Hur tänker folk?
Jag bor i en lägenhet, och på den första våningen är det någon som har en katt. Igår när jag var ute med hunden så såg jag att katten satt på deras balkong, balkongen är helt utan nät/glas, och katten satt på kanten och kollade ner. Balkongen är för högt upp för att katten ska kunna hoppa upp på den från marken, och troligen så högt upp att den skulle skada sig om den ramlade ner eller försökte hoppa ner. En annan sak jag la märket till var att dörren till balkongen var stängd, och likaså var deras fönster, alltså kunde inte katten gå in utan var fast på balkongen. Nu undrar jag, bryter inte det här mot någon typ av lag? Katten jag ju för fasiken skada sig. Jag hörde med en annan tjej i lägenheten och hon sa att hon hade sett katten där flera gånger, så den lär ju tillhöra dem som bor där. Hur som helst, ska jag göra något? vad ska jag göra isf? Jag vill ju inte att katten skadar sig 😕. Hur tänker folk egentligen?
Hej Julie, prova att prata med kattägaren och säj att du är orolig för att katten ska skada sig och att även en perfekt katt kan göra misstag och balansera fel och att det finns nät som man kan sätta upp som förhindrar såna olyckor. Erbjud dig att hjälpa till att näta in balkongen så att kissen kan bo där säkert. Fråga om hon känner till vart man kan hitta balkongnät och erbjud henne sällskap att åka och handla och samt sätta upp nät tillsammans. Vem vet du kanske hittar en ny kompis både till dig och din kisse?
Det finns en lag http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html
De bör näta in tycker jag. Men de kan ha kattlucka så att katten kunde gå in även om dörren är stängd.
Får väl ta och ringa på sedan och se hur dem tänker, även be dem att näta in sin balkong för kattens skull.
#2 Kattlucka har dem nog inte eftersom att katten tydligen har suttit på balkongen innan och jamat för att komma in. Dessutom så verkar det som om att dem inte riktigt bryr sig om den eftersom att den får vara på en balkong utan nät, där den lätt kan ramla ner och skada sig. Sedan borde man ju tycka att om dem nu har katten på en onätad balkong så borde någon sitta med, men nej, katten sitter där helt ensam. Katten hade heller inget halsband, id-märkning kunde jag inte se eftersom att katten var för högt upp, men det såg inte ut som det. Den kan ju vara chip märkt, men oavsett så tycker jag att hela situationen känns lite skum och otroligt fel.
Hur högt upp är balkongen?
Det är sällan det är speciellt högt mellan första våningen och marken, så hur högt är det egentligen?
Jag vet inte hur högt det är riktigt, det ser bara ut som om att katten skulle kunna skada sig om den ramlade ner. Sedan vet jag att det är lag på att man måste ha nät om balkongen är 5 meter eller mer över marken, men jag vet inte hur många meter det rör sig om här.
Mer än 5 meter?