Göra balkongen kattvänlig
Hej!
Hur har ni gjort era balkonger för att dem ska vara mysiga för er och roliga för katten? Lägg gärna ut bilder!
Vilket sorts galler har ni använt för att "gallra" in balkongen? Jag har tankar på att använda kompostgaller. Det känns roligare än tex hönsnät. Är lite rädd för att hyresvärden ska klaga så vill att allting ska se snyggt och prydligt ut.
Vilka blommor/växter rekommenderar ni att ha ute på balkongen? Min katt äter på de flesta krukväxter så skulle gärna vilja ha tåliga blommor som inte är giftiga att ha där ute!
Tar tacksamt emot alla möjliga tips på en stimulerande balkongmiljö för mina två innekatter :)
Tack!!
Tass. Jag behöver också balkongtips.
Även jag lägger en tass :)
Jag personligen tycker inte att kompostgaller är snyggt som nät, då känns hönsnät bättre.
Finns en i min mammas område som har grönt kompostgaller och det ser verkligen inte bra ut om man jämför med övriga omgivningen.
Vi har vanligt galviserat (?) nät på träreglar men jag är inte nöjd med hur det ser ut innifrån så jag vill byta till rådjursnät :)
Dock är vi osäkra på om de håller då vi har en klätter katt och en "spring- i- full-fart-och-hoppa-upp-i-nätet katt "
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Kom på att jag även kan vara lite hjälpsam! :D
De här sidorna har jag kollat på efter förslag, tips och råd eftersom att jag vill byta nät. Den första är hur jag ville att balkongen skulle se ut från början men tyvärr blev den inte så ..
http://www.pihl.nu/mona/softspot/index.html
Och så här hade jag tänkt göra om nu om rådjursnätet är starkt nog :)
Jag har typ nåt grönt fisknätsliknande som min hyresvärd fixat åt mig.
Kolla med denne innan ni gör nåt, kan ju vara bättre än att riva det.
Om man är rädd att katten ska klättra på/över nätet så kan man vinkla det så det lutar inåt, då kan dom inte klättra :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Våra katter tuggade sönder rådjursnätet, så vi fick komplettera med voljärnät. Det var hos dottern som har nätdörr ut till balkongen.
Jag har kattgård utomhus i villaträdgård och har voljärnät, med rådjursnät överst så att de inte klättrar över.
Det går ju att använda på balkongen också.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Jag har vanligt hönsnät som jag surrat fast vid pinnar som man använder att staga upp höga blommor med. Pinnarna är fastsurrade i balkongen med vit klädlina ända nerifrån golvet och ca 1 m ovanför balkongen och sen är nätet surrat vid pinnarna. Att det gungar lite grand gör bara att katterna inte ens försöker klättra. Dessutom har jag två balkongbord som hänger på balkongkanten och ett gammalt fult klösträd som står där ute året runt som de kan sitta på och titta ut. Sen till sommaren kommer det ju ut stolar också. Dessutom en massa pelargonier som de gillar att nosa på, plockar blommor och ställer ut och sår även gräs i krukor så de har både att lukta på och äta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3-4 Tack för länktipsena! Superbra med bilder och textbeskrivning! Att få till balkongen känns verkligen som en djungeln, framför allt när man bor i en hyreslägenhet och inte vill fästa på annat sätt än med stripes i princip. Jag bor på fjärde våningen och under balkongen är det en asfalterad gångbana, så jag vill ha nät som inte riskerar att gå sönder. Galvaniserad nät med små fyrkanter, är det vad du har idag? Rådjursnät verkar som det lätt kan gå sönder, töjer ut sig mm. Känns nästan som sådant nät som är på första länktipset är stabilast. Kan tänka mig att min 8kg Maine Coon gärna vill luta sig med framtassarna mot gallret. Tror dock det inte blir någon klättring för mina herrar. Har du tak över? Behövs det? Många frågor, aldrig byggt något liknande tidigare! #5 Smart att vinkla inåt! #6 vad är voljärnät? Vilken drömutegård dina katter ser ut att ha på bilden. Ett sommarparadis!! #7 Det är klart, är det för stabilt kanske dem vågar försöka klättra, det ska jag ta med i mina beräkningar! Tack!! Tål katter pelargonier? Min ena katt mumsar gärna… :)
#8 Vi har en balkong över så det blir ju tak av detta och det är jag så otroligt tacksam över!! När våra katter busar så springer de igenom hela lägenheten i full fart, ut på balkongen och hoppar upp på nätet! Låter lite men som tur är sitter det även fast så otroligt hårt! :D
Ja exakt, ett litet fyrkantigt hårt nät :) Vi har fortfarande kvar av rullen men kan säga att det var ett litet helvete att klippa av det och alla små vassa taggar som blev!
