Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 868 ggr
[NinaCrown]
1

Blötmat som inte innehåller nötkött?

Finns det någon blötmat för katter som inte är snuskdyr som inte innehåller nötkött?

Har försökt få dem att äta bland annat bozita i ett halvår nu men de gillar de inte… Vad jag märkt äter det än mindre när maten är extra smaksatt med större djur som nöt, älg, ren, lamm eller dylikt så jag har en känsla av att det är det som är boven i dramat.

De har inga problem med sitt torrfoder som nästan huvudsakligen består av kyckling, men ger jag annat med större köttdjur i så är det inte lika intressant.

Någon som vet?

blondiie
1
Mullemu
1

Min katt har precis samma åsikt när det gäller våtfoder så jag håller mig till de sorter som har mer kyckling/fågel i för dom gillar han. Bozitas kycklinglever är favoriten.

Konstigt nog äter han gärna de andra köttslagen i sin barfkost (deltids barfar) så det är lite mystiskt.

[NinaCrown]
1

#2 De olika kyckling och kalkonsorterna samt kanin kan det ätas lite av ibland… Dock äts aldrig allt upp, har jag tur har de smaskat i sig en halv portion på ett dygn.

Jag har dock funderat på om det kan vara konsistensen, att de inte gillar bitar eller gelen… Kanske värt att prova tex Mjau paté eller liknande? Har märkt när jag ska hälla upp maten att sorterna med större djur har hårdare bitar än de med exempelvis kyckling.

-Cissi-
1

Min ena katt äter bara wiskas mat i sås, lådorna och kyckling, lax inget annat duger, annan mat luktar hon bara på kollar på mej som jag vore dum i huvudet och går där ifrån :/

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[NinaCrown]
1

#4 Känner igen det där från min gamla katt 😛 Nu har jag turen att iaf någon av katterna väljer att smaka på maten innan den ratas av båda.

grandma
1

Ibland äter mina katter bättre när jag mosar bitarna, framför allt när de inte hoppar högt av glädje över smaken. De skyfflar väl bara in maten och sväljer då, kanske. 😃De är dock så matglada att de till slut äter om de märker att de inte få något annat.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

-Cissi-
1

Hehe :P dom är lite knepiga ibland

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[NinaCrown]
1

#6 Kan nog vara värt att prova 🙂 Måste bara samla mod till mig för att klara av att stå och gucka med det först, avskyr verkligen kött men vill ju att katzen ska ha det så bra som möjligt.

Silvestris
1

Undrar jag om inte MJAU baseras på kyckling och gris.

grandma
1

#8 Ja vad gör man inte för sina små älsklingar. Låtsas att det är svamp i sås eller nåt. 😉 Men angående både Mjau och bozita så verkar det som att mina katter ibland blir less på de rätterna. Jag får variera och ibland blir det Whiskas alla sorter utom fisk och (det här kanske du inte vill höra) så får de råa kycklinghjärtan. Smaskens för en katt. Det stänker mat upp på väggarna.🙂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[NinaCrown]
1

#9 Läste på låddan idag i matafären och vad jag kan minnas så stod nöt som en av de större ingredienserna. Men rätta mig gärna om jag har fel, skulle troligen uppskattas här hemma om jag läst galet 😛

Silvestris
1

De har ju varianter som är smaksatta med nötkött, men grundköttblandningen (kött- och köttbiprodukterna) tror jag ska komma från gris och kyckling.

Det betyder att exempelvis MJAU med kyckling inte ska innehålla nötkött medan MJAU med nötfärs gör det. Du kan skicka ett mail till Doggy och fråga, de brukar svara.

[NinaCrown]
1

#12 Det ska jag ta och göra 🙂 Kollade på deras hemsida och står som sagt bara kött- och köttbiprodukter så ska höra med dem vilka djurslag de kommer ifrån!

AgnetaB
2

Efter denna köttskandalen som varit vore det  intressant o få reda på vad verkligen kattmat innehåller.

[NinaCrown]
0

Mejlade och frågade idag, men då om den innehöll just nötkött ^^'' Tänkte inte på att fråga vad den innehöll utöver det, får hoppas att de orkar tänka åt mig i svaret och skickar hela innehållet.

soolis
1

Mjau har tre sorters protein källor i alla sina burkar. Det är Nöt, Gris och Kyckling. Det är bara 4% av den smak som står på burken. Då jag har en katt som är allergisk mot kyckling har jag kollat alla bra märken och alla innehåller dessa tre proteinkällor. Så det var till att börja barfa så jag kunde styra vilken protein katten fick i sig.''

[NinaCrown]
0

#16 Där ser man! Har inte fått svar på mitt mejl än men då vet vi iaf 🙂