Kattunge trö
Min 4,5 månaders kattunge började bli dålig i magen för lite mer än 1 vecka sen, förmodligen pga att han fått mer blötmat än vanligt. Detta har hänt en gång tidigare. Han var pigg och lekfull som vanligt, åt och drack med god aptit och jag gav Diarsanyl. I söndags märkte jag skillnad, han var mer trött/hängig och jag misstänkte att han fått i sig för lite vätska och kokte vätskeersättning som jag i söndags och igår "hällde" i honom , märkte att han piggnade till och igår blev magen bättre, ännu inga korvar men mest något kletig avföring , fastnar ej i pälsen längre och han går inte lika ofta. Han är piggare, men inte riktigt sig själv än, inte så busig som han brukar, men lika kelen. Nu äter och dricker han med god aptit. Jag har klämt försiktigt på magen en del och han verkar inte ha ont! Mina frågor är 1) kan det vara så att han precis som människor, återhämtar sig efter sin dåliga mage? Vi blir ju också lite trötta efter en sån påfrestning. 2) kan det vara mask? Sist vi var hos vet så tyckte djurvårdaren att vi skulle avmaska, för säkerhetsskull. Han har dock haft en stadig viktminskning sen han kom till oss 3 mån gammal, fram tills den senaste veckan då han, pga diarrén?, stannat i vikten så att säga.
Trött*? Ska det stå i rubriken!
1. Visst kan han vara lite hängig efter sin magsjuka men det ska inte märkas i flera dagar. Du ska kunna se en förbättring dag för dag
2. Vet inte om han kan lida av mask men finns det en misstanke så bör du avmaska. Det låter dock inte bra att han minskat i vikt när han är så ung att han istället bör växa. Viktminskning kan bero på mycket allvarligare saker än mask. Jag tycker att du bör söka veterinär pga viktminskningen.
Viktökning** ska där ju stå!!!han har ökat sen han kom. Senaste veckan stannat i vikt.
#3 Aha då låter det inte alls så allvarligt som jag tyckte :) Inte så konstigt att han står stilla efter en rejäl magsjuka.
Men han bör återhämta sig snabbt med normal avföring och ork.
#4 han är piggare än igår! Mer "vaken" i blicken och lite busigare, men inte så sugen på att springa efter bollar osv. Han är kanske lite rundare om magen än vanlig, inte bajsat sen lunch. Men kanske inte heller så konstigt, magen blir ju inte helt normal direkt.
Ser du en liten förbättring varje dag så går det åt rätt håll!
Jo, så är det väl :) pratat med Agrias jourvet, blev inte mycket klokare.

Om du ska avmaska så testa Axilur - det tar även giardia (en parasit) som orskar diarré om det är det han har.
#8 vill bara påpeka: om man har giardia räcker inte en vanlig avmaskningskur. utan kuren består med tex axelur upp till 21 dagar med storstädning dagligen.
Nu är min älskade kille sämre, så blir veterinären nu:/
ja är nog bäst