Katt kräks sedan i eftermiddags
Hej!
Min ca 8 månader gammal hankatt (innekatt) har kräkts sedan jag kom hem från jobbet idag vid ca 15-tiden. Det började med att jag hittade en spya, men eftersom han kräkts upp en hårboll tänkte jag inte så mycket mer på det. Gav honom sedan mat (blötfoder) som vanligt och redan efter någon minut började kräktes han upp alltsammans. Testade senare med lite mer mat, samma sak. Nu för ca 30 min sedan gav jag honom tre små kattgodisar och direkt så kräktes han, och nu för ca 5 min sedan kräktes han utan att han ätit något.
Han ser inte sjuk ut i övrigt men är rätt trött… vid den här tiden brukar han leka för fullt, men nu går han lugnt omkring alternativt ligger och vilar. Jag har försökt få honom att dricka vätska (både vatten och kattmjölk), men det går dåligt så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. I övrigt har han ingen diarré.
Problemet är att det är fredagskväll och samtliga veterinärer har stängt förutom akuten på Kattsjukhuset här i Malmö… Ska jag vända mig till dem, eller avvakta?
Vad tror ni det kan vara… motsvarande maginfluensa? Har varit ute med honom i koppel en del den senaste veckan så han kan ju ha fått i sig något utifrån?
Tips mottages tacksamt!
Kan tillägga att han har aptit och vill äta, men jag tänkte vänta med att ge honom mat nu på ett tag och låta hans mage vila då han ändå bara kräks upp det så fort han ätit det.
I övrigt läste jag på flera sidor på nätet att man kan koka upp ris länge och med mycket vatten så det blir riktigt grötigt, och blanda med lite fisk och ge katten. Ska jag prova det?
Se till att han får i sig vätska, det är viktigare än maten tänker jag. Och är han pigg och alert kan du nog avvakta med veterinär, men blir han allmänpåverkad så är det bara att åka. Så tänker jag iaf :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Tack för ditt svar! Har du något tips på hur jag ska få i honom vätska? Jag har verkligen försökt genom att sätta vattenskålen framför honom flera gånger men han vill inte dricka.
Är det längesen han drack? Du kan kolla om han verkar uttorkade gm "nackgreppet" om du vet hur man gör? Googla o kika :)
Har tyvärr inga särskilda tips för att få honom att dricka annat än att ta sked för sked. Blir det illa kan man ju använda pipett.
Men är han fortf pigg?
*Det blir som det ska*
Nackgreppet, kan man kolla om en katt är uttorkad med det? Hittade inget angående uttorkning med det, men jag kanske sökte fel?
Ska försöka mata honom med sked, har inte provat det. Tack för tipset!
På frågan om han fortfarande är pigg så är väl svaret nja. Han har inte direkt varit pigg sedan jag kom hem i eftermiddags, men han är inte heller utslagen. Som t ex hoppade han nyss upp på min höga bokhylla (vilket är en bit att hoppa), så han är ju rätt alert trots allt.
Ska testa snart att ge honom lite ris och tonfisk och se hur det går. Han har inte kräkts på ett tag… hoppas det håller i sig.
Uppskattar din hjälp!
Ja, varsågod! Inte så erfaren som vissa här i forumet men jag delar gärna med mig när jag kan :)
Min ena var jättehängig en kväll, han hade kräkts när jag kom hem… Jag följde honom noga under kvällen, han var jättehängig och bara låg, pälsen var glanslös och det syntes att han inte mådde bra. Kollade honom under natten, och det gick över av sig självt. Men han är vuxen, lite större marginaler då tänker jag.
Ja ge honom jätteförsiktigt bara litegrann, som sagt är vätskan viktigast :)
Hoppas han mår bättre imorgon, ring vetten annars :)
*Det blir som det ska*
ger man kokt torsk så spar fiskvattnet för de kanske han gillar bättre.jag häller på lite sådant då jag ger fisken också.
Man nyper i huden i nacken o ser om den faller tillbaks snabbt för annars räknar men dem som uttorkade.
Vatten är viktigast men katten kan inte vara utan näring (mat) tills på måndag.
Kan vara mag problem men även om han ätigt nåt som gör att det är stop i magen och då är det allvarligt. Svårt att säga men vatten är viktigast att han får i sig men även näring…