreslog Fortiflora (mjölksyrebakterier) i maten. Hon skrev också i sitt svarsmejl att en del katter fungerar bra på A-fil.

(Katten jag frågade om är f ö pigg och välmående utan märkbara magproblem).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.