"Ny" katt - med "gammal" katt ?
Hej :)
Jag skulle vilja köpa en katt till (en norsk skogskatt till utställning) men så har vi en honkatt som är ca 6år
Skulle det bli problem och de börjar bråka? för våran honkatt är lite bestämd av sig och kan bli lite sur när hon inte får som hon vill :(
Men hon är kastrerad och om man köper en unge, kan det bli moderskänslor så hon tar hand om den eller bryr hon sig inte om det och bråkar med den ändå ?
För vill ha en utställninggskatt men vill inte sälja min andra katt :(
Tacksam för svar !
Det är så olika hur katter reagerar , när vi tog en omplacerings katt för .. oj 10 år sen , så lät vi ena katten vara i ett eget rum tills helgen och sen ta ut båda katterna på tomten / neutral mark och lät de komma mot varandra smygandes (vi hade koppel på båda) och ifall de skulle börja bråka så kunde vi lätt sära på dom . Men vår minsting som bara var 9 månader när de träffades ställde pälsen rakt ut och lekte jätte tuff men de vart ingen fajt utan de accepterade varandra :)
Nu är ju din situation tvärt om , dvs gammal katt möter kattunge .
Det beror nog på kattens personlighet väldigt mycket , är katten en "bossig" katt så måste ju såklart din gamla katt sätta den nya på plats så den vet vad som gäller men katter brukar oftast gå bra att plussa ihop :)
Tack för svaret :)
När du menar neutral mark är det där båda katterna aldrig har varit förut ? Jo, min gammla katt är väldigt bossig, men det är bara så hon inte skadar kattungen i så fall :/
Neutral mark är där deras "revir" inte är , tex. mina katter är innekatter (maine cooner) så vi tog ut dom på tomten , vi bodde då i villa 🙂
Du kan alltid göra så att om du har tid (min mamma tog semester när vi hämtade hem den första) så kan du ha din gamla katt i ett rum hela tiden och låta den lilla utforska lite och sniffa runt . Då kommer den veta att det lever en annan katt där också . Och sen efter några dagar/timmar när den lilla känner sig hemma så låter du dom träffas 🙂 .
Det är helt upp till dig hur lång tid du vill att det ska ta . Men närvara hela tiden i början för att se att de går ihop .
Tänk också på att kattungar är väldigt busiga och ska bitas och jagas . Så den gamla katten kommer antingen ge tillbaka när det är nog eller sticka och hoppa upp någonstans där den lilla inte kommer upp än 🙂
Generellt sätt tycker jag att äldre katter är snälla mot ungar för att dom just är ungar :) men det brukar vara lite svårare att föra ihop två äldre katter men inte omöjligt :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Vill först bara påpeka att det heter Norsk skogkatt , finns inget som heter norskskogskatt…
Sen tror jag inte att det blir några problem, mina föräldrar har en äldre katt som är VÄLDIGT tjurig utav sig och verkligen vet vad hon vill. Men mina föräldrar köpte en kattunge som är totalt vild och dom accepterar varandra :) Den äldre katten ÄLSKAR honom inte men accepterar att han bor under samma tak som henne..
Sen tycker jag absolut inte att du ens ska fundera på att sälja den äldre katten för en utställningskatt, hade aldrig ens kunnat säga så..
Förövrigt så brukar äldre katter vara svåra att omplacera och självklart vill den katten få vara kvar i familjen..
Lycka till med ditt beslut :)
#3 Min katt är en ute katt så får isåfall göra så att den äldre damen får vänta i ett rum :)
#5 Oj, förlåt visste inte om s skulle vara med eller inte 🤔
Skulle aldrig kunna sälja min äldre katt isåfall skulle det få vänta med en ny katt :)
Men tack för alla svaren :) Ska fundera på om det ska få bli en ny familjemedlem 🐱
Tänk även på att en renrasig utställningskatt skall ha stamtavla, så gå inte på annonser på blocket där det säljs norskskogskatter för det är långhåriga huskatter.. en raskatt ALLTID har stamtavla oavsett vad säljaren säger :) Så du inte står där med en huskatt och inte en norsk skogkatt som du vill ha..
#7 Menar du att det inte säljs skogisar på blocket med stamtavla? för jag köpte minsann min skogis genom blocket och hon har stamtavla :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Nej, gå inte på annonser där det säljs norskaskogskatter, det heter ju inte så, därför är inte dom katterna renrasiga och har inte stamtavla..Alla uppfödare vet att det heter Norsk skogkatt och inget annat…Läs om och läs rätt
Okej jätte bra att du sa det :) Så det inte blir fel :D