Vi hade en annan som satte upp åt oss ( Vi bor också i hyresrätt) och han gjorde väldigt mycket som han själv ville fast jag inte vart nöjd - idag har jag dock accepterat hur det ser ut men jag vill ändå göra om och göra rätt :)
Vill göra som en blanding av länk 1 och två. Jag vill ha fina trä ramar som man kan vika undan fast med rådjursnät istället för det vi har nu för det känns lite som en fängelse rastgård när man går ut.. Håller dock på och kollar upp växter så man kan dölja nätet lite men vi har en katt som äter på alla så måste verkligen vara helt ofarliga väster och tyvärr även sådana som inte lockar till sig gettingar, bin och hulor då min sambo är allergisk..
# 8. Mina katter älskar att lukta på blommor, är som Ferdinand fast i mindre upplagor hahaha. De har hänt att de bitit i ett blad men eftersom pelargonier har en ganska så stark smak så händer det bara en gång. Fast det finns säkert katter som skulle testa och bita igen, jag vet faktiskt inte om de är farliga.
För många år sedan hade jag en katt som satt och tuggade på en julstjärna, jag blev skraj för de är ju giftiga! Upptäckte sen att hon endast tog det som var visset och dött och rörde inget som var rött eller grönt!
Jag har haft liljekonvaljer stående både ute och inne, det enda de gör är att lukta på blommorna.
Kanske att de känner vad som är farligt på lukten? Eller kanske de äldre katterna lär den yngre när den kommer? Det har mina gjort med många saker.
#9 Tyvärr så bor vi högst upp så vi måste göra något slags tak. Känns absolut klurigast! Andra länktipset du gav verkade super, om man har en balkong ovanför… Typiskt, funderar på någon slags lösning av första länktipset, men med någon slags modifiering så man kan ha ett tak. Tror egentligen inte att ett tak behövs, mina kattpojkar är väldigt lugna av sig. Men för säkerhetsskull, jag vill inte behöva vakta dem när de är på balkongen!
Vart köpte du nätet ifrån? :) Är det gallret du har nu som gör att det känns fängelseaktigt? Eller vad beror det på? Vill hemskt gärna lyckas från början med min balkong nu, gäller att lära så mycket som möjligt från andra!! :)
Ja, det här med växter är omöjligt! Och låter ju än värre om han nu är allergisk! Min katt mumsar på allt! Han låter dock orkidéer vara, men de är ju giftiga så vitt jag vet, gillar inte riktigt att ha dem men som sagt det enda han inte tuggat på hittills. Pelargonier luktar ju väldigt när man pillar på dem men det stör inte honom… Värre är det när han är ute och blir upphetsad av fåglar han ser, haha :P
#11 Ohh! Jag hittade en länk med tips om man inte hade tak, ska se om jag hittar den eller någon liknade!
Vi köpte nätet på Coop Forum Bygg i Eskilstuna men de har tyvärr tagit bort nästan hela bygg avdelningen.. Men kolla runt på olika byggvaruhus i din närhet för de brukar finnas på dem - kan även finnas i olika blommster butiker. :)
Fängelse känslan kommer just för att det är lite fult byggt och med ett så pass tjockt nät..
Ja! Alla mina växter har blivit bitna så nu har jag inga kvar! Håller på att odla lite kattgräs men vi får se hur länge det klarar sig!
Hittills har min blivit dödad, mina fina roser jag fått av min sambo, mina fin fina buketter jag fick på studenten osv osv.. Även min sambos mammas växter har råkat illa ut när vi varit på besök där..
Här är en som har gjort med tak :)
http://www.kattstatus.se/sida80.html
Och här är en annan men det står inte någon info om hur de gjorde.. men förhoppningsvis så får du lite insporation av bildernahttp://www.kattstatus.se/sida46.html
# 13. Oj, det verkar som din kisse verkligen behöver kattgräs. Du kan ju plocka fina grästuvor ute också och sätta i kruka. Bara komma ihåg att spola av bladen ordentligt först innan du serverar kissen. Jag repar även gräs ute till katterna och mina fåglar, det uppskattas av dem jättemycket.
