Måste katter vara ute?
Har nu en kull renrasiga kattungar av rasen Maine coon. Ovanligt många gånger nu har jag fått frågan om katterna kan vara inne katter. Det verkar vara så att det cirkulerar att katter inte kan vara enbart innekatter. Verkar vara så att folk är rädda nu med alla kattdräpare som tydligen figurerar ute i landet.
Jag upplyser då folket om att jag inte säljer mina katter till utekatter. Visst bor man långt ute på landet så ok. Men i stan. NEJ aldrig. En inhängnad balkong eller veranda visst men inte lösspringande ute. Många tycker det låter lite konstigt.
Förstår inte riktigt resonemanget att man köper en katt för flera 1000kr o sen släpper ut den vind för våg. Inte sagt att det är rätt att släppa ut huskatter då de är billigare.
Själv är mina katter enbart innekatter. Att ha avelsdjur o släppa ut dom skulle jag aldrig göra. Har inte haft möjlighet heller att ha in hägnat så dom kunnat vara ute. Men tror inte mina katter mår dåligt av det.
Jag bor ganska centralt i stan och räknar min katt som innekatt MEN han får gå ut i sele varje dag. Funkar hur bra som helst och jag märker att han behöver den stimulansen då han är en väldigt aktiv katt.
Har dock haft katt förut som inte ville gå ut så jag tror att det bästa man kan göra är att lyssna på katten. Trivs den bäst med att bara vara inne så ska den få vara det men om den vill gå ut så får man lösa det på ett bra sätt.
Ja katter kan precis som hundar bo inne hela sitt liv. Däremot tycker många katter om att gp ut och titta sig omkring men det går bra att göra u koppel eller i en inhägnad kattgård.
Glad Skåning
Min katt var gratis och jag släpper inte ut han för det, han är värd sjukt mycket i mina ögon och tanken på vad som kan hända han ute skär i hjärtat på mig. Istället går vi på mysiga promenader i koppel på platser han är bekväm, oftast våran tomt. Visst kan saker ske inomhus också men vi har kattsäkrat varje vrå i bästa mån. Här finns inte kablar katten kan komma åt eller dylikt. Min herre levde tillräckligt utomhus när han var hemlös. När han kom till oss många år sedan blev han innekatt och kommer så förbli. Inte lider han av det utan föredrar att vara inne än ute då utomhusmiljön stressar och skrämmer honom.
Enligt mig passar katter som bor centralt bäst inne, på det sättet slipper man alla onödiga dödsorsaker.. :) bor man på landet med gator och sånt LÅNGT ifrån huset skulle det kunna fungera med utekatt.
Bäst är en in-nätad balkong :)
Personligen så tror jag inte att katter behöver vara utomhus. Men kan man näta in ett fönster så att de ka nfå kännadofter så tror jag det ger mycket stimulans.
En innätad balkong eller astgår eller selpromenader är också väldigt spännande för katterna. Bara man kommer ihåg att aktivera em tillräckligt inomhus.
Att du T.S inte låter dina avelskatter gå ut är en självklarhet anser jag.
Klart att katter inte BEHÖVER vara utomhus. Men jag tycker att de har rätt att då och då få frisk luft, få lukta på gräs och buskar och trampa i jorden, ha plats att se sig omkring. Sådant man gott och väl kan göra i sele, eller rent av på en innätad balkong med växter.
Först och främst tycker jag dock att katter har rätt till utrymme. Bor man litet så förtjänar katten att få se sig om i omgivningen (selpromenader för all del). Bor man i en stor tvåvåningsvilla med källare, med barn som tumlar runt, bjuder in vänner, ändrar plats på föremål - så tror jag inte att katten behöver gå ut någonsin.. Den får nog med stimulans inomhus i ett så pass föränderligt klimat.
Ja min åsikt är kanske lite provocerande här inne. Alla vill givetvis sina katter väl. Men jag tycker verkligen inte att man ska tränga ihop katter på en liten yta bara för att de "väl mår bra" av det. Om man bor litet (klätterträd och hyllor på väggarna till trots!) eller ostimulerande (exempelvis: ensam och stillasittande vid datorn hela kvällarna) så låter man med fördel katten upptäcka världen utomhus för att erbjuda den ett BÄTTRE liv. Den klarar sig, överlever, trivs, utan att göra det. Men man vill väl inte bara att ens djur ska vara "ok" man vill väl att de ska ha det så bra de bara kan? Och givetvis att katten ska ha en kattkompis inomhus.
Det verkar ju som att många(framför allt de som inte har katt) tycker att det är djurplågeri att inte låta en katt få vara fritt utomhus. Bor i storstad och skulle aldrig komma på tanken att släppa ut mina katter men jag vet att folk gör det. Visst är det väl mer säkert på landet men min brors katt blev överkörd av en bil på en liten skogsväg så olyckor sker ju även där. Koppel eller innätad uteplats föredrar jag.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Personligen är jag för att alla katter ska erjudas utevistelse. Helst fritt om det är möjligt.
Sedan är ju alla olika. Min ena katt tillbringar självmant hela vintern inomhus, medan den andra är ute året runt.
Jag vet inte hur mycket katter lider av att vara innekatter men JAG gör det!
#8 Jag förstår jag inte alls den sista biten.

Det verkar gå ett rykte om att vissa raser, bland annat Maine coon och norsk skogkatt, inte kan vara innekatter för att de är mer ursprungliga än andra raser.
Det är taget från hundvärlden där behovet för varje ras är ganska specifikt, och gruppen "urhundar" faktiskt generellt mår bra av att bo ute så länge de får jobba ordentligt, som slädhundar till exempel.
Men det är ju bara att förklara för intressenter att katter är inte hundar, och att man har stora möjligheter att tillgodose katters behov inomhus, katter jagar ju genom att smyga och anfalla plötsligt, och det kan de absolut få utlopp för in en lägenhet, medan det för vargar (hundar är samma art) handlar om att följa bytet flera mil, de försöker få det utmattat innan de sätter in stöten.
Och man kan se det ganska enkelt på hur ofta de faktiskt fångar något: tamkatter kanske 3 gånger om dagen, vargar 3-0,5 i veckan.