#12 det ska stå " hittills har min aloe vera blivit dödad " :P
#14 Jo jag vet! Håller som sagt på att odla fram det men sist han fick så börja han spy jätte mycket så vi är lite osäkra på om vi vill ge honom något alls men trolig så är det ändå det han behöver..
Ok, kan ju vara att han har svårt att få upp hårbollarna och därför tuggar i ren desperation på allt han kan komma över i "gräsväg".
Aloe vera är nog inte giftigt vad jag vet, det gör de ju juice av.
I början när mina katter fick gräs så spydde de jättemycket men allt eftersom hårbollarna kom upp blev det mindre och mindre och nu har de gräs nästan hela tiden och det är inte ofta de kräks numera. Kanske en gång i månaden.
Eftersom de håller på och byta päls nu är det säkert mycket hårbollar som skall upp efter att han slickat i sig mycket vinterpäls så det kanske är därför han kräks mycket i början. Testa att ha gräs i några veckor så får du se hur det blir med spyandet.
Finns det nått hårt nät som man bara kan sätta fast med buntar i räcker och som står upp fast stadigt? För vi har nämligen inget att sätta fast dem i taket i
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
# 13 Åh! Vilka fina alla lyckas göra! Gillade första länken men det där taket tyckte jag inte var så snyggt! Smart också att kunna ta bort gallret som i bild två! Massa inspiration! TACK!! Ska börja leta material idag! ;)
# 14 Min katt vill inte äta kattgräs! Men han kan tänka sig att gnaga på höet som marsvinen har och när jag plockar gräs/maskrosblad/örter etc till marsvinen varje dag så brukar något enstaka grässtrå slinka ner! Har odlat gräs flera gånger men slutar alltid med att katterna tittar som fån på det och när gräset börjar se tråkigt ut ger jag det till marsvinen. Haha! Istället så äter han ibland Kattsand, men beror mycket på vilken mat han får. Nu har han magproblem och höftledsdysplasi så i matväg har vi sträng diet från veterinären!
# 15 Aloe vera är nyttigt, så bra val där! ;)
# 17 Jag tror nästan man måste bygga ett tak. Om man ska låta katterna vara ute på balkongen ensamma så verkar det som reglerna säger det. Ska vara helt rymningsfritt!! :)
#18 Våran hane gillar också att bita på hö, när jag hade gerbiler fortfarande fick jag förvara det i klädkammaren för annars försökte han krypa in i påsen och äta.. men även kissa :(
min aloe vera växt had ejag fått av en släkting som jag bara träffat 3 gånger så det var otroligt ledsamt när jag inte kunde rädda den längre .. "/
Tips när du kollar efter material - kolla på flera ställen och jämför priserna! Välj även något som kan stå ute året runt för jag tror inte vårat är gjort för det egentligen (har blivit väldigt gul aktigt och lite flisigt).
Så tänk över noga hur du vill att det ska se ut, rita upp planeringar och räkna ut priser så du inte står där och tänker " det här borde bli runt 500 " men sen så visar summan typ 1800 ..
# 19 Vi har redan skissat på hur allt ska se ut! :) Var och jämförde priser idag på själva stommen, blev inte så farligt dyrt som vi först trodde! Däremot hittade vi inte riktigt något nät som vi gillade. Det lutar åt svetsnät, men tycker att rutorna är så pluttiga, skulle vilja ha mer samma storlek som på kompostgaller… Så vi avväntar med att köpa material tills vi vet vilket nät vi vill ha! Typiskt! SKulle helst ha balkongen färdig ikväll! :)
#20 Jag vet exakt hur du känner! haha :D
Jag vill ju bygga om våran men vi måste ju först köpa in nytt material - vilket vi inte har råd med nu - och sen måste vi ta ner allt det gamla - vilket vi verkligen inte har ork eller lust med just nu :P
Jag har använt ett nät som jag tror kallas murputsnät. Det har fungerat bra i ca 20 år nu. Ser ut ungefär som hönsnät fast med "stabilare" och fyrkantiga smårutor.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.